info@cosdlazdrowia.pl

+48 530 044 043, +48 537 801 951

Migdały – wartości odżywcze, kalorie, ile jeść i które wybierać

almond-wooden-bowl-wooden-background-near-bag-from-burlap-healthy-food-snack-organic-vegetarian-food Migdały – wartości odżywcze, kalorie, ile jeść i które wybierać

Migdały to popularna przekąska i składnik ciast oraz deserów. Posiadają wiele wartości odżywczych i prozdrowotnych. Nic więc dziwnego, że uważane są za najcenniejsze ze wszystkich orzechów. Czy zatem warto po nie sięgać? Czy są zdrowe? Kto przede wszystkim powinien włączyć migdały do diety i ile migdałów jeść dziennie, by zachować zdrowie? Przeczytaj i poznaj wszystkie najważniejsze informacje na temat migdałów!

Spis treści:

Czy migdały to orzechy, czyli krótka charakterystyka migdałów

Migdały często nazywane są najszlachetniejszymi z orzechów, ale niestety błędnie. Tak naprawdę są nasionami, nie orzechami. Pochodzą z migdałowca zwyczajnego. Jak wyglądają migdały? Owoce tej wieloletniej rośliny przybierają podłużny, lekko spłaszczony kształt i pokryte są włóknistą, zielonoszarą skórką. Po osiągnięciu dojrzałości pękają i uwalniają pestkę z nasionkiem – i to są właśnie te migdały, które znamy i lubimy.

W nazewnictwie możesz natknąć się na słodkie migdały i gorzkie migdały. To dwie różne odmiany, z których słodka jest popularniejsza i pochodzi z Azji Wschodniej i Mniejszej. Słodkie migdały mogą być wykorzystywane na wiele sposobów i jedzone zarówno na surowo, jak i po przeróbce kulinarnej. Z kolei migdały gorzkie to nasiona uprawiane rzadziej i ze względu na obecność amigdaliny – składnika potencjalnie szkodliwego – rzadziej występują w gastronomii, a częściej pod postacią kosmetyków.

Migdały w kuchni świata

Migdały spożywane są na całym świecie.

  • W Gruzji przyrządza się z ich dodatkiem tzw. czurkchały, czyli owocowo-migdałowe kiełbaski.
  • Ormianie z niedojrzałych, smażonych owoców migdałowca wytwarzają aromatyczny dodatek do mięs.
  • W Kaszmirze znana była niegdyś zupa migdałowa z baraniną, którą serwowano na wystawnych ucztach.
  • W Południowej Europie popularne jest mleczko migdałowe, zwane orszadą, zaś marcepan to słodka masa do tortów i ciast powstająca na bazie migdałów, która podbija do dziś serca smakoszów na całym świecie.

W cukiernictwie migdały wykorzystywane są pod postacią masy marcepanowej. Wytwarzana jest z nich także mąka migdałowa – cenny składnik ciast i deserów, w tym np. naleśników.

Migdały w legendach i mitach

Migdałowiec według wierzeń Fenicjan uchodził za atrybut bogini Amygdale, której jasno-różowa cera przypominała piękne kwiaty tej rośliny. W kulturze żydowskiej drzewo to jest nazywane „drzewem czuwania”. Jak mówi jedna z legend, gorzki migdał narodził się z ciała córki Midasa, która zmarła po stracie ukochanego. W czasach starożytnych owoce migdałowca symbolizowały płodność, zaś dla prawosławnych i katolików migdałowiec jest ucieleśnieniem Maryi.

Migdały – wartości odżywcze

Czy migdały są zdrowe? Poniekąd odpowiedzią na to pytanie jest mnogość wartości odżywczych charakteryzujących te nasiona.

  • Migdały to źródło bardzo dobrze przyswajalnego wapnia (kupisz je tutaj).
  • Zawierają magnez polecany osobom narażonym na częsty stres oraz cynk, który reguluje działanie systemu odpornościowego oraz pozytywnie wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci.
  • Można odnaleźć w nich naturalny antyoksydant – witaminę E.
  • Obecna w migdałach witamina B2 jest odpowiedzialna za prawidłową pracę układu nerwowego i wzroku. Pozytywnie wpływa też na pamięć i koncentrację.
  • W ponad 20% składają się z białka – ta wiadomość powinna ucieszyć wegetarianów i wegan, których dieta często jest uboga w ten składnik.
  • Posiadają niezwykle cenne, nienasycone kwasy tłuszczowe.

Migdały – kalorie

homemade-granola-muesli-bowl-oat-granola-with-yogurt-almond-cashew-nuts-mint-nuts-black-rock-board-healthy-breakfast-copy-space-healthy-breakfast-menu-concept Migdały – wartości odżywcze, kalorie, ile jeść i które wybierać

W 100 gramowej porcji migdałów znajdziesz około 579 kalorii, ponad 21 gramów białka oraz blisko 12 gramów błonnika!

