Dzień darmowej dostawy

Suszone owoce

PODKATEGORIE

RODZAJ PRODUKTU
PRODUCENT

Suszone owoce

Suszone owoce to przekąska, po którą chętnie sięga wiele osób. W sezonie zimowym zastępują nam wiele niedostępnych o tej porze roku owoców sezonowych. Są często polecane jako zmiennik przetworzonych słodyczy lub po prostu składnik, który uzupełni naszą dietę w minerały i witaminy. Wysuszone owoce zawierają dużo błonnika, dlatego dobrze sycą, nawet w małej ilości. Warto jednak pamiętać, że są bardziej kaloryczne niż ich świeże zamienniki. Wśród najchętniej podjadanych suszonych owoców można wyróżnić suszone śliwki, daktyle, morele, jagody goji czy rodzynki. Popularne są też mieszanki bakalii, które można zjadać solo lub dodać je do wypieków, a nawet owsianki. Owoce w tej formie świetnie nadają się również jako dodatek do herbat owocowych czy domowego kompotu. Z wysuszonych owoców wytwarzane są również chrupiące chipsy, które są zdrowszą alternatywą dla smażonych chipsów ziemniaczanych.

Chipsy owocowe

Chrupiąca przekąska nie musi być wysokokaloryczna i niezdrowa. Wybierając chipsy owocowe, można wybrać smaczne i chrupiące kąski, które są zdrowe i lekkostrawne. Cienko krojone, a potem suszone owoce, idealnie sprawdzają się jako zamiennik typowych chipsów ziemniaczanych. Są równie cienkie, ale i chrupiące. Pozbawione są za to nadmiaru tłuszczu, konserwantów i polepszaczy smaku. Popularnym wyborem są chipsy kokosowe, które mają odświeżający smak i aż 21 g błonnika w 100 gramach produktu. Warto jednak używać ich jako dodatek do innych przekąsek, ponieważ mają aż 657 kcal/100 g. Także chipsy bananowe mają wielu amatorów. Ten przysmak dostarcza nam aż 530 kcal w 100 g, ale za to zawiera aż 53,25 g/100 g kwasów nasyconych i tylko 5,9 g/100 g węglowodanów. Najmniej kalorycznym wyborem są suszone plastry gruszki, które mają zaledwie 326 kcal/100 g, praktycznie nie zawierają tłuszczu, ale mają aż 23,90 g/100 g błonnika. Czy jakiekolwiek chipsy ziemniaczane mogą poszczycić się takimi wynikami? Dlatego nawet jeśli chipsy owocowe niekoniecznie mają mniej kalorii, to warto pamiętać, że ich skład jest zdrowszy i kilka chipsów zdoła nas nasycić.

Śliwki suszone, daktyle suszone

Jednym z najchętniej wybieranych suszonych owoców jest śliwka. Doskonale nadaje się jako dodatek do kompotów, deserów, w tym ciast, ale i jako samodzielna przekąska. Suszone śliwki świetnie smakowo komponują się również z mięsami. Używane są jak podstawowe nadzienie schabu czy kaczki, ale można też użyć ich jako farszu do pierogów owocowych czy pyz. Często dodaje się je również do bigosu czy surówek warzywnych. Cechują się niską kalorycznością, jak na suszone owoce, ponieważ mają zaledwie 266 kcal/100 g. Ciekawym zamiennikiem są suszone daktyle. Zawierają one 277 kcal/100 g, Również można je dodawać do różnych potraw lub zajadać się tylko nimi. Daktyle dobrze smakują jako dodatek do sałatki, ale też podawane z serem i orzechami jako przekąska imprezowa. Suszone daktyle świetnie pasują również do owsianek, Muesli czy różnego rodzaju napojów typu smoothie. Dobrze jest jednak pamiętać, że są bardzo słodkie przez zawartość aż 67 g/100 g cukru!

Suszone morele – World Food Poland

Wśród popularnych suszonych owoców, zawsze można wymienić morele. Można je wykorzystać w kuchni albo zajadać się nimi samodzielnie. Nadają się jak dodatek do ciasta, lodów, sałatki owocowej, kompotu, owsianki czy przygotowania konfitur. Suszone morele sprawdzą się również jako nadzienie pierogów i knedli. Ale z powodzeniem można też użyć ich jako dodatek do surówki czy pieczonego mięsa. Morele w przeciwieństwie do wielu innych rodzajów suszonych owoców, mają niski indeks glikemiczny. Dlatego nawet osoby chorujące na cukrzycę lub insulinooporność, mogą sobie na nie pozwolić. Zawierają one wiele cennych składników odżywczych, dlatego warto się nimi zajadać. Między innymi mają beta-karoten, witaminę C, witaminę E i witaminy z grupy B. W morelach można też znaleźć dużo błonnika, które wspiera trawienie. Zawierają również potas, mangan, fosfor, miedź, wapń i żelazo. A zatem suszonych moreli jedzonych codziennie, dostarczy nam wielu potrzebnych składników odżywczych.

Suszone owoce do wypieków i koktajli

W wielu przepisach na ciasta czy inne desery można znaleźć bakalie lub konkretny rodzaj suszonych owoców. Dzięki nim słodkości smakują lepiej, ale są też bardziej zdrowe. Suszone owoce zawierają dużo minerałów i witamin, które są potrzebne ciału do prawidłowego funkcjonowania. Jednak są też bardzo smaczne i warto wykorzystać je jako zamiennik świeżych owoców do wypieków i koktajli. Warto jednak pamiętać, że niektóre suszone owoce wymagają namoczenia, aby były bardziej jędrne, elastyczne i miększe. Przed dodaniem do ciasta, warto namoczyć suszone figi, daktyle czy rodzynki. Przez namaczanie można też zmodyfikować smak suszonych owoców, aby lepiej pasował do koncepcji deseru. Dodając do wody sok z cytryny, cukier waniliowy czy aromat i namaczając je przez ok. 2 godziny, można sprawić, że przesiąkną takim aromatem. Bakalie można też namaczać w alkoholu, jeśli deser przeznaczony jest dla dorosłych. W wielu koktajlach w przepisie występują suszone owoce. Tutaj również można dodawać je w całości do ozdoby, pokrojone lub zblendowane na jednolitą masę z koktajlem. Podnoszą one jego walory smakowe, ale i odżywcze.

Mieszanka studencka

Najpopularniejszą mieszanką bakalii jest mieszanka studencka. Jej nazwa wywodzi się od wartości odżywczych jej składników. Zawiera produkty, które zawierają odżywcze kwasy tłuszczowe, węglowodany i błonnik. Dlatego jest świetna do przegryzania, w okresie wzmożonego wysiłku umysłowe. A zatem choćby w czasie studenckiej sesji. Jednak cieszy się swoją popularnością, głównie przez bogaty skład. Można zajadać się nią podczas przerwy, przegryzać oglądając film czy połączyć z różnymi potrawami. Mieszanka studencka często jest bazą do ciast z bakaliami czy deserów lodowych. Warto wiedzieć, że nie ma jednego stałego składu mieszanki studenckiej. Może on być modyfikowany w zależności od kraju czy nawet producenta wyrobu. Najpopularniejszymi składnikami są jednak: orzechy arachidowe, włoskie, laskowe, migdały, nerkowce i rodzynki. Często jest zbogacana też nasionami i ziarnami. Jednakże i w swoim podstawowym składzie jest bardzo smaczna i wysoce energetyczna.