letnia wyprzedaż

Ryż – źródło zdrowia i dobrego smaku!

Ryż stanowi nieodłączny element kuchni azjatyckiej. Niemniej jednak, niniejszy produkt często gości także na naszych stołach, na przykład w roli dodatku do mięs. Nic w tym dziwnego, albowiem ryż jest nie tylko łatwy w przygotowaniu, ale przede wszystkim niezwykle pożywny. Jest on w stanie dostarczyć do naszego organizmu mnóstwo cennych witamin i minerałów, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie oraz codzienne samopoczucie. A co jeszcze warto wiedzieć na temat niniejszego produktu? I jak wybrać idealny ryż do risotto? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego ryż jest zdrowy;
  • Czy można porównać ryż do makaronu;
  • Jaki gatunek ryżu wybrać;
  • Jak ugotować ryż na sypko;
  • Jak wybrać ryż do sushi;
  • Jak wybrać idealny ryż do risotto.
11.1-1024x682 Ryż – źródło zdrowia i dobrego smaku!

Dlaczego ryż jest zdrowy?

Ryż to jedno z najpopularniejszych zbóż świata. Co ciekawe, jest on głównym składnikiem diety ponad połowy ludzkości, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców Azji Wschodniej oraz Południowej. Ryż jest bardzo pożywny, a ponadto jest w stanie dostarczyć do organizmu człowieka szereg cennych witamin i minerałów. Niezwykłe właściwości niniejszego zboża były doceniane już 7 tysięcy lat temu. Największe uprawy ryżu możemy spotkać na terenie Azji, niemniej jednak warto wiedzieć, iż uprawiany jest on także w Grecji oraz Ameryce Południowej.

Ryż jest bogatym źródłem węglowodanów, niezbędnych dla prawidłowej czynności mózgu. Ponadto, zawiera on w sobie białko, witaminy z grupy B oraz spore ilości potasu (wpływającego na zdrowie układu krążenia). Dlatego też, wprowadzenie ryżu do zrównoważonej diety może sprzyjać naszemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Warto także wiedzieć, że niniejsze zboże nie zawiera w swoim składzie glutenu. Zatem, bez przeszkód może spożywane być przez osoby zmagające się z problemem celiakii oraz nietolerancji glutenu.

11.2-1024x640 Ryż – źródło zdrowia i dobrego smaku!

Czy można porównać ryż do makaronu?

Chociaż ryż i makaron często są stosowane jako dodatki do dań mięsnych lub rybnych, warto wiedzieć, że znacznie się od siebie różnią.

  • Po pierwsze: makaron jest produktem wyrabianym przez człowieka, otrzymywanym z mąki;
  • Po drugie: ryż jest ziarnem zbóż, które w zależności od swojego rodzaju, zawiera w sobie cenne bielmo stanowiące źródło błonnika pokarmowego, niezbędnego dla prawidłowej czynności układu pokarmowego;
  • Po trzecie: większość makaronów wytwarzana jest z mąki pszennej, która stanowi źródło glutenu, a ryż jest wolny od niniejszego składnika.

Jaki gatunek ryżu wybrać?

Na rynku spożywczym dostępnych jest kilka rodzajów ryżu. Niniejszy produkt możemy podzielić ze względu na długość ziarna, jak i kolor. Warto wiedzieć, że za gatunkiem ryżu stoi nie tylko odmienny smak, ale przede wszystkim zawartość cennych dla zdrowia składników.

Ze względu na długość ziarna, wyróżnia się:

  • Ryż krótkoziarnisty, na przykład ryż perłowy;
  • Ryż średnioziarnisty, na przykład loto, carnaroli, arborio;
  • Ryż długoziarnisty, na przykład ryż jaśminowy oraz ryż basmati.

Ze względu na kolor ziarna, wyróżnia się:

  • Ryż brązowy – odznaczający się najwyższą zawartością błonnika oraz cennych dla układu nerwowego witamin z grupy B. Ryż brązowy to postać pełnego ziarna, które zawiera w sobie okrywę tworzącą jego charakterystyczną, ciemną barwę;
  • Ryż biały (ryż polerowany) – nie zawiera w sobie dużych ilości błonnika, natomiast stanowi doskonałe źródło energii pochodzącej z węglowodanów. Dlatego też, niniejszy rodzaj ryżu polecany jest osobom, które na co dzień podejmują intensywny wysiłek fizyczny. Ponadto, niniejszy rodzaj ryżu jest lekkostrawny. Można podawać go dzieciom oraz stosować w diecie łatwostrawnej.
  • Ryż czarny – uznawany za najzdrowszy gatunek niniejszego zboża, a zarazem niezwykle ekskluzywny, choć jego cena jest przystępna. Niniejszy rodzaj ryżu stanowi źródło węglowodanów złożonych. Ponadto, w porównaniu do ryżu białego jest on bogaty w białko. Niniejszy produkt jest także źródłem witaminy E, żelaza, cynku oraz błonnika pokarmowego. Czarny ryż doskonale komponuje się ze smakiem owoców morza.
11.3-1024x550 Ryż – źródło zdrowia i dobrego smaku!

Jak ugotować ryż na sypko?

Przede wszystkim sposób gotowania ryżu zależy od gatunku, który wybierzemy. Niemniej jednak, istnieje zbiór uniwersalnych zasad, z których pomocą uda nam się przygotować idealny ryż.

  • Dokładnie opłucz ziarenka ryżu pod strumieniem zimnej wody. Dzięki temu pozbędziesz się nadmiaru skrobi odpowiedzialnej za jego sklejanie;
  • Na jedną szklankę ryżu przygotuj półtora szklanki wody;
  • Przed dodaniem ryżu, przelej wodę do garnka, dodaj do niej odrobinę soli oraz oleju;
  • Do gotującej się wody dodaj opłukany ryż i pozostaw go na ogniu, co jakiś czas mieszając;
  • Gotuj ryż pod przykryciem przez około 15 minut (brązowy ryz należy gotować około 25 minut).

Jak wybrać ryż do sushi?

Sushi z roku na rok zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Nic w tym dziwnego, albowiem jest ono niezwykle smaczne, a co ciekawe, także zdrowe. Aby przygotować idealne sushi u siebie w domu, potrzebna jest nie tylko wysokiej jakości ryba. Niezbędny jest także odpowiedni ryż. W tym celu, warto wybrać ryż biały o krótkich ziarnach (najlepiej ryż perłowy).

Jak wybrać idealny ryż do risotto?

Risotto to prosta w przygotowaniu, a zarazem wyrafinowana potrawa. Może ona także być źródłem witamin i minerałów, pod warunkiem, że dobierzemy do niej odpowiedni ryż. Do risotto idealnie nadaje się ryż brązowy oraz ryż czarny. Niniejsze ziarna posiadają nie tylko doskonały smak, ale także kolor, który pięknie komponuje się z warzywami oraz owocami morza.

Podsumowanie

Ryż to cenne ziarno zbóż, które stanowi bogate źródło składników odżywczych, witamin i minerałów. Ryż jest łatwy w przygotowaniu i doskonały w smaku. Dlatego też, nie powinno zabraknąć go również w Twojej kuchni!