czwartek

Ziarna kakaowca – nie tylko smaczne, ale i pełne zdrowia!

Kto z nas nie uwielbia słodkiego smaku kakao? Niniejszy składnik jest podstawą rozpływającej się w ustach czekolady, a ponadto często stanowi dodatek do aromatycznych wypieków. Niemniej jednak, kakao to nie tylko doskonały składnik kulinarny, ale również prawdziwa skarbnica cennych składników odżywczych, witamin i minerałów. Okazuje się, że wprowadzenie ziaren kakaowca do zrównoważonej diety, w połączeniu z systematyczną aktywnością fizyczną, jest w stanie wpływać na poprawę naszego nastroju, a nawet wsparcie funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego. A co jeszcze warto wiedzieć na temat niezwykłych właściwości zdrowotnych kakao? I jak wykorzystać je w naszej codziennej kuchni? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest i skąd pochodzi kakao;
  • Jakie wartości odżywcze skrywają w sobie ziarna kakaowca;
  • Jaki wpływ na nasze zdrowie może wywierać kakao;
  • Jak wykorzystać kakao w naszej kuchni;

Co to jest i skąd pochodzi kakao?

Kakaowiec jest gatunkiem rośliny zaliczanej do rodziny ślazowatych. W naturalnych warunkach występuje on na terenie lasów tropikalnych Ameryki Środkowej i Południowej. Współcześnie na szeroką skalę uprawiany jest również w lasach deszczowych Afryki oraz Azji. Najcenniejszym elementem kakaowca są jego nasiona. To właśnie z nich produkowane jest zarówno smaczne kakao, jak i masło kakaowe oraz czekolada. Kakaowiec jest drzewem, które może osiągać wysokość nawet 15 metrów. Jego kora jest cienka i odznacza się cynamonową barwą. Co ciekawe, liście cynamonowca są podłużne oraz posiadają skórzastą strukturę. Kwiaty niniejszego drzewa wyrastają w pęczkach, bezpośrednio z pnia drzewa. Natomiast orzechy kakaowca (w których znajdują się cenne nasiona) pokryte są grubą łupiną, która zawierać może w sobie nawet 60 ziaren kakaowych, zanurzonych w słodkim miąższu o ciemno-czerwonym zabarwieniu.

Jakie wartości odżywcze skrywają w sobie ziarna kakaowca?

Nasiona kakaowca stanowią dobre źródło energii. W 100 gramach niniejszego produktu znajdziemy blisko 228 kalorii. Co najważniejsze, zawierają one w sobie również spore ilości białka (około 19,60g/100g), cennych kwasów tłuszczowych, węglowodanów oraz błonnika (37g/100g). Ponadto, nasiona kakaowca są w stanie dostarczyć do naszego organizmu:

Niezbędne witaminy, w tym:

  • Witaminy z grupy B (np. niacynę, kwas foliowy oraz ryboflawinę);
  • Witaminę E; oraz
  • Witaminę K.

Niezastąpione minerały, takie jak:

  • Potas;
  • Magnez;
  • Fosfor;
  • Wapń;
  • Żelazo; oraz

Warto również wiedzieć, iż nasiona kakaowca zawierają w swoim składzie kofeinę. W jednej łyżeczce mielonych nasion kakaowca możemy znaleźć aż 230mg niniejszego składnika.

Jaki wpływ na nasze zdrowie może wywierać kakao?

Ze względu na wysoką zawartość składników odżywczych, witamin i minerałów, wprowadzenie nasion kakaowca do zrównoważonej diety, w połączeniu z systematyczną aktywnością fizyczną, może przyczynić się do poprawy stanu naszego zdrowia oraz codziennego samopoczucia. Okazuje się bowiem, że produkt ten korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Naukowcy z Medycznego Uniwersytetu (CUMC) W Columbii dowiedli, iż zawarte w nasionach kakaowca antyoksydanty pozytywnie oddziałują na poprawę pamięci u osób starszych. Co ciekawe, nasiona kakaowca korzystnie oddziaływać mogą także na nasz układ krążenia, przyczyniając się między innymi do obniżania poziomu złego cholesterolu we krwi oraz obniżania ciśnienia. Obserwacje naukowe potwierdzają, iż za sprawą wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, flawonoidów, witamin oraz minerałów, ziarna kakaowca mogą odpowiadać za zmniejszenie ryzyka choroby niedokrwiennej serca, jak również udarów mózgu w przyszłości. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż kakao może odpowiadać za poprawę naszego nastroju, a także zwiększenie naszej energii seksualnej.

Jak wykorzystać kakao w naszej kuchni?

Nasiona kakaowca znajdują szerokie zastosowanie w naszej kuchni. Stanowią one doskonałą podstawę do przygotowania smacznych ciast oraz deserów czekoladowych. A jak przygotować smaczny napój na bazie tych aromatycznych ziaren?

Składniki:

Sposób przygotowania:

Krok I: Zagotuj mleko w garnku, a następnie dodaj do niego kakao oraz przyprawy;

Krok II: Dokładnie wymieszaj wszystkie składniki i przelej je do szklanki;

Krok III: Kiedy napój już delikatnie ostygnie, dodaj do niego odrobinę miodu.

Podsumowanie

Kakao to nie tylko podstawowy składnik uwielbianej przez nas czekolady, ale przede wszystkim prawdziwa skarbnica składników odżywczych, witamin i minerałów. Wprowadzenie nasion kakaowca do zrównoważonej diety sprzyja poprawie naszego nastroju, jak również odpowiada za profilaktykę licznych zaburzeń, w tym chorób w obrębie układu sercowo-naczyniowego. Dlatego też, już dziś warto wprowadzić kakao do zdrowego stylu życia i cieszyć się jego niezwykłym smakiem!