Sposoby walki ze stresem

Życie bez stresu w dzisiejszych czasach jest praktycznie niemożliwe. Cały czas w biegu, kłopoty w pracy, konflikty domowe, problemy finansowe, przemieszczanie się po zatłoczonym mieście samochodem lub komunikacją miejską. Każdy z nas codziennie doświadcza wielu stresujących sytuacji. Stres to specyficzny rodzaj doświadczenia emocjonalnego o nieprzyjemnym charakterze, który może poważnie wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Długotrwałe narażenie na czynniki stresogenne często jest przyczyną wielu poważnych chorób. Czy istnieją jakieś skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem? Jaki wpływ na nasze zdrowie psychiczne może mieć dieta? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w niniejszym artykule.

  • Czym jest stres?
  • Źródła stresu
  • Sposoby na stres
  • Dieta antystresowa
03.2 Sposoby walki ze stresem

Czym jest stres?

Stres to reakcja organizmu na pewien przykry bodziec docierający do nas ze środowiska zewnętrznego. Można objąć tym pojęciem wszystko to, co zachodzi w naszym ciele i umyśle w odpowiedzi na nieprzyjemne zdarzenie. Stres jest więc zespołem reakcji naszego organizmu na różnego rodzaju bodźce i zdarzenia, które zakłócają jego równowagę. Czynniki stresogenne mogą mieć charakter zewnętrzny lub wewnętrzny i zawsze wymagają od ludzkiego organizmu podjęcia pewnych działań przystosowawczych. Bodziec, który do nas dociera wywołuje napięcie obejmujące płaszczyznę fizjologiczną, emocjonalną, poznawczą i behawioralną.

Źródła stresu

Od lat prowadzone są badania nad stresem i jego wpływem na ludzki organizm. Nie od dziś wiadomo więc, że przewlekły stres ma ogromny wpływ na zmiany immunologiczne, jakie zachodzą w naszym ciele. Nie chodzi tutaj tylko o zwiększone ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia. Stres osłabia naszą  odporność na stany zapalne, zwiększa się podatność zachorowań na różnego rodzaju infekcje. Czynniki stresogenne nie pozostają bez wpływu także na gospodarkę hormonalną ( m.in. wpływają na poziom dopaminy i serotoniny), co może przyczynić się do powstania zaburzeń depresyjnych, kłopotów z pamięcią i koncentracją. Jak zatem unikać stresu? W pierwszej kolejność należy poznać jego źródła. Czynniki wywołujące stres zwane są stresorami. Najsłabsze z nich to wszelkie uciążliwości, które towarzyszą nam na co dzień (np. presja czasu, nieporozumienia rodzinne, spóźnienia do pracy, uliczne korki). Najsilniejsze stresory określane są przez naukowców jako ekstremalne lub traumatyczne. Do tej grupy zaliczamy wydarzenia, które dotykają całej społeczności, a nie tylko jednostki (np. konflikty zbrojne, klęski żywiołowe). Warto wspomnieć również o klasyfikacji stresorów według Holmesa i Rahea (tzw. koncepcja wydarzeń życiowych). Według niej do najbardziej stresujących sytuacji należy śmierć współmałżonka, rozwód, separacja, odbywanie kary pozbawienia wolności, zawarcie związku małżeńskiego. Należy jednak pamiętać o tym, że wszystkie wskazane powyżej stresory mają bardzo subiektywny charakter. Duży wpływ na odczuwanie stresu mają nasze cechy osobowości. Czynnik, który dla jednej osoby jest stresogenny, może nie wywołać żadnej reakcji u kogoś innego.

03.1 Sposoby walki ze stresem

Sposoby na stres

Stres to wróg, którego da się pokonać bardzo prostą bronią. Jak sobie z nim radzić? Wystarczy zmienić nastawienie. Kluczem do sukcesu jest pozytywne myślenie. Nie jest to jednak takie proste. To sztuka, której opanowanie może zająć nam nawet całe życie. Pomocne mogą okazać się różnego rodzaju techniki relaksacyjne oraz wysiłek fizyczny. Wszystkie podejmowane przez nas działania wymagają poznania reakcji naszego organizmu. Każdy z nas jest inny, więc nie wszystkie metody przyniosą oczekiwany efekt. Podatność na stres może być kształtowana także przez styl życia. Unikajmy używek, które jedynie maskują nasze problemy. Zadbajmy o zdrową, zbilansowaną dietę. W tym przypadku zasada „jesteś tym, co jesz” nabiera nowego znaczenia. Sposób odżywania może wzmocnić naszą odporność na stresory, których nie jesteśmy w stanie wyeliminować.  Jak w związku z tym powinna wyglądać nasza dieta?

Dieta antystresowa

Spożywanie niektórych produktów może przyczynić się do zminimalizowania stresu i utrzymania organizmu w dobrej kondycji. Duże znaczenie dla prawidłowej pracy układu nerwowego ma witamina B. Znajdziemy ją w jajach kurzych, migdałach, brązowym ryżu, wątróbce i warzywach strączkowych. Ważne jest również dostarczenie organizmowi produktów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich źródłem jest m.in. olej lniany, orzechy włoskie oraz ryby tj. śledzie, sardynki i makrele. Aby wzmocnić naszą odporność na czynniki stresowe warto również uzupełnić niedobory magnezu, które prowadzą do rozdrażnienia i problemów z koncentracją. Możemy sięgać po suplementację tym pierwiastkiem (np. w formie jabłczanu lub chlorku magnezu), a także włączyć do naszej diety warzywa tj. szpinak i fasolę. Zamiast słodkich i słonych przekąsek, spożywajmy migdały i orzechy nerkowca. Bogate w magnez jest również ziarno kakaowca. Z jego dodatkiem przygotujemy pyszny i zdrowy deser,  który pozwoli ukoić skołatane nerwy.