Migdały – indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny (IG) informuje o tym, jak gwałtownie po spożyciu danego produktu spożywczego wzrasta poziom glukozy we krwi.IG migdałów wynosi 15. To wartość charakterystyczna dla wszystkich orzechów.

Migdały – właściwości zdrowotne

Regularne spożywanie migdałów, ze względu na dużą zawartość niezbędnych składników odżywczych, doskonale wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu, między innymi poprzez zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób w obrębie układu sercowo-naczyniowego. Dzięki witaminie E oraz niezbędnym nienasyconym kwasom tłuszczowym migdały obniżają poziom złego cholesterolu i zapobiegają wystąpieniu miażdżycy oraz cukrzycy.Dodatkowe właściwości zdrowotne migdałów to:

  • Opóźnienie procesów starzenia się skóry;
  • Regulacja procesów metabolicznych;
  • Zmniejszenie objawów napięcia przedmiesiączkowego;
  • Wspomożenie pamięci i koncentracji w ciągu dnia;
  • Poprawa odporności organizmu;
  • Ograniczenie wydzielania sebum – wsparcie w walce z trądzikiem;
  • Łagodzenie mdłości oraz objawów zgagi;
  • Zapobieganie napadom głodu;
  • Łagodzenie stresu;
  • Redukcja ciśnienia tętniczego;
  • Łagodzenie stanów zapalnych w całym organizmie;
  • Przyspieszenie gojenia się ran;
  • Wspomaganie kondycji narządu wzroku, w tym głównie profilaktyka zaćmy;
  • Zmniejszenie insulinooporności.

Migdały na zgagę – hit czy mit?

Dzięki nasionom migdałowca można skutecznie walczyć z problemami żołądkowymi. Szczególne działanie wykazują w przypadku mdłości i wymiotów. Ich spożywanie zobojętnia kwasy żołądkowe, dzięki czemu zgaga, nudności i wymioty znikają lub stają się mniej dokuczliwe.

Migdały podawane do jedzenia dzieciom sprawiają,że maluchy rzadziej cierpią na bóle brzuszka i nietolerancje pokarmowe. Dzieci mogą spożywać migdały w formie płatków lub sproszkowane – dodawane do zdrowych ciasteczek zamiast zwykłej mąki. Nie powinny jednak jeść całych nasion migdałowca ze względu na duże ryzyko zadławienia.

Migdały w ciąży – czy warto?

Duża zawartość kwasu foliowego i łagodzenie mdłości – to dwa powody, dla których migdały powinny znaleźć się w diecie każdej ciężarnej kobiety. Ponadto olejek ze słodkich migdałów w ciąży może wzmocnić i ujędrnić skórę, zmniejszając ryzyko rozstępów.

Migdały – ile dziennie zjeść, żeby czerpać z ich prozdrowotnych właściwości?

Optymalna dawka polecana przez wiele towarzystw dietetycznych to około 30 g migdałów dziennie, czyli około 20 sztuk.

Migdały – skutki uboczne jedzenia ich w zbyt dużej ilości

Spożywanie nasion w większej niż zalecana ilości może powodować przede wszystkim zwiększenie masy ciała (kaloryczność migdałów jest bowiem duża), zwiększa ryzyko przedawkowania witaminy E, problemów żołądkowo-jelitowych (ze względu na dużą zawartość błonnika, który w nadmiarze prowadzi do zaparć i wzdęć) i niekorzystnych interakcji z lekami (niektórych leków przeciwpsychotycznych, środków zobojętniających sok żołądkowy, przeczyszczających, leków na ciśnienie krwi i niektórych antybiotyków).

Jak jeść migdały – ze skórką czy bez?

Migdały ze skórką, bez skórki, w całości, w płatkach, prażone, blanszowane, w cukrze, w polewie, w czekoladzie… Wybór migdałów na rynku jest ogromny! Nic więc dziwnego, że zastanawiasz się nad tym, które wybrać i jak je jeść.

Odpowiedź to: przede wszystkim bez skórki. Pierwszy powód jest banalnie prosty: skórka jest gorzka i niesmaczna, więc może odejmować całą przyjemność z zajadania się tymi nasionami. Drugi – skórka zawiera dużą ilość garbników i kwas fitynowy, które utrudniają wchłanianie przez organizm korzystnych składników, w tym wapnia, cynku, manganu i żelaza. Trzeci powód – zanieczyszczenia. Tym ważniejszy, jeśli wybierasz standardowe, a nie ekologiczne migdały. Bo to właśnie w skórce gromadzą się te niebezpieczne substancje.

