Dzień taniej dostawy

Ryż brązowy – poznaj jego najważniejsze właściwości

Brązowy ryż to nie tylko doskonałe źródło energii, ale również niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu witamin i minerałów. Dlatego też, niniejszy produkt powinien zajmować ważne miejsce w naszym jadłospisie. Jakie wartości odżywcze w sobie skrywa i jak wpływa na proces odchudzania. Odpowiedzi na te pytania oraz inne informacje na temat brązowego ryżu, znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się

  • Czym jest ryż brązowy;
  • Jakie wartości odżywcze skrywa w sobie brązowy ryż;
  • Jak spożywanie ryżu brązowego może wpłynąć na nasze zdrowie;
  • Jak wykorzystać brązowy ryż w naszej kuchni;
  • Jak brązowy ryż może wpłynąć na odchudzanie.

Brązowy ryż – co warto o nim wiedzieć?

Wbrew pozorom brązowy ryż nie jest żadną odmianą tego dobrze nam znanego (białego ryżu). Jest to bowiem to samo ziarno, które nie zostało poddane procesom polerowania, a co najważniejsze nie zostało pozbawione charakterystycznej łuski oraz innych cennych elementów (takich jak zarodek, czy bielmo), które zawierają w sobie zestaw cennych dla naszego zdrowia witamin i minerałów. Istotnym jest również fakt, że w odróżnieniu od tradycyjnego białego ryżu, ten brązowy wymaga dłuższego gotowania i jest dłużej trawiony przez organizm.

Ryż brązowy – najważniejsze wartości odżywcze

Chociaż przez wielu nazywany jest dietetycznym, w istocie brązowy ryż charakteryzuje się wysoką zawartością energetyczną. W 100 g ugotowanego produktu znajdziemy około 370/380 kalorii. Ponadto, niniejszy produkt skrywa w sobie około: 8 g białka; 2,5 g tłuszczu, 75 g węglowodanów oraz prawie 1 g błonnika. Dodatkowo, w porcji brązowego ryżu możemy znaleźć:

Cenne witaminy, takie jak:

  • Witaminy z grupy B (w tym: tiamina, niacyna, ryboflawina, witamina PP, kwas pantotenowy);
  • Witamina E.

Niezbędne minerały, takie jak:

  • Sód;
  • Potas;
  • Żelazo;
  • Mangan;
  • Cynk;

Co ważne, w porównaniu do białego ryżu, ten brązowy charakteryzuje się niższym indeksem glikemicznym (IG=50).

Podane wyżej wartości są jedynie przybliżone i mogą różnić się w zależności od producenta oraz pochodzenia produktu.

Ryż brązowy – jak wpływa na nasze zdrowie?

Oprócz zawartości cennych składników odżywczych, witamin i minerałów, brązowy ryż zawiera w sobie również istotne dla prewencji wielu zaburzeń antyoksydanty. W związku z tym, regularne spożywanie niniejszego produktu (w połączeniu ze zrównoważoną, opartą o zasady zdrowego odżywiania, dietą oraz regularną aktywnością fizyczną) jest w stanie istotnie wpłynąć na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Okazuje się, że brązowy ryż stanowi cenne wsparcie dla naszego układu immunologicznego, zmniejszając tym samym podatność na liczne infekcje (o podłożu grzybiczym lub wirusowym). Dodatkowo, dostarczanie węglowodanów w formie brązowego ryżu jest w stanie przyczynić się do obniżenia poziomu złego cholesterolu i zmniejszenia ryzyka wystąpienia cukrzycy typu II. Co ważne, dzięki sporej dawce antyoksydantów, brązowy ryż może wpływać na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości (ze szczególnym uwzględnieniem nowotworów zlokalizowanych w odcinku jelita grubego).

Brązowy ryż – jak wykorzystać go w naszej kuchni?

Chociaż brązowy ryż wymaga długiego okresu gotowania (około 30 minut) i charakteryzuje się twardością, stanowi doskonały składnik do przyrządzania licznych, pełnych zdrowia dań w naszej codziennej kuchni. Bez przeszkód można wykorzystać go nie tylko w formie dodatku do dań rybnych, czy mięsnych (np. zamiast ziemniaków), ale również jako składnik pożywnych sałatek. Wystarczy dodać do niego odrobinę grillowanego kurczaka, kilka pomidorków koktajlowych, garść posiekanego ananasa, kiełków słonecznika oraz rodzynek, aby w kilka chwil przygotować smaczną sałatkę dla siebie i swoich bliskich. Dodatkowo, niniejszy składnik doskonale sprawdzi się w formie dodatku do dań kuchni azjatyckiej.

Brązowy ryż – jak wpływa na odchudzanie

Brązowy ryż (podobnie jak inne produkty z pełnego ziarna) mimo, iż jest kaloryczny, stanowi idealny składnik diety odchudzającej. Wprowadzenie go do swojego jadłospisu (wraz z dużą ilością warzyw, pieczonych lub gotowanych ryb i chudego mięsa, owoców, roślin strączkowych, nasion i orzechów, tłuszczów roślinnych oraz wody), może przyczynić się do szybkiej utraty nadmiernej masy ciała.

Podsumowanie

Ryż brązowy to nie tylko doskonała podstawa do przyrządzenia pożywnych dań. Niniejszy składnik to przede wszystkim prawdziwa skarbnica cennych dla zdrowia składników odżywczych, witamin i minerałów. Dlatego też, już dziś daj mu szansę i wprowadź go do swojego jadłospisu.