Ziarna

PODKATEGORIE

RODZAJ PRODUKTU
PRODUCENT

Produkty ziarniste właściwości

Ziarno definiuje się przede wszystkim jako owoc traw, dlatego produkty ziarniste właściwości mogą dotyczyć propozycji takich jak zboża, ryż, ale także mak czy komosa ryżowa. Cechą szczególną ziaren i produktów powstających w wyniku ich niewielkiego przetworzenia jest bogactwo składników odżywczych, zamkniętych często w niewielkiej łupince czy innego rodzaju okrywie. Dlatego też produkty ziarniste właściwości mają często prócz dostarczających solidnej porcji energii również zdrowotne. To witaminy, składniki mineralne i białko oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik czy flawonoidy, które będąc składnikiem diety, mogą wpływać pozytywnie na procesy zachodzące w organizmie ludzkim. Produkty ziarniste dzięki swoim właściwościom mogą być dobrym dodatkiem do dań różnego typu, deserów, a przy odpowiedniej obróbce stanowić również samodzielny posiłek czy przekąskę jak popcorn lub łuskane ziarna słonecznika. Wśród produktów ziarnistych Vivio możesz znaleźć również propozycje w opakowaniu zero waste, specjalnie dla Ciebie odważone i świeżo zapakowane. Dzięki takiemu podejściu produkty ziarniste właściwości mają pełne, bez utlenionych witamin czy zwietrzałych aromatów z uwagi na nieprawidłowe albo zbyt długie przechowywanie.

Soczewica, ciecierzyca czy fasola mung

Popularne w diecie bezmięsnej są roślinne źródła białka takie jak soczewica, ciecierzyca czy fasola mung. Pozwalają uzupełnić jadłospis o składniki, które zwykle dostarczane są w produktach odzwierzęcych. Soczewica to źródło dobrze przyswajalnego białka roślinnego, błonnika, potasu czy kwasu foliowego, a także żelaza. Dostępna jest soczewica zielona, dobra do sałatek, farszów czy past, a także soczewica czerwona, czarna i żółta. Podobna nieco do soczewicy większa ciecierzyca sprawdza się również w sałatkach, pastach, zupach. Można kupić ją w formie prażonej przekąski - na przykład solona ciecierzyca. Nazywana jest grochem włoskim lub cieciorką i stanowi źródło białka, wapnia, magnezu, potasu, witamin i błonnika. Orientalnej fasoli mung używa się w różnych daniach, również w formie kiełków. Podobnie jak inne rośliny strączkowe dostarcza dużej ilości białka i błonnika oraz witamin i minerałów. Co będzie najlepsze - soczewica, ciecierzyca czy fasola mung jako składnik codziennej diety? Najlepiej postawić na różnorodność i wybierać różne ziarna w zależności od przygotowywanych dań. Każde z tych źródeł białka dostarcza nieco innych składników, smakuje również inaczej, dlatego ciężko wskazać ten surowiec, który będzie najlepszym wyborem.

Ryż i jego rodzaje

Naturalny ryż kojarzony jest z podstawą diety mieszkańców dalekiego wschodu, choć na dobre stał się również składnikiem dań w kuchni polskiej. Ryż i jego rodzaje, różne odmiany mogą być ciekawym urozmaiceniem diety.Sam ryż biały dostarcza przede wszystkim węglowodanów i nieco białka, ale stanowi dodatek pasujący niemal do każdego dania czy deseru. Można spotkać go w kilku odmianach, które różnią się przede wszystkim kształtem i wielkością ziarna oraz właściwościami po ugotowaniu. Ryż brązowy, naturalny może być cennym urozmaiceniem w diecie. Choć gotuje się go dłużej niż klasyczny ryż, warto spróbować go dla charakterystycznego smaku, dawki błonnika, witamin i minerałów. Ryż czarny wśród innych wyróżnia ciemny kolor, który zawdzięcza okrywie nasiennej. Jest najcenniejszą ze wszystkich odmian ryżu. Na wschodzie popularne są także ryż czerwony o lekko orzechowym smaku i stosunkowo niskim indeksie glikemicznym, a także ryż żółty, lekkostrawny, wykorzystywany między innymi do produkcji alkoholu. Oprócz tego rozważając ryż i jego rodzaje warto wspomnieć o ryżu paraboiled, jaśminowym, basmati czy ryżu dzikim, z których każdy ma odmienne właściwości.

Quinoa - komosa ryżowa a ryż

Coraz większą popularnością cieszy się quinoa - komosa ryżowa. Ryż jest do niej podobny, choć są to dwa różne gatunki roślin. Komosa ryżowa zwana jest również ryżem peruwiańskim, gdyż pochodzi z rejonów Ameryki Południowej. Wytwarza nasiona o dużej zawartości skrobi, które traktowane są jak zboże, choć nim nie są. Quinoa biała czy komosa czerwona to przede wszystkim bogactwo składników odżywczych - pełnowartościowe białko, czyli zawierające wszystkie aminokwasy egzogenne, zdrowe kwasy tłuszczowe, saponiny, witaminy oraz minerały. Świetnie sprawdza się w diecie wegan i wegetarian. Zawiera węglowodany złożone i błonnik, ma niski indeks glikemiczny, przez co będzie dobrym składnikiem diety osób z cukrzycą. Komosa ryżowa zawiera również dużą ilość flawonoidów, które wykazują działanie antyoksydacyjne. Quinoa - komosa ryżowa a ryż, czym się różnią? Przede wszystkim bogactwem składników, które nie posiada żadne ze zbóż. Komosa ma lekko słodkawy smak, z powodzeniem może zastąpić ryż, a także kasze czy makarony. Sprawdza się także jako dodatek do zup, sałatek czy deserów. Przygotowuje się ją równie prosto co ryż, zwykle wymaga jedynie 10-15 minut gotowania po przepłukaniu wodą.

Ziarna sezamu i ziarna słonecznika i ich właściwości

Dobrze znane ziarna sezamu oraz ziarna słonecznika są doskonałym dodatkiem nie tylko do pieczywa. Stanowią dobre źródło zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów. Ich właściwości pozwalają na proste i smaczne urozmaicenie diety. To ziarna oleiste, z których wytwarza się także olej, dlatego warto zwrócić uwagę na dość wysoką kaloryczność. Ziarna sezamu mogą mieć kolor biały - kremowy, albo też czarny. Cechują się lekko orzechowym smakiem i bogactwem wartości odżywczych. Czarne ziarna sezamu mają nieco bogatsze właściwości niż biały sezam łuskany. To sporo błonnika, NNKT, witamin z grupy B, witaminy A i E, potasu, wapnia oraz fosforu. Sezam jest świetnym dodatkiem do wypieku pieczywa, wybranych dań, sałatek, a także słodyczy. W przypadku ziaren słonecznika, które możesz kupić w ekologicznym opakowaniu typu zero waste, mogą być one nawet samodzielną przekąską. Sprawdzają się podobnie jak sezam w wielu zastosowaniach. Ziarna słonecznika właściwości mają nieco podobne do sezamu - również są dobrym źródłem witamin A oraz E rozpuszczalnych w tłuszczach, a także białka, wapnia i błonnika. Ziarna sezamu i ziarna słonecznika mogą stanowić wartościowy składnik zdrowej, zbilansowanej diety.