Dzień taniej dostawy

Nie daj się grypie i przeziębieniu! Co jeść, aby wzmocnić swoją odporność?

W związku z zaistniałą sytuacją, coraz większa liczba osób szuka sposobu na to, jak ochronić swój organizm przed działaniem szkodliwych wirusów lub przeziębieniem. W poniższym poradniku przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw praktycznych wskazówek, dzięki którym dowiesz się, co jeść, aby wzmocnić swoją odporność.

Z tego artykułu dowiesz się

  • Jakie witaminy i składniki mineralne mogą wspomóc naszą odporność;
  • Jakich zasad zdrowego odżywiania warto przestrzegać, aby wzmocnić swoją odporność;
  • W jakich produktach znajdziemy najwięcej witaminy C;
  • Czy czosnek może wspomóc naszą odporność;
  • Jakie ilości płynów powinniśmy spożywać (nie tylko podczas przeziębienia i grypy).

Jakie witaminy i składniki mineralne mogą wspomóc naszą odporność?

Codzienna dieta (oparta o zasady zdrowego odżywiania) jest w stanie dostarczyć do naszego organizmu zestaw niezbędnych witamin i składników mineralnych. Niemniej jednak, w sytuacji obniżenia odporności, przeziębienia lub infekcji wirusowej, niezbędne może okazać się wspomożenie naszego układu immunologicznego o niektóre składniki, wśród których możemy wyróżnić:

  • Witaminy, takie jak: witamina A, witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), witamina C, witamina D oraz witamina E;
  • Minerały, takie jak: żelazo, selen oraz cynk.

Jakich zasad zdrowego odżywiania należy przestrzegać, aby wzmocnić swoją odporność?

W celu wzmocnienia swojego układu immunologicznego, należy przestrzegać wszystkich poniższych wskazówek (które w głównej mierze opierają się na najważniejszych zasadach zdrowego żywienia).

Po pierwsze: Należy spożywać posiłki o stałych porach (co 2-3 godziny), aby nie doprowadzić do sytuacji osłabienia organizmu;

Po drugie: Należy wzbogacić swoją dietę w produkty o wysokiej zawartości witaminy C oraz w oleje roślinne będące doskonałym źródłem NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych);

Po trzecie: Należy wybierać produkty niskoprzetworzone oraz ciemne pieczywo, ryż i makarony (które są doskonałym źródłem witamin z grupy B oraz żelaza);

Po czwarte: Należy wprowadzić do swojej diety jak największą ilość świeżych warzyw (najlepiej podawanych w formie surowej);

Po piąte: Należy spożywać niskotłuszczowe produkty mleczne, które stanowią dobre źródło witaminy D oraz włączyć do swojej diety ryby morskie, chude mięsa i rośliny strączkowe (stanowiące dobre źródło cynku, selenu oraz żelaza).

W jakich produktach znajdziemy najwięcej witaminy C?

Witaminę C znajdziemy głównie w surowych warzywach i owocach, ale również w niektórych ziołach.

Owoce o dużej zawartości witaminy C, to między innymi: czarna porzeczka, dzika róża, kiwi, agrest, maliny, jabłka, banany, śliwki czerwona porzeczka oraz owoce cytrusowe (takie jak: cytryna, grejpfrut, pomarańcza);

Warzywa o dużej zawartości witaminy C, to między innymi: papryka czerwona, żółta oraz zielona, brukselka, szpinak, jarmuż, kalafior, cykoria, cebula, buraki, marchewka, kapusta (ze szczególnym uwzględnieniem kapusty kiszonej), pomidory, fasolka szparagowa, rzodkiewka, sałata (w tym rukola).

Zioła o wysokiej zawartości witaminy C, to między innymi: natka pietruszki, rokitnik zwyczajny, ziele pokrzywy oraz lucerna.

Czy czosnek może wzmocnić naszą odporność?

Dzięki zawartości allicyny (odpowiadającej między innymi za specyficzny zapach czosnku) niniejsze warzywo wykazuje działanie antybiotyczne. Okazuje się, iż częste spożywanie tego produktu może przyczynić się do zwalczania drobnoustrojów oraz pasożytów, a ponadto wykazuje działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Co ciekawe, ważnymi składnikami diety w okresie obniżonej odporności są również buraki (zawierające bioaktywne pigmenty o właściwościach przeciwzapalnych) oraz pomarańczowe warzywa, takie jak marchew, czy dynia (które stanowią doskonałe źródło prowitaminy A).

Jakie ilości płynów powinniśmy spożywać (nie tylko podczas przeziębienia i grypy)?

Każdego dnia powinniśmy spożywać przynajmniej 1,5 L płynów (najlepiej w postaci czystej wody). Niemniej jednak, w czasie infekcji wirusowej, przeziębienia lub grypy powinniśmy dostarczać do naszego organizmu około 2 L, a nawet 2,5 L płynów. Oprócz czystej wody, możemy również pić:

  • Herbatę (np. z dodatkiem imbiru, cytryny i miodu);
  • Wodę z dodatkiem cytrusów;
  • Świeżo wyciskane soki owocowo-warzywne (zawierające miąższ).

Podsumowanie

Kiedy chcemy ochronić się przed infekcją, powinniśmy szczególnie zadbać o nasz organizm i dostarczać do niego wszystko to, co najlepsze. Dodatkowo, należy przestrzegać najważniejszych zasad higieny osobistej (takich jak częste mycie rąk, czy zasłanianie chusteczką ust podczas kaszlu).