Siemię lniane – najważniejsze informacje i sposoby zastosowania w kuchni

Jakie wartości odżywcze w sobie skrywa? I dlaczego tak często zalecane jest w leczeniu chorób przewodu pokarmowego? Odpowiedzi na te pytania oraz inne, cenne informacje na temat siemienia lnianego znajdziesz w dalszej części tekstu.

Siemię lniane to niewielkie ziarenka lnu o ciemnym zabarwieniu. Jego zbawienne właściwości były doceniane już przed wiekami. Wszystko to za sprawą dobroczynnego wpływu niniejszej rośliny na łagodzenie objawów chorób w obrębie przewodu pokarmowego. Obniża poziom cholesterolu we krwi i może odpowiedzialne być za zmniejszenie ryzyka wystąpienia nowotworów piersi w przyszłości. A jakie inne, cenne właściwości zdrowotne skrywa w sobie siemię lniane?

Siemię lniane – najważniejsze wartości odżywcze

Zaledwie jedna łyżeczka (około 7 gram) niniejszego produktu jest w stanie dostarczyć do naszego organizmu blisko 37 kalorii; 1,28 gramów białka; 2,95 grama tłuszczu (w tym jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych); prawie 2,02 grama węglowodanów i 1,9 grama błonnika. Ponadto, w porcji siemienia lnianego znajdziemy:

Cenne witaminy, takie jak:

  • Witaminy z grupy B (w tym: tiaminę, niacynę, ryboflawinę, kwas foliowy oraz witaminę B6);
  • Witaminę E;
  • Witaminę K.

Niezbędne minerały, takie jak:

  • Potas (około 57 miligramów);
  • Fosfor (około 45 miligramów);
  • Magnez (około 27 miligramów);
  • Wapń (około 28 miligramów);
  • Sód (około 2 miligramów);
  • Żelazo (około 0,40 miligrama);
  • Cynk (około 0,30 miligrama).

Siemię lniane – odkryj jego niezwykłe właściwości zdrowotne

Za sprawą sporej zawartości błonnika, potasu oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, wprowadzenie siemienia lnianego do swojej diety, może przyczynić się do obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi, a tym samym do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób w obrębie układu sercowo-naczyniowego w przyszłości. Niemniej jednak, ziarenka lnu najbardziej znane są ze swojego dobroczynnego wpływu na funkcjonowanie układu pokarmowego. Okazuje się bowiem, że dzięki zawartości błonnika, spożywanie siemienia lnianego z wodą zapobiega bolesnym zaparciom i wspomaga ruchy perystaltyczne jelit. Dodatkowo, forma zawiesiny wpływa pozytywnie na łagodzenie dolegliwości bólowych, a zawarty w nasionkach lnu kwas tłuszczowy ALA działa ochronnie na śluzówkę jelit, łagodząc tym samym stany zapalne, które rozwinęły się w ich obrębie. Najnowsze badania wskazują również na związek między regularnym spożywaniem siemienia lnianego, a zmniejszeniem ryzyka wystąpienia nowotworów hormonozależnych w przyszłości (w tym: nowotworów jajnika, piersi, prostaty oraz endometrium).

Na przestrzeni lat odkryto również, iż regularne stosowanie siemienia lnianego przyczynia się do wspomożenia regulacji poziomu cukru we krwi, poprawy kondycji skóry oraz włosów, jak również wsparcia procesu utraty nadmiernej wagi ciała.

Siemię lniane – przeciwwskazania

Wprowadzenie siemienia lnianego do swojej codziennej diety powinny skonsultować z lekarzem lub dietetykiem kobiety w ciąży oraz osoby zmagające się z przewlekłymi dolegliwościami w obrębie układu pokarmowego.

Do najczęstszych objawów niepożądanych, związanych ze stosowaniem niniejszego produktu należą:

  • Silne wzdęcia;
  • Uporczywe bóle brzucha;
  • Nudności;
  • Uciążliwe zaparcia lub nagłe biegunki.

Jak pić siemię lniane?

Siemię lniane możemy spożywać zarówno w formie ziaren, jak i w formie mielonej (w tym przypadku warto zmielić produkt chwilę przed spożyciem). Z ziarenek lnu możemy przygotować napar zalewając je szklanką ciepłej wody i czekając, aż ziarna napęcznieją. Siemię lniane doskonale sprawdzi się również jako dodatek do pożywnego jogurtu, sałatki owocowej lub twarogu. Ze względu na swoje właściwości zagęszczające, idealnie sprawdza się podczas wypieku ciast oraz pieczywa. Siemię lniane bez przeszkód możemy stosować jako zamiennik jajka w przepisach kuchni wegańskiej.