bio chleb kiełtyka

Błonnik – gdzie się znajduje i co warto o nim wiedzieć?

Często słyszymy, że błonnik powinien stanowić ważny element naszej codziennej diety. Jednak, czy zdajemy sobie sprawę z tego, czym tak naprawdę jest ten składnik pokarmowy i jakie funkcje może pełnić w naszym organizmie? W poniższym tekście przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw najważniejszych informacji na temat włókna pokarmowego.

Z tego artykułu dowiesz się

  • Czym tak naprawdę jest błonnik;
  • Jak możemy podzielić błonnik;
  • Jakie ważne funkcje spełnia błonnik w organizmie człowieka;
  • Czy błonnik może wpływać na przyspieszenie procesu odchudzania;
  • W jakich produktach znajdziemy najwięcej błonnika;
  • Kto powinien suplementować błonnik.

Czym tak naprawdę jest błonnik?

Błonnik pokarmowy to inaczej włókno roślinne stanowiące zbiór substancji wchodzących w skład ścian roślin komórkowych (np. warzyw i owoców). Substancje te, chociaż nie poddają się działaniu enzymów trawiennych, są częściowo rozkładane za pośrednictwem bakterii bytujących w dolnym odcinku przewodu pokarmowego. Mimo, iż błonnik nie posiada dużego znaczenia energetycznego, wykazuje cenne właściwości wpływające na zdrowie i dobre samopoczucie człowieka.

Jak możemy podzielić błonnik?

Przeglądając artykuły w Internecie oraz produkty dostępne w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością, często możemy spotkać się z różnymi nazwami i rodzajami błonnika. Jednak, najpowszechniej dzieli się niniejszą substancję ze względu na jej zdolność do rozpuszczania w wodzie. I tak możemy wyróżnić:

  • BŁONNIK ROZPUSZCZALNY – charakteryzujący się oporem względem działania enzymów trawiennych, rozkładany za pośrednictwem fermentacji (dzięki mikroflorze jelitowej). Do grupy niniejszego rodzaju błonnika zaliczamy: inulinę, fruktany, pektyny oraz skrobię;
  • BŁONNIK NIEROZPUSZCZALNY (włókno surowe) – wykazujący opór względem enzymów trawiennych, wydalany w stanie nienaruszonym. Do grupy niniejszego rodzaju błonnika zaliczamy: ligninę, celulozę, hemicelulozę.

Jakie ważne funkcje spełnia błonnik w organizmie człowieka?

Błonnik spełnia wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka. Wpływa on między innymi na regulację rytmu wypróżnień, jak również na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Niemniej jednak, warto pamiętać, iż błonnik może pozytywnie wpłynąć na sprawność naszego organizmu jedynie w połączeniu z odpowiednią dietą i regularną aktywnością fizyczną.

BŁONNIK ROZPUSZCZALNY wpływa między innymi na:

  • Zapewnienie prawidłowej czynności jelita grubego, a tym samym na rozluźnienie mas kałowych;
  • Zwiększenie gęstości spożywanych posiłków;
  • Skrócenie czasu pasażu jelitowego;
  • Oczyszczanie organizmu z nadmiaru szkodliwych toksyn;
  • Spowolnienie procesu wchłaniania glukozy oraz trójglicerydów;
  • Przyspieszenie procesu wydalania z organizmu nadmiaru cholesterolu.

BŁONNIK NIEROZPUSZCZALNY wpływa między innymi na:

  • Zwiększenie uczucia sytości po zjedzonym posiłku;
  • Pobudzenie prawidłowej perystaltyki jelit oraz zwiększenie ich ukrwienia;
  • Zwiększenie masy stolca;
  • Pobudzenie soków trawiennych;
  • Zwiększenie wydalania toksyn z organizmu człowieka.

Czy błonnik może wpływać na przyspieszenie procesu odchudzania?

Spożywanie błonnika na odpowiednim poziomie w połączeniu ze zrównoważoną, opartą o zasady zdrowego odżywania dietą oraz regularną aktywnością fizyczną, jest w stanie wpłynąć na przyspieszenie i zwiększenie efektywności procesu odchudzania. W celu ustalenia odpowiedniej diety, warto wybrać się na wizytę do wykwalifikowanego dietetyka.

W jakich produktach znajdziemy najwięcej błonnika?

Najwięcej błonnika jesteśmy w stanie znaleźć w produktach roślinnych, w tym: w warzywach strączkowych (np. w groszku, ciecierzycy, soczewicy); świeżych warzywach (np. brokułach, kalafiorze, cebuli, cukinii);  w owocach (np. w pomarańczach, jagodach, bananach, awokado), w produktach z pełnego ziarna (np. w chlebie pełnoziarnistym, naturalnych płatkach owsianych, w otrębach i w ryżu), a ponadto: w siemieniu lnianych, migdałach oraz orzechach.

Kto powinien suplementować błonnik?

Preparaty dostępne w aptekach lub sklepach ze zdrową żywnością (np. błonnik w tabletkach, lub błonnik w proszku) są przeznaczone dla osób, które z różnych przyczyn nie są w stanie dostarczyć do swojego organizmu odpowiedniej ilości błonnika wraz z codzienną dietą. Zanim jednak podejmiemy się suplementacji niniejszego składnika, warto skonsultować się z dietetykiem, farmaceutą lub lekarzem pierwszego kontaktu.

Podsumowanie

Błonnik zajmuje ważne miejsce w żywieniu człowieka. Odpowiednio skomponowana dieta, bogata w świeże warzywa i owoce, jest w stanie zapewnić nam jego podaż na odpowiednim poziomie.