Co warto wiedzieć na temat diety MIND?

Z roku na rok zdajemy sobie coraz większą sprawę z tego, jak odpowiednio skomponowana dieta jest w stanie wpłynąć na nasze zdrowie oraz codzienne samopoczucie. Dlatego też, każdego dnia dokładamy wszelkich starań, aby wdrażać zdrowe nawyki do swojego jadłospisu. Obecnie wiele mówi się o dietach, których celem jest zwiększanie naszej odporności. Jednak czy istnieje sposób odżywiania, który może sprzyjać także ochronie układu nerwowego, a przy tym zwiększać nasze zdolności do zapamiętywania i długotrwałej koncentracji? W poniższym artykule znajdziesz najważniejsze informacje na temat diety MIND.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest dieta MIND;
  • Jakie są najważniejsze zasady diety MIND;
  • Jaki wpływ na nasze zdrowie może wywierać dieta MIND;
  • Jakie produkty należy włączyć do swojego jadłospisu;
  • Jakich produktów należy unikać;
  • Jak wygląda przykładowy jadłospis diety MIND.

oil-1062433_1920-1024x701 Co warto wiedzieć na temat diety MIND?

Czym jest dieta MIND?

Dieta MIND (Mediterranean – DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) została opracowana przez Marthę Claire Morris (amerykańską epidemiolog). Przez lata przedmiotem jej prac badawczych było badanie wpływu poszczególnych składników odżywczych na organizm człowieka. I to właśnie na ich podstawie możliwe stało się opracowanie protokołu diety, której zadaniem jest obniżenie ryzyka chorób neurodegeneracyjnych w przyszłości. Dieta DASH wykorzystuje zarówno podstawy diety śródziemnomorskiej, jak i diety DASH, które od lat uznawane są za jedne z najważniejszych elementów profilaktyki chorób w obrębie układu sercowo-naczyniowego. Co ciekawe, powyższe diety są także jednymi z najprostszych w zastosowaniu.

Komponując dietę MIND, jej autorka postanowiła zaczerpnąć z diety śródziemnomorskiej oraz diety DASH wszystkie te składniki, które pozytywnie oddziałują na funkcjonowanie naszego mózgu. Niemniej jednak, nadrzędnym celem związanym ze stosowaniem diety MIND jest zmniejszenie ryzyka rozwoju choroby Alzheimera w przyszłości. Dotychczasowe badania naukowe potwierdzają pozytywny wpływ niniejszego protokołu dietetycznego na prewencję zaburzeń neurodegeneracyjnych. Niemniej jednak, sama Martha Claire Morris podkreśla, iż ocena skuteczności diety MIND wymaga przeprowadzenia dalszych badań naukowych.

Jakie są najważniejsze zasady diety MIND?

Dieta MIND uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet na świecie. Ponadto, nie jest ona trudna w zastosowaniu. Co ciekawe, protokół diety MIND nie jest bardzo restrykcyjny. W związku z tym, każdy z nas jest w stanie wprowadzić go do swojej codzienności. A jakie są najważniejsze zasady niniejszego jadłospisu?

  • Podczas komponowania posiłków należy zwracać szczególną uwagę na zawartość witaminy C, witaminy E, witamin z grupy B, antyoksydantów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych w stosowanych produktach;
  • W diecie MIND wymagane jest wprowadzenie dużej ilości zielonych warzyw do swojego jadłospisu;
  • W jadłospisie powinny znajdować się świeże i nieprzetworzone produkty.

vegetables-2924245_1920-1024x711 Co warto wiedzieć na temat diety MIND?

Jaki wpływ na nasze zdrowie może wywierać dieta MIND?

Stosowanie diety MIND w sposób pozytywny oddziałuje nie tylko na funkcjonowanie naszego mózgu. Okazuje się, że odpowiednia podaż witamin, antyoksydantów i nienasyconych kwasów tłuszczowych jest w stanie wpływać także na inne obszary naszego organizmu. Dieta MIND przyczynia się między innymi do:

  • Utrzymania prawidłowego poziomu cukru we krwi;
  • Utrzymywania prawidłowej masy ciała;
  • Zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego w przyszłości;
  • Zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób nowotworowych w przyszłości;
  • Poprawy naszej odporności.

W tym miejscu warto jednak pamiętać, że nie tylko dieta, ale także systematyczna aktywność fizyczna pozytywnie oddziałuje na nasze zdrowie oraz nastrój. Dlatego też, każdego dnia powinniśmy wykonywać przynajmniej 20-30 minut ulubionych ćwiczeń.

Jakie produkty należy włączyć do swojego jadłospisu?

W diecie MIND zalecane jest stosowanie poniższych produktów:

  • Warzywa zielono-listne (np. rukola, szpinak, jarmuż);
  • Świeże warzywa (które powinny stanowić minimum 50% naszego talerza);
  • Orzechy (bez przypraw, niepoddawane procesowi smażenia);
  • Owoce jagodowe (np. jagody, borówki, jeżyny, maliny);
  • Nasiona roślina strączkowych (np. fasola, groch, ciecierzyca);
  • Produkty otrzymywane z pełnego ziarna (np. brązowy makaron, chleb razowy, bulki pełnoziarniste);
  • Ryby morskie odznaczające się wysoką zawartością kwasów tłuszczowych z grupy omega-3;
  • Drób (podczas jego przygotowywania należy pamiętać, aby nie dodawać nadmiernej ilości soli. Ponadto, ważne jest, aby nie smażyć drobiu na głębokim tłuszczu);
  • Oliwa z oliwek;
  • Wino w umiarkowanych ilościach (najlepiej czerwone, wytrawne).

Jakich produktów należy unikać?

W diecie MIND zabronione jest spożywanie poniższych produktów:

  • Czerwone mięso;
  • Masło i margaryna (szczególnie te produkty, które zawierają w swoim składzie olej palmowy oraz inne utwardzane oleje roślinne);
  • Żółty ser;
  • Ciasta oraz słodycze;
  • Produkty smażone oraz przekąski typu fast-food.

Jak wygląda przykładowy jadłospis diety MIND?

Śniadanie: kawałek pieczywa pełnoziarnistego posmarowanego pastą z ciecierzycy. Do tego sałatka z pomidorków koktajlowych, rukoli oraz oliwy z oliwek;

II Śniadanie: koktajl na bazie banana z dodatkiem zielonych liści szpinaku oraz pokruszonych orzechów włoskich;

Obiad: Łosoś pieczony w piekarniku z dodatkiem sałatki z rukoli, czarnych oliwek, żółtych pomidorów oraz oleju rzepakowego;

Podwieczorek: Deser jogurtowy na bazie jogurtu naturalnego, otrębów pszennych oraz zmiksowanych malin i borówek;

Kolacja: Sałatka z zielonych warzyw i pieczonego łososia, posypana prażonymi migdałami, z dodatkiem delikatnego sosu jogurtowego.

Podsumowanie

Wprowadzenie zasad diety MIND pozwala nam na osiągnięcie dobrego zdrowia i samopoczucia. Ponadto, dzięki przestrzeganiu jej najważniejszych zaleceń, możliwe staje się zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób neurodegeneracyjnych (w tym choroby Alzheimera) w przyszłości. Dlatego też, już dziś warto wprowadzić ją do swojej codzienności. Pamiętaj także, że w skomponowaniu jadłospisu dostosowanego do Twoich potrzeb i wymagań, może pomóc Ci doświadczony dietetyk.