herbaty

Zakwas chlebowy

PODKATEGORIE

RODZAJ PRODUKTU
PRODUCENT

Zakwas w proszku

Zakwas na chleb w postaci proszku jest wygodną formą zakwasu chlebowego ułatwiającą przygotowywanie doskonałego pieczywa. Nie wymaga on specjalnego przygotowywania i dbania o optymalny proces fermentacji, gdyż jest już produktem gotowym. Najczęściej używany jest zakwas w proszku żytni oraz pszenny, z których korzysta się na skalę przemysłową. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakwas w proszku był również używany w zaciszu domowym. Pozwoli na przyrządzenie wyśmienitego pieczywa na zakwasie, zarówno pszennego, jak i żytniego, również w zdrowej postaci pełnoziarnistej. Wygoda użytkowania sproszkowanego zakwasu chlebowego polega na możliwości dodania go bezpośrednio do mąki, wraz z innymi składnikami i wyrobienia ciasta. Można również alternatywnie przyrządzić najpierw zakwas, mieszając suchy proszek w proporcji 1:1 z wodą i odstawiając na kilka godzin w ciepłe miejsce. Dobry suchy zakwas chlebowy to czysty, prosty skład - zmielone ziarno czy produkty zbożowe, woda oraz kultury starterowe, bez dodatku wzmacniaczy smaku czy konserwantów. Zakwas w proszku to świetna baza do przyrządzania zdrowego pieczywa o indeksie glikemicznym niższym niż odpowiedniki na drożdżach.

Zakwas chlebowy żytni suchy

Gotowy do użytku zakwas chlebowy żytni suchy ma postać proszku. To zakwas żytni, który został poddany procesowi suszenia, aby pozwalał na przygotowanie pełnowartościowego chleba czy innego pieczywa na zakwasie w krótkim czasie. Bazujący na zmielonych produktach żytnich, wodzie oraz kulturach bakterii starterowych jest wyjątkowo prosty w użyciu. Wymaga zmieszania z niewielką ilością wody i odstawienia na kilka godzin w ciepłe miejsce, albo też dodania bezpośrednio do mieszanki wybranej mąki. Zakwas chlebowy żytni suchy dodaje się w ilości 5-20 gramów na kilogram wyrobu lub mąki pszennej, albo też 50-60 gramów na kilogram wyrobu lub mąki żytniej. Wykorzystanie zakwasu chlebowego żytniego do przygotowania pieczywa jest znane od wieków, ugruntowane w tradycji wypiekania w wielu regionach świata. Wzbogaca właściwości odżywcze pieczywa, jednocześnie zmniejszając jego IG - indeks glikemiczny w porównaniu z pieczywem wyrastającym na drożdżach. Suchy żytni zakwas chlebowy pozwala na uzupełnienie diety w witaminy z grupy B, minerały takie jak potas, magnez oraz żelazo, a także cenny błonnik. Idealnie sprawdza się w przygotowywaniu zdrowego pieczywa pełnoziarnistego.

Zakwas chlebowy pszenny suchy

Podobnie jak żyto, również pszenica może być wykorzystana do przyrządzenia zakwasu chlebowego. Zakwas pszeniczny ma nieco odmienny smak od zakwasu na bazie żyta. Zakwas chlebowy pszenny suchy jest natomiast specjalnie przygotowanym, suszonym preparatem bazującym jedynie na naturalnych składnikach - zmielonej pszenicy, wodzie i kulturach starterowych. Ma wygodną postać proszku o jasnobrązowym kolorze, który można wykorzystać do przygotowania pieczywa na zakwasie. Wystarczy dodać około 5-20 gramów zakwasu w proszku do mąki czy wyrobów pszenicznych podczas przygotowywania pieczywa, albo też zmieszać odmierzoną ilość suchego zakwasu chlebowego pszennego z taką samą ilością wody i odstawić w ciepłe miejsce na kilka godzin - proporcje 1:1. Zakwas chlebowy pszenny suchy dzięki zawartości kwasu mlekowego i zdrowych bakterii odpowiadających za fermentację może dostarczyć organizmowi cennych witamin z grupy B, a także składników mineralnych. Pieczywo przygotowane na zakwasie pszennym ma niższy indeks glikemiczny niż jego odpowiednik na drożdżach. Dodatkowym atutem jest dłuższa świeżość oraz lepsza tekstura i aromat chleba czy bułek zakwasem.