Metabolizm – co warto wiedzieć na jego temat?

Wiele słyszy się o metabolizmie w kontekście diet odchudzających. Popularne w internecie jadłospisy, często kuszą nas hasłami o „przyspieszeniu metabolizmu” i zrzuceniu nadmiaru zbędnych kilogramów w krótkim czasie. Niemniej jednak, czy zdajemy sobie sprawę z tego, czym tak naprawdę jest metabolizm? I jak proces ten może wpłynąć na walkę z dodatkowymi kilogramami? Odpowiedzi na te pytania oraz najważniejsze informacje na temat metabolizmu znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się

  • Czym jest metabolizm;
  • Jak metabolizm wpływa na odchudzanie;
  • Od jakich czynników zależy tempo metabolizmu;
  • Co spowalnia metabolizm;
  • Jak skutecznie przyspieszyć metabolizm.

Czym jest metabolizm i jak wpływa na proces odchudzania?

Metabolizm to ogół procesów w naszym organizmie, podczas których dochodzi do przemian energetycznych. Zjawisko to odbywa się we wszystkich komórkach naszego ciała i posiada wpływ zarówno na ich wzrost, jaki i funkcjonowanie. Na całość metabolizmu składają się dwa przeciwstawne procesy anabolizm (odpowiadający za gromadzenie zasobów energetycznych) oraz katabolizm (odpowiedzialny z wydatkowanie energii). Tempo przemian metabolicznych, które zachodzą w organizmie człowieka posiada kluczowe znaczenie dla walki z nadmiarem zbędnych kilogramów. Proces ten uzależniony jest głównie od ilości dostarczanych kalorii w ciągu doby. Jeśli jesteśmy w stanie zapewnić dowóz składników odżywczych (pochodzących ze zdrowych produktów) pokrywający nasz wydatek energetyczny w ciągu dnia, w organizmie zdrowego człowieka, waga będzie utrzymywała się na stałym poziomie. Jeśli dostarczymy mniej kalorii, waga będzie spadać. Jeśli więcej, będziemy przybierać na masie ciała. Warto jednak pamiętać, że dowóz zbyt małej liczby kalorii (np. poniżej 1000 kcal/dobę) znacząco spowalnia nasz metabolizm w celu gromadzenia zapasów energetycznych.

Od czego zależy tempo metabolizmu?

Tempo przemian metabolicznych, zachodzących w naszym organizmie, uzależnione jest od wielu czynników. W tym między innymi od płci, wieku oraz całkowitej przemiany materii (CPM). Okazuje się, że mężczyźni posiadają o 7% wyższą podstawową przemianę materii (PPM) niż kobiety. Dlatego też, w ciągu dnia powinni oni spożywać wyższą dawkę kaloryczną. Zapotrzebowanie energetyczne u kobiet zwiększa się jednak nieznacznie w czasie miesiączki oraz znacząco w okresie ciąży i karmienia piersią. Warto również wiedzieć, że wraz z wiekiem tempo przemian metabolicznych w naszym organizmie spada (średnio o 2% na każde 10 lat). Niemniej jednak, najwyższe tempo przemian możemy zaobserwować u młodzieży w wieku dojrzewania. Ponadto, nie należy zapominać, iż na procesy metaboliczne wpływa również regularna aktywność fizyczna. Im więcej się ruszamy i ćwiczymy każdego dnia, tym wyższe jest nasze zapotrzebowanie kaloryczne.

Co spowalnia metabolizm?

Wiele osób, mimo stosowania diet odchudzających, nadal nie może sobie poradzić z nadmiarem zbędnych kilogramów. Za niniejszy stan rzeczy mogą odpowiadać następujące czynniki:

  • Za mała liczba kalorii – w sytuacji, w której dostarczamy za małą liczbę kalorii, nasz organizm zmuszony jest do gromadzenia zapasów (najczęściej w postaci tkanki tłuszczowej), a tym samym zwolnienia tempa przemian metabolicznych;
  • Dobór nieodpowiednich produktów – nie sama liczba kalorii, a przede wszystkim ich jakość, wpływa na proces odchudzania. Dlatego też, tak ważne jest przestrzeganie wytycznych zgodnych z najnowszymi zasadami zdrowego żywienia;
  • Zaburzenia hormonalne – niektóre choroby (zwłaszcza o podłożu hormonalnym, np. niedoczynność tarczycy) mogą wpływać na zwolnienie metabolizmu, a tym samym nadmierne przybieranie na wadze.

Co przyspiesza metabolizm?

W poniższej części artykułu, wybraliśmy dla Ciebie 5 prostych zasad, dzięki którym będziesz w stanie utrzymać tempo przemian metabolicznych na optymalnym poziomie.

Po pierwsze: Jedz śniadania każdego dnia. Najlepiej w ciągu godziny od przebudzenia.

Po drugie: Pamiętaj o spożywaniu regularnych posiłków. Najlepiej zrównoważonych w 2-3 godzinnych odstępach czasowych;

Po trzecie: Dobieraj odpowiednie składnik pokarmowe. Staraj się, aby w Twojej diecie znalazła się odpowiednia oraz dostosowana do Twojego wieku i stylu życia, liczba węglowodanów, białka oraz tłuszczów;

Po czwarte: Pamiętaj o regularnych ćwiczeniach fizycznych. Nie tylko przyspieszą one proces przemian metabolicznych zachodzących w organizmie, ale również zapewnią Ci piękny wygląd i dobre samopoczucie;

Po piąte: Wybieraj wodę. Zamiast słodzonych napojów gazowanych oraz soków owocowych, wybieraj w ciągu dnia wodę w czystej postaci.

Podsumowanie

Metabolizm to jeden z najważniejszych procesów zachodzących w organizmie człowieka. W celu utrzymania jego odpowiedniego tempa, pamiętaj o tym, aby każdego dnia dostarczać do organizmu zestaw niezbędnych kalorii w postaci wysokiej jakości produktów spożywczych.