Wątróbka – pełna smaku, a przede wszystkim zdrowia!

W świetle zaleceń zdrowego odżywiania, mięso powinniśmy spożywać nie częściej niż dwa razy w tygodniu. Ponadto, przygotowywane przez nas dania, zawierające w swoim składzie produkty pochodzenia zwierzęcego, powinny odznaczać się jak najwyższą jakością oraz zawartością cennych dla zdrowia składników odżywczych, witamin i minerałów. Jednym z takich produktów jest wątróbka. Choć większość z nas unika jej w swoim jadłospisie, warto wiedzieć, że jest ona wartościowym elementem diety nie tylko osób zmagających się z problemem niedokrwistości, ale także sportowców. A co jeszcze warto wiedzieć na temat wątróbki? Jak przygotować z niej pyszne danie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego warto jeść wątróbkę;
  • Jaką wątróbkę powinniśmy wybrać;
  • Jak przyrządzić wątróbkę, aby była smaczna i zdrowa.

ham-4063096_1920-1024x581 Wątróbka – pełna smaku, a przede wszystkim zdrowia!

Dlaczego warto jeść wątróbkę?

Wątróbka drobiowa to jeden z najtańszych rodzajów mięsa dostępnych w sklepie. Zaliczana jest ona do grupy podrobów. Niemniej jednak, nie stanowi ona częstego elementu naszego jadłospisu. Wiąże się to między innymi z jej specyficznym smakiem. Warto jednak wiedzieć, że produkt ten jest niezrównaną skarbnicą cennych dla zdrowia składników odżywczych, w tym witamin i minerałów. W tym miejscu szczególną uwagę należy zwrócić na bogatą zawartość białka, witaminy A, witamin z grupy B oraz żelaza. Witamina A jest niezastąpionym składnikiem naszej odporności, a ponadto wpływa na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy) oddziałują na sprawność układu nerwowego, dzięki czemu mogą zwiększać naszą zdolność do zapamiętywania i długotrwałej koncentracji. Żelazo jest natomiast składnikiem, który wchodzi w skład mioglobiny – białka, które umożliwia prawidłową pracę mięśni. Ponadto, żelazo jest składnikiem niezbędnym dla zdrowia naszego układu krwionośnego. Niniejszy minerał jest bowiem elementem hemoglobiny, odpowiedzialnej za transport tlenu z płuc do wszystkich komórek organizmu.

Przeciwwskazania

W świetle niektórych doniesień naukowych, wątróbka nie jest zalecana w diecie kobiet ciężarnych. Niniejszy rodzaj mięsa zawiera w swoim składzie zbyt dużą ilość witaminy A, która może wykazywać działanie toksyczne, a tym samym doprowadzić do nieprawidłowości w rozwoju płodu.

W tym miejscu warto także pamiętać, że jeśli chcemy uzyskać z wątróbki wszystko to, co najlepsze, powinna ona stanowić element zrównoważonej diety oraz aktywnego stylu życia. Ponadto, nie jest wskazane, aby spożywać ją częściej niż raz w tygodniu.

Jaką wątróbkę powinniśmy wybrać?

Jeśli chcemy, aby wątróbka dostarczyła do naszego organizmu wszystko to, co najlepsze, musimy zadbać o to, aby była jak najwyższej jakości. Dlatego też, niniejszy rodzaj mięsa powinniśmy kupować wyłącznie od zaufanych sprzedawców. Warto także wiedzieć, że niezwykłe znaczenie dla jakości wątroby drobiowej ma jakość pokarmu, jakim karmiony był drób.

Jak przyrządzić wątróbkę, aby była smaczna i zdrowa?

Składniki (2 porcje):

Sposób przygotowania:

Krok I: Cebulę obierz, a następnie pokrój w pióra;

Krok II: Jabłko dokładnie umyj, usuń z niego gniazda nasienne i pokrój w półksiężyce;

Krok III: Wątróbkę dokładnie oczyść, umyj, a następnie pozostaw do osuszenia;

Krok IV: Wymieszaj olej rzepakowy z majerankiem, a następnie natrzyj marynatą wątróbkę;

Krok V: Na dnie naczynia żaroodpornego rozłóż pokrojoną cebulę oraz jabłka i żurawinę;

Krok VI: Następnie, ułóż wątróbkę w naczyniu;

Krok VII: Rozgrzej piekarnik do temperatury 180oC i piecz w nim wątróbkę przez około 40 minut;

Krok VIII: Wymieszaj miód z odrobiną wody, a następnie polej nim upieczoną wątróbkę. Całość przypraw odrobiną świeżo-mielonego pieprzu.

Tak przygotowane danie ułóż na ugotowanej kaszy gryczanej. Do całości możesz dodać także świeże liście rukoli.

Podsumowanie

Wysokiej jakości wątróbka jest nie tylko pełna smaku, ale przede wszystkim zdrowia. Dlatego też, warto wprowadzić ją do zrównoważonej diety i aktywnego stylu życia. W ten sposób będziemy w stanie dostarczyć do naszego organizmu spore ilością witaminy A, witamin z grupy B oraz żelaza.