Poznaj niezwykłe właściwości zdrowotne imbiru

Kiedy dopada nas okres przeziębień i grypy, często szukamy naturalnych sposobów na wzmocnienie naszej odporności, które znane były już przed wiekami. Imbir, bo o nim tu mowa, to nie tylko doskonała przyprawa do większości dań kuchni azjatyckiej, ale również sprawdzony sposób na podniesienie odporności organizmu i poprawę samopoczucia, kiedy za oknem hula wiatr, a my zziębnięci wracamy do domu po ciężkim dniu pracy.

Z tego artykułu dowiesz się

  • Jakie wartości odżywcze posiada imbir;
  • Jakie właściwości zdrowotne skrywa w sobie korzeń imbiru;
  • W jakich przypadkach nie należy stosować imbiru;
  • Jak wykorzystać imbir w naszej kuchni;
  • Jak przygotować rozgrzewający napój z dodatkiem imbiru.

Jakie wartości odżywcze posiada imbir?

W 100 gramach startego korzenia imbiru znajdziemy zaledwie 80 kalorii; blisko 1,8g białka; 2,0g błonnika; około 0,75g tłuszczu i blisko 17,7g węglowodanów (w tym 1,7g cukrów prostych). Ponadto, niniejsza roślina skrywa w sobie:

Cenne witaminy, takie jak:

  • Witaminy z grupy B (w tym tiaminę, ryboflawinę, niacynę, witaminę B6, kwas foliowy);
  • Witamina C;
  • Witamina E;
  • Witamina K.

Niezbędne minerały, takie jak:

  • Potas;
  • Magnez;
  • Fosfor;
  • Sód;
  • Wapń;
  • Żelazo; oraz
  • Cynk.

Dodatkowo, korzeń imbiru stanowi źródło kwasów tłuszczowych, wśród których możemy wyróżnić:

  • Nasycone kwasy tłuszczowe (około 0,2g);
  • Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (około 0,15g);
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (około 0,15g).

Jakie właściwości zdrowotne skrywa w sobie korzeń imbiru?

Ze względu na bogatą zawartość witamin i minerałów oraz takich substancji jak zingiberol, gingerol, czy zinferon, imbir wykazuje szereg cennych właściwości dla naszego zdrowia. Wśród najważniejszych z nich, z pewnością możemy wyróżnić jego pozytywny wpływ na prawidłowe działanie układu trawiennego. Okazuje się bowiem, iż imbir może odpowiedzialny być za pobudzenie wydzielania śliny oraz soku żołądkowego, stanowiąc jednocześnie skuteczny sposób na zwalczanie problemu zaparć. Dodatkowo, korzeń ten łagodzi mdłości i przeciwdziała wymiotom, dlatego też zalecany jest osobom zmagającym się z problemem choroby lokomocyjnej oraz pacjentom po zabiegach chemioterapii. Ważną informację stanowi również fakt, że imbir pozytywnie wpływa na:

  • Łagodzenie dolegliwości związanych z miesiączką;
  • Zmniejszenie bólu zlokalizowanego w mięśniach;
  • Wzmocnienie odporności organizmu i łagodzenie objawów związanych z grypą oraz przeziębieniem;
  • Minimalizowanie bólu migrenowego oraz towarzyszących mu mdłości;
  • Zmniejszenie obrzęków;
  • Zdrowie jamy ustnej;
  • Neutralizację przykrego zapachu z ust;
  • Podniesienie zdolności do koncentracji poprzez zwiększenie przepływu krwi w mózgu.

W jakich przypadkach nie należy stosować imbiru?

Imbir charakteryzuje się ostrym, lekko piekącym smakiem. Dlatego też, nie jest wskazane podawanie go najmłodszym dzieciom, jak również osobom zmagającym się z problemem choroby wrzodowej żołądka.

Jak wykorzystać imbir w naszej kuchni?

W większości sklepów bez trudu możemy nabyć zarówno świeży korzeń imbiru, jak również przyprawę w wersji mielonej. Starty korzeń charakteryzuje się nieco intensywniejszym smakiem, dlatego też może stanowić doskonały dodatek do rozgrzewającej herbaty, jak również owoców morza i dań kuchni azjatyckiej. Mielony imbir to natomiast wspaniały dodatek do aromatycznych ciast oraz ciasteczek. W okresie jesienno-zimowym warto połączyć go z dynią i stworzyć niepowtarzalną zupę-krem.

Jak przygotować rozgrzewający napój z dodatkiem imbiru?

Gorący napój z dodatkiem świeżo-tartego korzenia imbiru to doskonały sposób na rozgrzanie organizmu po powrocie do domu. Wystarczy Ci zaledwie kilka składników, aby cieszyć się aromatycznym grzańcem, który wprowadzi Cię w dobry nastrój.

Jakich składników potrzebujesz?

  • 1 łyżeczki startego imbiru;
  • 2 plastrów cytryny;
  • 1 plastra pomarańczy;
  • 1 łyżeczki miodu;
  • Szczypty kurkumy;
  • 1 szklanki gorącej wody (około 70oC).

Sposób przygotowania:

Krok I: Do wysokiego kubka przełóż tarty imbir, cytrynę oraz pomarańczę;

Krok II: Zalej całość gorącą wodą i dodaj szczyptę kurkumy oraz łyżeczkę miodu;

Krok III: Dokładnie wymieszaj wszystkie składniki i wypij napój, kiedy delikatnie ostygnie.

Podsumowanie

Imbir to nie tylko doskonała przyprawa, ale również wspaniały środek na wzmocnienie naszej odporności i poprawę samopoczucia w okresie jesienno-zimowym. Dlatego też, już dzisiaj dopisz go do swojej listy zakupów.