info@cosdlazdrowia.pl

+48 530 044 043
+48 537 801 951

KONTAKT

Święta pachnące imbirem – właściwości zdrowotne i zastosowanie

honey-lemon-ginger-juice-food-beverage-products-from-ginger-extract-food-nutrition-concept-1024x683 Święta pachnące imbirem – właściwości zdrowotne i zastosowanie

Gdy tylko za oknami pojawia się pierwszy śnieg, kuchnie większości z nas, a także popularne kawiarnie, wypełniać zaczyna rozgrzewający aromat imbiru. Po tę niezwykłą przyprawę sięgamy zwłaszcza w sezonie świątecznym, albowiem doskonale nadaje się do przyrządzania przepysznych napojów. Niemniej jednak, korzeń imbiru znajduje znacznie więcej zastosowań. Co ciekawe, składnik ten zajmuje ważne miejsce w dziedzinie medycyny naturalnej, a także kosmetyki. Wszystko to ze względu na jego niecodzienne właściwości zdrowotne, spośród których na szczególną uwagę zasługują te o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbakteryjnym. Warto także wiedzieć, że korzeń imbiru może łagodzić nieprzyjemne mdłości. Dlatego też, niejednokrotnie sięgają po niego kobiety w ciąży. A co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat tej rozgrzewającej przyprawy? Jakie wartości odżywcze w sobie skrywa? I czy istnieją przeciwwskazania dotyczące jej stosowania. Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części tekstu!

Spis treści:

Imbir – skąd pochodzi i jak smakuje?

Imbir – wartości odżywcze;

Poznaj właściwości zdrowotne imbiru;

Zastosowanie imbiru w przemyśle leczniczym i kosmetycznym;

Zastosowanie imbiru w kuchni;

Jak stosować imbir?

Podsumowanie;

Literatura

Imbir – skąd pochodzi i jak smakuje?

bittersweet-ginger-1024x683 Święta pachnące imbirem – właściwości zdrowotne i zastosowanie

Imbir to jedna z najpopularniejszych zimowych przypraw. Chociaż jest łatwo dostępny, warto wiedzieć, że współcześnie praktycznie nie występuje w stanie dzikim. Niemniej jednak, jest on uprawiany na szeroką skalę.

Imbir kojarzy nam się zazwyczaj z charakterystycznym korzeniem. Warto jednak wiedzieć, że jest on rośliną wieloletnią o zielonej łodydze oraz żółto-zielonych liściach. Ta niezwykła bylina dorasta nawet do 100 cm wysokości i jest blisko spokrewniona z równie aromatycznym kardamonem, a także słynącą z licznych właściwości zdrowotnych kurkumą.

Współcześnie największe uprawy imbiru możemy znaleźć na terenie Nigerii, Chin, Indii, Tajwanu, a także Nepalu. Co ciekawe, ze względu na doskonały smak, a także liczne właściwości prozdrowotne, coraz więcej osób decyduje się także na domową uprawę niniejszej rośliny, na przykład na balkonowym ogródku, czy też w doniczce.

Zgodnie z danymi dostępnymi w literaturze przedmiotu, imbir przybył na stary kontynent z Indii oraz Chin.

Najczęściej wykorzystywaną częścią jest kłącze rośliny, które doskonale nadaje się do zastosowania zarówno w formie świeżej (tartej lub mielonej), jak i suszonej. Nie od dziś wiadomo, że imbir w takiej postaci na szeroką skalę stosowany jest w potrawach kuchni wschodniej. Niemniej jednak, coraz częściej dodawany jest on także do ciepłych napojów, takich jak kawa, czy herbata.

Pierwsze informacje na temat imbiru pojawiają się w źródłach historycznych, które liczą sobie 1000 lat przed naszą erą. Wówczas, roślina ta wykorzystywana była przez mieszkańców Chin, którzy doszukiwali się w niej źródła energii, a nawet stosowali ją jako afrodyzjak. Warto także wiedzieć, że pierwszy naukowy opis imbiru został opracowany przez Williama Roscoe, który żył na przełomie XVIII i XIX wieku. Wówczas, niniejsza roślina stosowana była zarówno jako przyprawa, jak i środek leczniczy.

Korzeń imbiru posiada wyrazisty, lekko ostrawy smak, który skutecznie rozgrzewa nasz organizm. Niniejsza przyprawa doskonale łączy się zarówno z napojami, słodkimi deserami, jak i daniami wytrawnymi. Współcześnie trudno wyobrazić sobie bez niego smak aromatycznej, zimowej przyprawy, a także pierników.

