Tapioka to nie tylko Bubble Tea – poznaj jej właściwości

Wiele osób kojarzy tapiokę jedynie z przepyszną Bubble Tea. Jednak ten składnik ma naprawdę szerokie zastosowanie, a nawet jest tzw. super foods, ponieważ jest łatwo przyswajalna dla organizmu, lekkostrawna i zawiera mnóstwo minerałów. Co jeszcze można zrobić z tego składnika?

Kasza z manioku, czyli tapioka

Zastanawiając się, tapioka co to właściwie jest, najczęściej słyszymy odpowiedź, że są to smaczne, białe kulki. Tapioka to kasza pozyskiwana z manioku, a więc zalicza się ją do produktów mącznych i skrobiowych. Czym jest tapioka? Jest to w zasadzie zmielona bulwa tropikalnego manioku, który jest rośliną jadalną. Sam maniok głównie uprawia się w ciepłym klimacie. Największe uprawy znajdują się w Brazylii, Peru, Boliwii, ale i uprawia się go w Tajlandii, Wietnamie, a nawet w Nigerii. W tych krajach jest ona najpopularniejszym warzywem bulwiastym. W Polsce rzadko można spotkać rolników, zainteresowanych uprawą tej bulwy. Dlatego sama tapioka jest po prostu sprowadzana.

17.1 Tapioka to nie tylko Bubble Tea – poznaj jej właściwości

Prozdrowotne właściwości tapioki

Tapioka ma naprawdę wiele cennych właściwości, które można nawet nazwać prozdrowotnymi. Jest lekkostrawna i wspomaga działanie układu pokarmowego, ponieważ zawiera łatwo przyswajalne węglowodany. Warto jednak pamiętać, że tapioka ma wysoki indeks glikemicznym, dlatego nie jest zalecana diabetykom.

Tapioka jest uznawana za wartościowy składnik diety, ponieważ zawiera witaminy A, B1, B2, B6, PP, a także kwasy jednonienasycone, nasycone i wielonienasycone. Jest bogata również w minerały, jak: cynk, sód, fosfor, potas, magnez, wapń i żelazo. Można w niej znaleźć tzw. skrobię oporną, czyli pożyteczny dla naszego układu pokarmowego węglowodan, który jest pożywką dla dobrych bakterii. Działa wiec jak prebiotyk w układzie pokarmowym i odżywia florę bakteryjną w jelitach. Skrobia oporna pozwala też regulować poziom cukru we krwi.

Dzięki temu tapioka można być spożywana nawet przez osoby, które cierpią na problemy trawienne i schorzenia układu pokarmowego. Mogą ją jeść nawet osoby, jakie borykają się z wrzodami żołądka czy zapaleniem jelita grubego. Jest też hipoalergiczna, a więc alergicy nie powinni się jej obawiać. Co ciekawe jest też niskokaloryczna. Tapioka jest też pozbawiona glutenu, dlatego i osoby chorujące na celiakię mogą ją spożywać. Co prawda uznaje się, że 100 gram surowej tapioki ma 350 kcal, ale ponieważ podczas gotowania wchłania ona wodę, więc kaloryczność 100 g ugotowanej tapioki spada do 160 kcal.

17.2-1024x683 Tapioka to nie tylko Bubble Tea – poznaj jej właściwości

Co można przygotować z tapioki?

Wspomniana Bubble Tea to nie jedyny przysmak, jaki można zrobić z tapioki. Ten składnik ma naprawdę spory potencjał kulinarny. Tapioka jak używać? Wbrew pozorom tapioka ma neutralny smak, a więc można z niej korzystać podobnie, jak z tofu. Łatwo nasiąka innym aromatem, a więc można jej użyć do przysmaków wytrawnych, jak i do zrobienia deseru. Najczęściej używamy jej w formie kulek lub płatków, które pęcznieją podczas gotowania i staję się przezroczyste. Mąki można też użyć do zagęszczenia zup albo jak typowej mąki w potrawach typu naleśniki, musy, budynie i racuchy.

Najbardziej popularna jest jednak herbata z kulkami, czyli Bubble Tea. Jak ją zrobić? Kluczem do sukcesu są kulki uformowane z tapioki. Wystarczy je gotować na wolnym ogniu aż do czasu, gdy staną się przezroczyste. Po ugotowaniu wystarczy je odcedzić i przelać zimną wodą. Następnie wsypujemy je do wysokiej szklanki i dodajemy ulubiony napój. Może to być herbata owocowa, zielona, czarna albo mleko. Ponieważ tapioka przejmie smak napoju, mamy możliwość połączyć ją z ulubionymi napojami, syropami czy aromatyczną herbatą.

Wybierając mąkę z tapioki, można od razu jej używać. Natomiast kupując popularne kulki, należy je wcześniej zagotować w wodzie lub mleko. Kiedy uzyskają przezroczystą konsystencję, są gotowe do jedzenia. Należy jednak pamiętać, że choć można dostać bulwy manioku, to pozyskanie tapioki nie jest łatwe. Bulwy należy dokładnie umyć i poddać konkretnej obróbce cieplnej. Inaczej pozostanie w nich trujący glikozyd manihotosyna. Dlatego osoby, które nie mają wprawy w posługiwaniu się tym warzywem, powinni po prostu wybrać gotową mąkę czy tapiokę w kulkach, które poddane już zostały wcześniej odpowiedniej obróbce.

17.3 Tapioka to nie tylko Bubble Tea – poznaj jej właściwości


PRODUKTY WYBRANE PRZEZ DIETETYKA