Jak obrać migdały?

Najpopularniejszym sposobem jest zalanie migdałów wrzątkiem i pozostawienie na 10-15 minut. Po tym czasie skórka stanie się pomarszczona i wiotka, a do jej usunięcia wystarczy delikatnie naciśnięcie migdała na jednym z końców i „wyciśnięcie” go ze skórki.

Jak jeść migdały? Moczenie, blanszowanie, prażenie

bowl-with-almond-wooden-table Migdały – wartości odżywcze, kalorie, ile jeść i które wybierać

Moczenie nadaje migdałom delikatny, maślany posmak i ułatwia ich trawienie. Blanszowanie pozwala szybko usunąć gorzką i niezdrową skórkę. Prażenie z kolei to przepis na niezwykle smaczną przekąskę, porównywalną do popcornu.

Jak uprażyć migdały? Wystarczy rozgrzać patelnię, wrzucić na nią nasiona i zostawić je tam na 4-5 minut, stale mieszając migdały drewnianą łyżką lub podrzucając je samym ruchem ręki z patelnią. Koniecznie zdejmij je, gdy nabiorą brązowego, złocistego koloru; w innym wypadku szybko się spalą. Podawaj z solą, mieloną papryką lub miodem. Pycha!

Migdały a odchudzanie

Mimo faktu, iż niniejsze orzechy obfitują w tłuszcze i dostarczają do naszego organizmu sporą ilość kalorii, stanowią doskonały element diety wspierającej proces odchudzania. Okazuje się, że zawarte w migdałach nienasycone kwasy tłuszczowe skutecznie regulują procesy metaboliczne zachodzące w układzie pokarmowym, a ponadto zapobiegają nadmiernemu gromadzeniu się tkanki tłuszczowej.

Pamiętaj jednak, aby nie spożywać ich w nadmiernych ilościach. Wystarczy mała garść migdałów między posiłkami, dwa-trzy razy w tygodniu. Miej też na uwadze, że samo spożywanie niniejszych orzechów nie zapewni oczekiwanych efektów odchudzania. Warunkiem jest połączenie zasad zdrowego odżywiania z regularną aktywnością fizyczną.

Uczulenie na migdały – czy możliwe?

Szacuje się, ze 0,5% populacji boryka się z alergią na migdały. I choć rzadkie, uczulenie to bywa bardzo groźne. Tak, jak wiele innych alergii, w większości sytuacji przechodzi ona łagodnie, ale zdarzają się przypadki silnego swędzenia skóry i ust, a także wstrząs anafilaktyczny z opuchlizną, dusznościami, silnym spadkiem ciśnienia krwi, a przez to omdleniem czy nawet zatrzymaniem pracy serca.

Niebezpieczeństwo uczulenia na migdały kryje się w tym, że nasiona te obecne są w wielu przekąskach i nawet ich niewielka ilość może wywołać problemy zdrowotne u alergika. Dlatego osoby uczulone na migdały muszą kierować się dużą ostrożnością i zrezygnować z wielu produktów spożywczych.

Olej ze słodkich migdałów – właściwości

Tłoczenie nasion migdałowca pozwala na uzyskanie dobroczynnego oleju ze słodkich migdałów – wykorzystywanego przede wszystkim w kosmetyce. Ma postać gęstej, jasnożółtej przejrzystej cieczy o charakterystycznym, słodkim zapachu.

Nawilża, zmiękcza i wygładza skórę – to zasługa obecnych w olejku kwasów: oleinowego oraz linolowego.Opóźnia proces starzenia się naskórka, dzięki silnym antyoksydantom. Z kolei kwas felurowy stymuluje naturalną produkcję kolagenu, co także pozwala zachować młodość i jędrność skóry. Olej z migdałów dobrze penetruje naskórek, więc jest niezwykle skuteczny. Może być z powodzeniem stosowany także na włosach i paznokciach. Mamy z chęcią wykorzystują olejek ze słodkich migdałów dla niemowląt jako naturalny emolient, a kobiety w ciąży – jako środek ujędrniający skórę narażoną na rozstępy.

Olej ze słodkich migdałów nakładaj (w niewielkiej ilości) bezpośrednio na czystą i suchą skórę lub dodawaj kilka kropli do ulubionej odżywki bądź maseczki. Ale przed pierwszym zastosowaniem koniecznie zrób test alergiczny – rozsmaruj odrobinę oleju na skórze i odczekaj kilka minut, obserwując, czy nie występują żadne niepożądane objawy.

To teraz migdały nie mają już przed Tobą żadnych tajemnic. Zajadaj się nimi na zdrowie!