Imbir – wartości odżywcze

honey-lemon-ginger-juice-food-beverage-products-from-ginger-extract-food-nutrition-concept-1-1024x683 Święta pachnące imbirem – właściwości zdrowotne i zastosowanie

Imbir ceniony jest nie tylko ze względu na swój doskonały smak, ale także (a właściwie przede wszystkim) ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne oraz rozgrzewające. Warto przy tym wiedzieć, że w składzie niniejszej przyprawy znajdziemy aż 3% olejków eterycznych, które odpowiadają za unikalny smak rośliny.

Niemniej jednak, imbir to także cenna skarbnica innych składników. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują:

  • WITAMINY Z GRUPY B (w tym witamina B2, B3 oraz B6) – witaminy z niniejszej grupy wpływają przede wszystkim na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ponadto, wspierają funkcje naszego wzroku;
  • SKŁADNIKI MINERALNE (w tym potas, magnez, wapń, miedź, żelazo oraz cynk) – to pierwiastki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Należy bowiem pamiętać, że zarówno potas, jak i magnez wspierają czynność mięśnia sercowego, co sprzyja zwiększaniu naszej wydolności;
  • FITOZWIĄZKI (obecne w olejkach eterycznych) – spośród nich warto zwrócić uwagę na związki lotne, takie jak seskwiterpeny i monoterpeny, a także na takie substancje jak paradole, gingerole, zingeron, szogaole.

Poznaj właściwości zdrowotne imbiru

Ze względu na zawartość cennych składników, wprowadzenie imbiru do zrównoważonej diety i aktywnego stylu życia jest w stanie sprzyjać poprawie naszego zdrowia, a także ogólnego samopoczucia.

Imbir a cukrzyca – Fitoterapeuci niejednokrotnie poskreślają właściwości hipoglikemizujące niniejszej przyprawy. Ich zdaniem, regularne spożywanie imbiru sprzyja utrzymywaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Na podstawie przeprowadzonych badań zaobserwowano także, że systematyczne stosowanie imbiru lekarskiego może przyczyniać się do zwiększenia wrażliwości tkanek na insulinę, a ponadto zmniejszać wchłanianie glukozy. To bardzo ważne w profilaktyce cukrzycy typu II, z którą zmaga się coraz większa liczba osób w naszym kraju.

Imbir a stany zapalne – Już od wieków imbir znany jest przede wszystkim za sprawą swoich właściwości przeciwzapalnych. Wszystko to za sprawą shogaolu w nim zawartego. Działanie niniejszej substancji, pod względem zwalczania wolnych rodników, porównywane jest do witaminy C, która uznawana jest za jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Badania naukowe wskazują, że substancje czynne zawarte w imbirze przyczyniają się do hamowania produkcji prostaglandyn, a ponadto osłabiają działanie tych genów, które odpowiedzialne są za wywoływanie reakcji zapalnej. W dziedzinie fitoterapii, imbir zajmuje ważne miejsce w leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych. Coraz więcej mówi się także o jego korzystnym wpływie na wsparcie procesów leczenia chorób zapalnych w obrębie stawów. Niemniej jednak, niniejsze zagadnienie wymaga przeprowadzenia dalszych badań naukowych.

Imbir a odporność – Korzeń imbiru zawiera w swoim składzie związki aktywne odpowiedzialne za wsparcie naszego układu immunologicznego. W związku z tym, jego stosowanie zalecane jest w profilaktyce grypy i przeziębienia. Co ciekawe, wprowadzenie imbiru do zrównoważonej diety może sprzyjać także przyspieszaniu procesu leczenia infekcji sezonowych. Zdaniem naukowców, substancje zawarte w tej niezwykłej przyprawie wykazują nie tylko działanie przeciwzapalne, ale także przeciwgorączkowe. Dodatkowo, stosowanie imbiru pozwala na rozrzedzenie wydzieliny zalegającej w obrębie dróg oddechowych, jak również wspomaga proces leczenia infekcji w obrębie jamy ustnej.

Imbir a nowotwory – Imbir zawiera w sobie sporą ilość antyoksydantów, a zatem substancji, które odpowiadają za neutralizację wolnych rodników, których nadmiar może zwiększać ryzyko chorób w obrębie układu sercowo-naczyniowego, a także chorób nowotworowych. Dodatkowo, wysoki potencjał antyoksydacyjny niniejszej rośliny sprzyja łagodzeniu negatywnych skutków stresu, jak również przyczynia się do spowolnienia procesu starzenia się organizmu.

Imbir a mdłości – Chociaż niewielu z nas zdaje sobie z tego sprawę, imbir zawiera w swoim składzie substancje, które odpowiadają za łagodzenie uporczywych mdłości. Dlatego też, napary z dodatkiem niewielkiej ilości niniejszej przyprawy mogą spożywane być przez kobiety w ciąży, a także przez osoby, które zmagają się z objawami choroby lokomocyjnej.

