Wakacje to idealny moment na wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych do swojej diety! Podpowiadamy jak to zrobić.

W końcu wakacje! Długie i przepełnione słońcem dni sprawiają, że mamy więcej energii i ochoty na aktywność. Ponadto, sklepy przepełnione są świeżymi warzywami i soczystymi owocami. Nie dziwi więc fakt, że lato to idealny moment na zmianę dotychczasowych nawyków żywieniowych. W poniższym poradniku przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw cennych wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak wprowadzić zdrowe zasady do swojego stylu życia.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakich zasad zdrowego odżywiania warto przestrzegać w codziennej diecie;
  • Po jakie warzywa i owoce warto sięgnąć w okresie letnim;
  • Jakie ilości wody powinniśmy spożywać w ciągu dnia;
  • Dlaczego warto wprowadzić ćwiczenia fizyczne do swojej codzienności;
  • Czy deser lodowy może być zdrowy.

Jakich zasad zdrowego odżywiania warto przestrzegać w codziennej diecie?

Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych do swojej codzienności, wbrew pozorom nie jest takie trudne. Wystarczy przestrzegać poniższych zasad.

Po pierwsze: Każdego dnia spożywać przynajmniej 3-4 porcje świeżych warzyw oraz 1-2 porcje owoców (najlepiej w godzinach przed popołudniowych);

Po drugie: Należy unikać smażenia produktów, a zamiast tego przygotowywać je w piecu lub na parze;

Po trzecie: Warto ograniczyć spożywanie mięsa (do maksymalnie 2 razy w tygodniu). W jego miejsce należy wprowadzić rośliny strączkowe, które stanowią doskonałe źródło białka;

Po czwarte: W naszym jadłospisie powinny pojawić się dwa dania rybne w ciągu tygodnia. Należy przy tym pamiętać, aby ryby nie były przygotowywane na patelni i nie były panierowane;

Po piąte: Należy wykluczyć z jadłospisu wszelkie produkty typu fast-food, produkty wysoko przetworzone, jak również słodycze (na przykład w formie batonów lub nadziewanych ciasteczek);

Po szóste: Warto wprowadzić do swojej diety wysokiej jakości produkty mleczne, jak również ziarna zbóż i orzechy;

Po siódme: Zamiast białego pieczywa i makaronu należy wybierać te produkty, które przygotowane zostały z mąki pełnoziarnistej;

Po ósme: Nie należy zapominać o spożywaniu 4-5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasowych (najlepiej co 2-3 godziny);

Po dziewiąte: Zamiast tłuszczów zwierzęcych, warto wybierać te pochodzenia roślinnego. Dzięki temu będziemy w stanie dostarczyć do organizmu wartościowe dla naszej odporności niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Po jakie warzywa i owoce warto sięgać w okresie letnim?

Lato to idealny moment na wprowadzenie warzyw i owoców do swojej codziennej diety. Dojrzewające w słońcu pomidory charakteryzują się niepowtarzalnym smakiem, a dodatkowo są w stanie dostarczyć do naszego organizmu duże ilości witaminy C oraz kwasu foliowego. Wakacje to wspaniała okazja do wykorzystania brokułów i kalafiora, które z powodzeniem mogą stanowić zarówno dodatek do obiadu, jak i jego podstawę. Warto przy tym pamiętać, że niniejsze owoce dostarczają do naszego organizmu cenne minerały, w tym wapń, magnez, fosfor oraz żelazo. Jeśli zależy Ci na pięknej opaleniźnie, w okresie letnim zajadaj się młodymi marchewkami, które za sprawą karotenu, nadadzą Twojej skórze piękny odcień. W upalne dni warto również sięgać po pełne antyoksydantów owoce jagodowe. W Twojej kuchni nie powinno zabraknąć także soczystego arbuza oraz soczystych melonów, nektarynek i brzoskwiń.

Jakie ilości wody powinniśmy spożywać w ciągu dnia?

W ciągu dnia wskazane jest, abyśmy spożywali nie mniej niż 1,5 litra płynów (najlepiej w postaci wody niegazowanej). Niemniej jednak, w okresie letnim warto wypijać nawet 3 litry wody dziennie. Warto przy tym pamiętać, że nieskazane jest pożywanie napojów gazowanych, wód smakowych oraz słodzonych soków owocowych. W okresie letnim prawdziwe orzeźwienie może przynieść nam woda z dodatkiem świeżych liści mięty, plastrów cytryny, limonki oraz kilku kostek lodu.

Dlaczego warto wprowadzić ćwiczenia fizyczne do swojej codzienności?

Codzienna aktywność fizyczna nie tylko może pomóc nam w osiągnięciu wymarzonej sylwetki, ale również wpływa na poprawę naszej ogólnej kondycji, jak również odporności. Dlatego też, warto wykorzystać długie słoneczne dni na przejawianie aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Jazda na rowerze, spacer, pływanie, wszystko to może pomóc nam w osiągnięciu lepszego zdrowia i samopoczucia. Należy pamiętać, że osoby dorosłe powinny wykonywać minimum 40 minut ćwiczeń fizycznych o umiarkowanej intensywności każdego dnia.

Czy deser lodowy może być zdrowy?

Trudno jest nam wyobrazić sobie wakacje bez pełnych smaku lodów. Dlatego też, przygotowaliśmy dla Ciebie przepis na pyszny deser, który stanowi prawdziwą bombę witaminową.

Jakich składników potrzebujesz?

  • Około 250 gramów obranych z szypułek i dokładnie opłukanych truskawek;
  • Około 250 gramów dokładnie umytych jagód;
  • Około 250 gramów dokładnie umytych malin;
  • 2 łyżek cukru kokosowego;
  • 2 łyżek oleju kokosowego.

Sposób przygotowania:

Krok I: Umyte owoce przełóż do kielicha blendera i zmiksuj je na gładką masę;

Krok II: Do zblendowanych składników dodaj cukier oraz olej kokosowy;

Krok III: Całość jeszcze raz dokładnie wymieszaj;

Krok IV: Otrzymaną masę przełóż do szklanego pojemnika i włóż do zamrażarki na około 5-6 godzin;

Krok V: Gotowy sorbet możesz podawać w towarzystwie świeżych owoców oraz liści mięty.

Podsumowanie

Wakacje to idealny moment na wprowadzenie zdrowych zmian do swojego życia. Zdrowe odżywianie w połączeniu z dużą dawką ruchu, zapewni Ci nie tylko piękny wygląd sylwetki, ale również dobre zdrowie i samopoczucie.