Wielkanocne dania w zdrowej odsłonie

Wielkanoc już za kilka dni, a to oznacza, że czas zabrać się za przygotowywanie świątecznego menu dla całej rodziny. W tym roku proponujemy, aby na Twoim stole znalazły się nie tylko pełne smaku, ale przede wszystkim pełne zdrowia potrawy. Dlatego też, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka propozycji na wielkanocne dania w nieco „odchudzonym” wydaniu. Jak przygotować aromatyczny pasztet na bazie soczewicy? I czy upieczenie mazurka na bazie mąk bezglutenowych jest w ogóle możliwe? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części tekstu!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak przygotować pyszne jajka faszerowane;
  • Jak przyrządzić aromatyczny pasztet z żurawiną w wersji wegańskiej;
  • Jak upiec smaczne roladki z kurczaka;
  • Jak przygotować wielkanocnego mazurka bez glutenu.

egg-3229063_1920-1024x683 Wielkanocne dania w zdrowej odsłonie

Jak przygotować pyszne jajka faszerowane?

Składniki:

  • 5 dużych jajek;
  • 1 łyżka orzechów pinii lub orzechów ziemnych;
  • 5-6 czarnych oliwek;
  • Około 30-40 gramów suszonych pomidorów w oleju;
  • 2-3 garści liści rukoli;
  • Garść świeżych liści bazylii;
  • 4-5 łyżek serka śmietankowego typu Philadelphia (o obniżonej zawartości tłuszczu);
  • Pieprz do smaku.

Sposób przygotowania:

Krok I: Ugotuj jajka na twardo, a następnie przelej je zimną wodą;

Krok II: Wybrane orzechy upraż na suchej patelni;

Krok III: Suszone pomidory odsącz na ręczniku papierowym, a następnie drobno posiekaj;

Krok IV: Oliwki opłucz pod strumieniem zimnej wody, osusz i również drobno je posiekaj;

Krok V: Dokładnie umyj liście bazylii i porwij je na mniejsze kawałki;

Krok VI: Obierz jajka ze skorupki i przetnij na pół, a następnie wydrąż z nich żółtka;

Krok VII: Żółtka jaj przełóż do miski, następnie dodaj do nich posiekane oliwki, suszone pomidory, odrobinę pieprzu oraz serek śmietankowy. Przygotowany farsz dopraw odrobiną świeżo-mielonego pieprzu;

Krok VIII: Otrzymany farsz przełóż przy pomocy łyżeczek do połówek jajek;

Krok IX: Opłukane i osuszone liście rukoli rozłóż na półmisku. Następnie rozłóż na nich faszerowane jajka;

Krok X: Całość posyp prażonymi orzeszkami pinii i gotowe.

egg-1230141_1920-1024x679 Wielkanocne dania w zdrowej odsłonie

Jak przyrządzić aromatyczny pasztet z żurawiną w wersji wegańskiej?

Składniki:

Sposób przygotowania:

Krok I: Cebulę obierz ze skórki, a następnie drobno posiekaj;

Krok II: Rozgrzej oliwę z oliwek na patelni i podsmaż na niej cebulę wraz z liśćmi laurowymi;

Krok III: Oddziel cebulę od liści laurowych i przełóż ją na mały talerzyk (liście laurowe możesz wyrzucić);

Krok IV: Podsmażoną cebulę dodaj do ugotowanej soczewicy, oliwy z oliwek oraz kaszy jęczmiennej;

Krok V: Powyższe składniki wymieszaj z przyprawami i zmiksuj na gładką masę przy pomocy blendera;

Krok VI: Do otrzymanej masy dodaj żurawinę suszoną i wymieszaj całość przy pomocy dużej łyżki;

Krok VII: Przygotuj keksówkę o wymiarach 20×11 cm i wyłóż ją papierem do pieczenia;

Krok VIII: Rozgrzej piekarnik do temperatury 180oC i piecz w nim pasztet przez około 40-45 minut (aż do momentu, w którym uzyskasz złotką skorupkę);

Krok IX: Zanim wyciągniesz pasztet z foremki, studź go w lodówce przez całą noc;

Krok X: Gotowy pasztet potnij na kawałki, ułóż na półmisku i udekoruj świeżymi gałązkami rozmarynu.

Jak upiec smaczne roladki z kurczaka?

Składniki:

Sposób przygotowania:

Krok I: Oczyść piersi z kurczaka i rozbij je przy pomocy tłuczka, a następnie dopraw pieprzem;

Krok II: Posmaruj przyprawione piersi odrobiną oliwy z oliwek, a następnie przełóż je do lodówki;

Krok III: Pokrój paprykę w kostkę, odsącz pomidory z zalewy i również je posiekaj;

Krok IV: Rozgrzej oliwę z oliwek na patelni i podsmaż na niej paprykę czerwoną. Następnie dodaj szpinak, suszone pomidory oraz przeciśnięty przez praskę czosnek;

Krok V: Smaż szpinak przez krótką chwilę, a następnie dodaj do niego gałkę muszkatołową, paprykę ostrą oraz pokruszony ser feta;

Krok VI: Przygotuj naczynie żaroodporne i rozgrzej piekarnik do 190oC;

Krok VII: Rozłóż rozbite piersi kurczaka, a na ich środku wyłóż farsz;

Krok VIII: Zawiń mięso w roladę i zabezpiecz je przy pomocy wykałaczek;

Krok IX: Piecz roladki w piekarniku przez około 30 minut;

Krok X: Na koniec zostaw mięso w wyłączonym piekarniku z uchylonymi drzwiczkami na około 5-10 minut.

Jak przygotować wielkanocnego mazurka bez glutenu?

Składniki:

Sposób przygotowania:

Krok I: Zmiel siemię lniane w młynku do kawy;

Krok II: Zmielone siemię przelej do szklanki i zalej wrzątkiem;

Krok III: Po upływie około 5 minut zmiksuj masę przy pomocy blendera w taki sposób, aby otrzymać gęstą zawiesinę;

Krok IV: Przy pomocy miksera wymieszaj: mąkę jaglaną, kaszkę kukurydzianą, mąkę ziemniaczaną, zawiesinę z siemienia lnianego, rozpuszczone masło sklarowane oraz cukier;

Krok V: Z otrzymanego ciasta uformuj kulę i przełóż ją do lodówki na około 40-60 minut;

Krok VI: Wyłóż blachę papierem do pieczenia;

Krok VI: Z otrzymanego ciasta wylep kształt dowolnego mazurka;

Krok VII: Rozgrzej piekarnik do 180oC i piecz w nim ciasto przez około 15-20 minut;

Krok VIII: Ostudź ciasto;

Krok IX: Do kielicha blendera przełóż powidła oraz kakao. Zmiksuj składniki na gładką masę i posmaruj nimi mazurka;

Krok X: Gotowe ciasto ozdób przy pomocy suszonej skórki pomarańczy oraz orzechów nerkowca.

Podsumowanie

Wielkanoc to wyjątkowy czas, który spędzamy w gronie naszych najbliższych. W tym roku zadbajmy o to, aby produkty znajdujące się na naszym stole były nie tylko smaczne, ale przede wszystkim pełne wartościowych składników odżywczych. Mamy nadzieję, że nasze propozycje kulinarne przypadną Ci do gustu!