Imbir a odchudzanie – Warto wiedzieć, że wprowadzenie imbiru do zrównoważonej diety sprzyja zwiększeniu wydzielania śliny, a także enzymów trawiennych. Niniejsza przyprawa wywiera korzystny wpływ na procesy przemiany materii, jak również sprzyja utrzymywaniu prawidłowego poziomu lipidów we krwi.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że korzyści płynące ze spożywania imbiru będziemy w stanie odczuć najlepiej wtedy, gdy wprowadzimy go do zrównoważonej diety, której towarzyszy aktywny styl życia.

Zastosowanie imbiru w przemyśle leczniczym i kosmetycznym

Ze względu na swoje niezwykłe właściwości, imbir na szeroką skalę wykorzystywany jest zarówno w przemyśle kosmetycznym, jak i farmaceutycznym.

Za sprawą wysokiego potencjału antyoksydacyjnego, imbir znajduje się w składzie licznych kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry dojrzałej. Co ciekawe, jego właściwości rozgrzewające wykorzystywane są również w produkcji kremów, które mają za zadanie przeciwdziałać powstawaniu cellulitu. Ponadto, ze względu na unikalny aromat, imbir bardzo często wykorzystywany jest podczas produkcji perfum. 

W okresie świątecznym stanowi on także częsty składnik świec i olejków zapachowych, które wypełniają nasze wnętrza przyjemnym aromatem.

W przemyśle farmaceutycznym imbir znajduje zastosowanie podczas produkcji suplementów diety, których celem jest wzmocnienie naszej odporności. Ponadto, bardzo często wykorzystywany jest w środkach, których zadaniem jest wspomożenie procesów odchudzania.

Zastosowanie imbiru w kuchni

assortment-ginger-wooden-board-1024x684 Święta pachnące imbirem – właściwości zdrowotne i zastosowanie

Imbir to bez wątpienia jedna z naszych ulubionych zimowych przypraw. Warto jednak wiedzieć, że już od wieków wykorzystywany jest on w kuchniach całego świata, ze szczególnym uwzględnieniem kuchni azjatyckiej. Imbir dostępny jest w świeżej formie (w postaci charakterystycznego korzenia), jak również w formie suszonej, marynowanej i kandyzowanej.

Co ciekawe, imbir stanowi jeden z najważniejszych składników popularnej mieszanki przypraw curry. Ze względu na swój charakterystyczny, lekko piekący smak, świetnie sprawdza się jako składnik marynat do mięs, a także przyprawa do zup i sosów.

Imbir doskonale komponuje się zarówno z daniami wytrawnymi, jak i słodkimi deserami. Bez przeszkód możemy dodawać go do ulubionych wypieków. W końcu trudno nam wyobrazić sobie smak świątecznych pierników właśnie bez niego.

W okresie jesienno-zimowym imbir stanowi niezastąpiony dodatek do napojów rozgrzewających. Warto dodać go do kawy, herbaty, grzanego piwa oraz wina. Imbir to także cenny składnik miodu pitnego.

Jak przygotować smaczną herbatę rozgrzewającą?

  • Krok 1: Zaparz w kubku Twoją ulubioną czarną herbatę;
  • Krok 2: Do herbaty dodaj szczyptę imbiru, cynamonu, gałki muszkatołowej i kardamonu;
  • Krok 3: Pokrój pomarańczę w plastry i 3 z nich przełóż do kubka z herbatą;
  • Krok 4: Do całości dodaj 1 łyżkę naturalnego soku z żurawin i gotowe;
  • Krok 5: Ciesz się smakiem aromatycznej herbaty!

Jak stosować imbir?

Chociaż imbir jest niezwykle smaczny, powinniśmy pamiętać o tym, aby nie stosować go w nadmiernych ilościach. Zalecana, dzienna dawka dla osoby dorosłej to 5g niniejszej przyprawy. Z takiej ilości jesteśmy w stanie przygotować aż 4 pełne smaku, rozgrzewające herbaty.

Poznaj najważniejsze przeciwwskazania dotyczące spożywania imbiru!

Imbir znany jest ze swoich właściwości zdrowotnych. Niemniej jednak, jak każda inna substancja, stosowany w nadmiarze może wywrzeć negatywny wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Szczególną ostrożnością podczas stosowania niniejszej przyprawy powinny wykazać się:

  • Osoby, u których rozpoznano przewlekłe zaburzenia czynności układu pokarmowego, na przykład chorobę wrzodową żołądka;
  • Kobiety w ciąży (które mogą stosować imbir jedynie w niewielkich ilościach do ok. 3g dziennie);
  • Osoby, które na co dzień przyjmują leki o działaniu przeciwzakrzepowym;
  • Osoby, które na co dzień przyjmują leki, które odpowiadają za regulację ciśnienia krwi;
  • Osoby chorujące na cukrzycę, które leczone są przy zastosowaniu insuliny.

