Jak zachować zdrowie i dobre samopoczucie w czasie jesiennych dni?

Jesień to wyjątkowy czas, w którym szczególnie narażeni jesteśmy na działanie szkodliwych wirusów i bakterii. Na szczęście, stosowanie się do zasad zdrowego stylu życia jest w stanie uchronić nas przed grypą i przeziębieniem, a ponadto zapewnić nam dobre samopoczucie. Dlaczego warto suplementować witaminę D3? Jakich zasad higieny należy przestrzegać w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia? Odpowiedzi na te pytania oraz propozycje skutecznych sposobów na wzmocnienie odporności znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakich zasad zdrowej diety przestrzegać, aby cieszyć się dobrym zdrowiem w czasie jesieni;
  • Dlaczego systematycznie warto przestrzegać aktywności fizycznej;
  • Jakich zasad higieny należy przestrzegać w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia w okresie przeziębienia i grypy;
  • Czy warto suplementować witaminę D3.

Jakich zasad zdrowej diety przestrzegać, aby cieszyć się dobrym zdrowiem w czasie jesieni?

Zdrowe odżywianie wywiera niezwykle ważny wpływ na naszą odporność. Dlatego też, stosowanie się do najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia jest w stanie zminimalizować ryzyko zachorowania na infekcje wirusowe. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw 10 najważniejszych zasad zdrowego odżywiania:

  • Po pierwsze: Jedz 4-5 pełnowartościowych posiłków dziennie w regularnych odstępach czasowych;
  • Po drugie: Każdego dnia staraj się spożywać 4-5 porcje warzyw i 1-2 porcje owoców;
  • Po trzecie: Ogranicz spożycie czerwonego mięsa i staraj się wprowadzić do swojego jadłospisu świeże ryby morskie;
  • Po czwarte: Tłuszcze zwierzęce zamień na te pochodzenia roślinnego;
  • Po piąte: Zamiast „białego” pieczywa i makaronu, wybierz te produkty, które zawierają w sobie pełne ziarna zbóż;
  • Po szóste: Przynajmniej 3 razy w tygodniu spożywaj nasiona roślin strączkowych ( bób lub fasolę);
  • Po siódme: Nie zapominaj o dostarczaniu do organizmu odpowiedniej ilości płynów, najlepiej w postaci wody (około 1,5-2,0 L dziennie). Zrezygnuj ze spożywania słodkich napojów, a w szczególności słodzonych napojów gazowanych;
  • Po ósme: Wprowadź do swojej diety orzechy, nasiona i ziarna;
  • Po dziewiąte: Ogranicz spożycie słonych oraz słodkich przekąsek;
  • Po dziesiąte: Zamiast smażenia, piecz w piekarniku lub gotuj na parze.

Dlaczego systematycznie warto przestrzegać aktywności fizycznej?

W świetle zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), osoby dorosłe każdego dnia powinny przeznaczyć minimum 40 minut na wykonywanie dowolnej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności. Przestrzeganie powyższych zaleceń zapewnia nam nie tylko dobre samopoczucie i zdrowy wygląd sylwetki, ale odpowiada również za wzmocnienie naszej odporności i profilaktykę chorób w obrębie układu krążenia. W okresie jesiennym nie musimy rezygnować ze sportów na świeżym powietrzu. W tym czasie bez przeszkód można wybrać się na długi spacer „z kijkami” lub na malowniczą przejażdżkę rowerową po lesie. Ponadto, ćwiczenia fizyczne bez przeszkód możemy wykonywać w zaciszu naszego domu. Na przykład, na macie podczas oglądania ulubionego serialu lub na specjalnym rowerku stacjonarnym.

Jakich zasad higieny należy przestrzegać w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia w okresie przeziębienia i grypy?

W ciągu ostatnich miesięcy coraz większą wagę przywiązuje się do higieny, która podobnie jak odżywianie i regularna aktywność fizyczna, jest w stanie istotnie wesprzeć naszą odporność. Jakich zasad powinniśmy przestrzegać, aby zminimalizować ryzyko zakażenia się:

  • Po pierwsze: jak najczęściej powinniśmy myć ręce przy użyciu wody z mydłem. Ważne jest, aby niniejszą czynność wykonywać za każdym razem, gdy wracamy do domu z przestrzeni publicznej lub mieliśmy kontakt z nieznaną nam osobą;
  • Po drugie: jeśli nie mamy dostępu do bieżącej wody, powinniśmy dezynfekować ręce przy pomocy specjalnego płynu antybakteryjnego;
  • Po trzecie: podczas wykonywania zakupów, wizyty w urzędzie lub jazdy środkami komunikacji miejskiej, zakładajmy maseczki ochronne i rękawiczki;
  • Po czwarte: przebywając w przestrzeni publicznej starajmy się zachować odstęp od nieznanych nam osób, wynoszący minimum 1,5 metra;
  • Po piąte: starajmy się nie przebywać zbyt długo w zatłoczonych miejscach i nie dotykajmy zbyt dużej ilości guzików i poręczy, które znajdują się w przestrzeni publicznej.

Czy warto suplementować witaminę D3?

Szacuje się, iż blisko 90% Polaków zmaga się z niedoborem witaminy D w okresie jesienno-zimowym. Dlatego też, zaleca się, aby osoby dorosłe suplementowały niniejszą witaminę zgodnie z zaleceniami lekarza pierwszego kontaktu lub doświadczonego farmaceuty.

Podsumowanie

Zachowanie zdrowia jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania człowieka w życiu codziennym. Dlatego też, każdego dnia powinniśmy dokładać wszelkich starań, aby je utrzymać przez długie lata. Przestrzeganie zasad zdrowej diety, w połączeniu z systematyczną aktywnością fizyczną i właściwą higieną osobistą, jest w stanie wzmocnić naszą odporność i zapewnić nam dobre samopoczucie.