Zdrowie w słoiku – co warto wiedzieć na temat kiszonek!

Kiedy temperatura za oknem zaczyna spadać, mamy utrudniony dostęp do świeżych warzyw i owoców. Na szczęście istnieje prosty sposób na to, jak dostarczyć do naszego organizmu sporą dawkę witamin również w sezonie jesienno-zimowym. Kiszonki, bo o nich tu mowa, stanowią doskonałe źródło wartościowych składników odżywczych, dzięki którym będziemy w stanie nie tylko wzmocnić naszą odporność, ale również wspomóc prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego. A co jeszcze warto wiedzieć na temat kiszonek?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są kiszonki;
  • Jakie wartości odżywcze skrywają w sobie kiszonki?
  • Dlaczego warto jeść kiszonki?
  • Jakie warzywa można i warto kisić?

Czym są kiszonki?

Już pod koniec lata w większości polskich domów, miłośnicy warzyw przystępują do przygotowywania zapasów na zimę. I choć w większości naszych słoików możemy znaleźć ogórki, okazuje się, że niniejszy sposób konserwacji doskonale sprawdza się również w przypadku innych warzyw. Kwaszenie to proces konserwowania żywności, który opiera się na fermentacji mlekowej, odpowiedzialnej między innymi za zwiększenie przyswajalności niektórych witamin, takich jak: witaminy A, C, E oraz K.

Jakie wartości odżywcze skrywają w sobie kiszonki?

Kiszone warzywa oraz owoce są przede wszystkim źródłem kwasu mlekowego, odpowiedzialnego między innymi za regulację flory bakteryjnej jelit. Niemniej jednak, konserwowane niniejszą metodą warzywa dostarczają do naszego organizmu również sporą zawartość witamin z grupy B, ułatwiających trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów. Warto również wiedzieć, że kiszonki stanowią prawdziwą skarbnicę zarówno cennych witamin (w tym witaminy A, C, E oraz K), jak również składników mineralnych (na przykład: magnezu, potasu, fosforu oraz wapnia). Kwaszone warzywa to również dobry składnik diety dla osób, które dbają o smukły wygląd swojej sylwetki, bowiem możemy znaleźć w nich duże ilości błonnika odpowiedzialnego za wspomożenie prawidłowej perystaltyki jelit.

Dlaczego warto jeść kiszonki?

Ze względu na sporą zawartość cennych witamin i minerałów, kiszonki pozytywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu człowieka. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy listę dziesięciu najważniejszych powodów dla których warto wprowadzić kiszonki do swojej zdrowej diety.

  • Powód I: Kiszonki wzmacniają naszą odporność – ponieważ dostarczają do jelit „dobre bakterie”;
  • Powód II: Kiszonki wspomagają proces odchudzania – ponieważ przy dużej zawartości cennych składników odżywczych, charakteryzują się niewielką wartością kaloryczną;
  • Powód III: Kiszonki są pomocne w walce z problemem uporczywych zaparć – ponieważ wspomagają prawidłową perystaltykę jelit;
  • Powód IV: Kiszonki stanowią naturalny probiotyk – ponieważ zawierają w sobie cenne bakterie kwasu mlekowego;
  • Powód V: Kiszonki dostarczają do naszego organizmu sporą dawkę cennych witamin i minerałów, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu;
  • Powód VI: Kiszonki są odpowiedzialne za obniżenie poziomu złego cholesterolu, a tym samym ograniczenie ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych w przyszłości;
  • Powód VII: Kiszonki wzmacniają i poprawiają wygląd naszych włosów i paznokci;
  • Powód VIII: Kiszonki są odpowiedzialne za poprawę wyglądu i wygładzenie naszej skóry;
  • Powód IX: Kiszonki są odpowiedzialne za zwiększenie przyswajalności żelaza, dlatego też zalecane są w diecie osób zmagających się z problemem anemii;
  • Powód X: Kiszonki stanowią doskonałe źródło błonnika, niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego.

UWAGA! Ze względu na sporą zawartość soli, kiszonki należy jeść z umiarem. Przed ich nadmiernym spożywaniem powinny wzbraniać się przede wszystkim osoby zmagające się z problemem nadciśnienia.

Jakie warzywa można i warto kisić?

Do kiszenia powinniśmy wybierać te warzywa i owoce, które charakteryzują się dużą zawartością cukru oraz wody. Ponadto, wybrane przez nas produkty powinny być świeże, dojrzałe i zdrowe. W naszych domach najczęściej znaleźć możemy kapustę oraz ogórki kiszone. Niemniej jednak, niniejsza metoda konserwacji doskonale sprawdza się również w przypadku buraków, bakłażanów, marchwi, czosnku, fasolki szparagowej, kalafiora, botwinki oraz jabłek, śliwek, cytryny i gruszek.

Podsumowanie

Kiszone warzywa i owoce są nie tylko smaczne, ale przede wszystkim bardzo zdrowe, dlatego też powinny znaleźć się w naszej diecie, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, w którym mamy ograniczony dostęp do wysokiej jakości świeżych produktów.