Spożywany w nadmiarze imbir może odpowiedzialny być za wywołanie biegunek, zgagi, bolesnych wzdęć, a także uporczywych dolegliwości bólowych w obrębie brzucha. Jeśli zmagasz się z chorobą przewlekłą, jesteś w ciąży lub karmisz piersią, skonsultuj się z lekarzem, farmaceutą lub doświadczonym dietetykiem, zanim na stałe wprowadzisz imbir do swojej codziennej diety.

Podsumowanie

Imbir to bez wątpienia pełna zdrowia przyprawa. Cenimy ją ze względu na zawartość dobroczynnych składników, w tym witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, które wspierają prawidłową czynność naszego organizmu. Ponadto, imbir wyróżnia się doskonałym smakiem i aromatem, który przywodzi nam na myśl najpiękniejsze, świąteczne wspomnienia. W okresie jesienno-zimowym wprowadź imbir do swojego zrównoważonego jadłospisu i przekonaj się, że zdrowie ma prawdziwie imbirowy smak.

Literatura:

  • Arfeen Z, Owen H, Plimmer Jl. A double-blind randomized controlled trial of ginger for the prevention of postoperative nausea and vomiting. Anaesth Intensive Care 1995; 23: 449-52.
  • Badreldin HA, Blunden G, Musbah OT. Some phytochemical, pharmacological and toxicological properties of giger ( Zingiber officinale Roscoe): A review of recent research. Ford Chem Toxicol 2008; 46:409-20;
  • Blecharz-Klin K, Piecha A, Widy-Tyszkiewicz E. Imbir ( Zingiber officinale) we współczesnej terapii. Przew Lek 2004; 5:34-43;
  • Fischer-Rasmussen W, Kjaer SK, Dahl C i wsp. Ginger treatment of hyperemesis gravidarum. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 1991; 38:19-24;
  • Haniadka R. i wsp.:, A review of the gastroprotective effects of ginger (Zingiber officinale Roscoe), Food & Function 2013;
  • Ling H. i wsp.:, 6-Shogaol, an active constituent of ginger, inhibits breast cancer cell invasion by reducing matrix metalloproteinase-9 expression via blockade of nuclear factor-κB activation., British Journal of Pharmacology 2010Mascolo N, Jain R, Jain SC i wsp. Ethnopharmacologic investigation of ginger ( Zingiber officinale), J Ethnopharmacol 1989; 27:129-40;
  • Mashhadi N. S. i wsp.: Anti-Oxidative and Anti-Inflammatory Effects of Ginger in Health and Physical Activity: Review of Current Evidence., International Journal of Preventive Medicine 2013;
  • Nartowska J. Imbir lekarski. Panacea 2008; 3(24) http:/www.panacea.pl/articles;
  • Park M. i wsp.:, Antibacterial activity of [10]‐gingerol and [12]‐gingerol isolated from ginger rhizome against periodontal bacteria, Phytotherapy Research 2008;
  • Portnoi G, Chng Lu-Ann i wsp. Prospective comparative study of the safety and effectiveness of ginger for the treatment of nausea and vomiting in pregnancy. Am J Obstet Gynecol 2003; 189:1374-7;
  • Pourmasoumi M. i wsp.: The effect of ginger supplementation on lipid profile: A systematic review and meta-analysis of clinical trials., Phytomedicine 2018;
  • Rajewski M. Rośliny przyprawowe i używki roślinne. PWRiL, Warszawa 1992; 198-201;
  • Rumińska A, Ożarowski A. Leksykon roślin leczniczych. PWRiL, Warszawa 1990; 177
  • Sebiomo A. i wsp.: Comparative studies of antibacterial effect of some antibiotics and ginger (Zingiber officinale) on two pathogenic bacteria., Department of Biological Sciences, Tai Solarin University of Education, Ijagun Ijebu-Ode Ogun State, Nigeria 2011;
  • Stelmach W. Niezwykle dzieje kłącza imbiru jako rośliny przyprawowej i leczniczej. Cz I. Zdrowie i Farmacja 2004; 4:36-7;
  • Vislyaputra S, Petchpaisit N, Somcharoen K i wsp. The efficacy of ginger root in the prevention of posperative nausea and vomiting after outpatient gynaecological laparoscopy. Anaesthesia 1998; 53:506-10.