bio chleb kiełtyka

Soczewica – czy jej regularne spożywanie może pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie?

Dzięki sporej zawartości białka, a ponadto cennych składników odżywczych, soczewica stanowi doskonały element diety wegańskiej lub wegetariańskiej. Niemniej jednak, do swojego jadłospisu powinny ją wprowadzać nie tylko te osoby, które stronią od spożywania mięsa, ale każdy z nas. Niniejszy produkt stanowi doskonałe źródło kwasu foliowego oraz potasu, który zbawiennie wpływa zarówno na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, jak i inne funkcje organizmu człowieka. A co jeszcze warto wiedzieć na temat soczewicy?

Z tego artykułu dowiesz się

  • Jakie są najważniejsze wartości odżywcze soczewicy;
  • Jakie są właściwości zdrowotne soczewicy;
  • Jak gotować soczewicę;
  • Jakie odmiany soczewicy możesz kupić w sklepie;
  • Kto powinien wzbraniać się przed spożywaniem soczewicy.

Jakie są najważniejsze wartości odżywcze soczewicy?

Soczewica to doskonały składnik wielu dań kuchni wegańskiej i wegetariańskiej nie tylko ze względu na doskonały smak, ale przede wszystkim bogatą zawartość cennych składników odżywczych, wśród których możemy wyróżnić: około 166kcal/100g ugotowanej soczewicy; blisko 9,02g białka; zaledwie 0,38g tłuszczu; 20,13g węglowodanów (w tym 1,8g cukrów prostych) oraz 7,9g błonnika. Ponadto, w soczewicy znajdziemy między innymi:

Cenne witaminy, takie jak:

  • Witamina A;
  • Witaminy z grupy B (w tym: tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6, kwas foliowy);
  • Witamina C;
  • Witamina K.

Niezbędne minerały, takie jak:

  • Potas (blisko 370mg/100g);
  • Fosfor (180mg/100g);
  • Magnez (36mg/100g);
  • Wapń (19mg/100g);
  • Żelazo (3,3mg/100g);
  • Sód (2mg/100g);
  • Cynk (1,3mg/100g).

Jakie są właściwości zdrowotne soczewicy?

Soczewica należy do jednych z najlepiej przyswajalnych białek roślinnych. Poza dostarczeniem tego ważnego składnika do naszego organizmu, jest ona również źródłem taniny – związku odpowiedzialnego za zmniejszanie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości. I chociaż najbogatszą zawartością witamin i składników mineralnych mogą pochwalić się kiełki soczewicy, również spożywanie jej dojrzałej formy, może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie naszego organizmu. Okazuje się, że dzięki wysokiej zawartości potasu i żelaza, a przy tym niskiej sodu, soczewica działa protekcyjnie na układ krążenia, przyczyniając się między innymi do zmniejszenia objawów nadciśnienia tętniczego oraz do zminimalizowania rozwoju takich zaburzeń jak miażdżyca, czy udar mózgu. Warto również wiedzieć, iż niniejszy składnik stanowi ważny element diety kobiet znajdujących się w okresie ciąży, wszystko to za sprawą sporej zawartości kwasu foliowego, który jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka i zdrowia przyszłej mamy. Dodatkowo, soczewica może być idealnym składnikiem diety osób walczących z nadmierną wagą ciała (zaledwie 116kcal/100g). Warto wykorzystać ją do przygotowania pożywnych sałatek lub zapiekanek warzywnych.

Jak gotować soczewicę?

Chociaż każda z odmian soczewicy rządzi się swoimi prawami gotowania, istnieją jednak uniwersalne zasady, których warto przestrzegać:

  • Po pierwsze: Soczewica chłonie duże ilości wody, dlatego też na szklankę soczewicy należy wlać 2 szklanki wody do gotowania;
  • Po drugie: Soczewicę należy solić najwcześniej na 10 minut przed zakończeniem gotowania, dzięki temu zachowa ona więcej składników odżywczych oraz odpowiednią miękkość.

Jakie odmiany soczewicy możesz kupić w sklepie?

Zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych możemy kupić różne rodzaje soczewicy, w tym między innymi:

  • Soczewicę czerwoną – charakteryzującą się krótkim czasem gotowania oraz brakiem konieczności uprzedniego namaczania;
  • Soczewicę brązową – charakteryzującą się wyjątkowym smakiem i stanowiącą idealny składnik zarówno do pasztetów, jak i kotletów wegetariańskich;
  • Soczewicę żółtą – charakteryzującą się delikatnym smakiem i krótkim czasem gotowania;
  • Soczewicę zieloną – charakteryzującą się zachowaniem sypkości również po ugotowaniu i idealnie nadającą się do wszelkich farszów oraz do przyrządzania past kanapkowych;
  • Soczewicę konserwową – gotową formę, która świetnie nadaje się do przyrządzenia szybkich sałatek oraz dań na ciepło.

Kto powinien wzbraniać się przed spożywaniem soczewicy?

Ze względu na sporą zawartość oligosacharydów, soczewica nie powinna być spożywana przez osoby zmagające się z chorobami w obrębie układu pokarmowego, a zwłaszcza przez osoby, którym często towarzyszą wzdęcia, jak i również inne objawy zespołu jelita drażliwego oraz SIBO.

Podsumowanie

Ze względu na bogatą zawartość cennych składników odżywczych i doskonały smak, soczewica powinna stanowić stały element diety każdego z nas.