Weekend taniej dostawy

Rodzynki – co warto o nich wiedzieć?

Rodzynki to jedne z najczęściej wybieranych przez nas bakalii. Często wykorzystujemy je podczas wypieku świątecznych ciast oraz przygotowywania dań wytrawnych. Jednak, czy zdajemy sobie sprawę z tego jakie wartości odżywcze skrywają w sobie te niewielkie suszone owoce? O tym w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się

  • Skąd się biorą rodzynki;
  • Jakie wartości odżywcze skrywają w sobie rodzynki;
  • Jakie są najważniejsze właściwości zdrowotne rodzynek;
  • Jakie rodzynki możemy kupić w sklepie;
  • Jak wykorzystać rodzynki w naszej kuchni.

Rodzynki – skąd się biorą?

Rodzynki to nic innego, jak suszone winogrona. Za najpopularniejszą w Polsce odmianę niniejszych bakalii uznaje się rodzynki sułtańskie, pochodzące z Turcji. Wpływ na smak tego przysmaku posiada zarówno rodzaj winogron z których jest wytwarzany, jak i sposób ich uprawy. Wybierając niniejszy produkt warto zwrócić uwagę na kraj pochodzenia oraz skład.

Rodzynki – najważniejsze wartości odżywcze

Rodzynki to prawdziwa skarbnica cennych witamin i minerałów. W 100 g niniejszego produktu znajdziemy między innymi: około 299 kalorii; 3,07 g białka; zaledwie 0,46 g tłuszczu; blisko 79,18 g węglowodanów (w tym 59,19 g cukrów prostych) oraz 3,7 g błonnika. Ponadto, niniejsze bakalie skrywają w sobie:

Cenne witaminy, takie jak:

  • Witaminy z grupy B, w tym: tiaminę, ryboflawinę, niacynę, kwas foliowy oraz witaminę B6;
  • Witamina C;
  • Witamina E; oraz
  • Witamina K.

Niezbędne minerały, takie jak:

  • Potas (blisko 749 mg na 100 g);
  • Fosfor (blisko 101 mg na 100 g);
  • Wapń (blisko 50 mg na 100 g);
  • Magnez (blisko 32 mg na 100 g);
  • Sód (blisko 11 mg na 100g);
  • Żelazo (około 1,88 mg na 100g);
  • Cynk (około 0,22 mg na 100g).

Rodzynki – właściwości zdrowotne

Dzięki zawartości cennych witamin i składników mineralnych, rodzynki wykazują szereg właściwości, które zbawiennie wpływają na funkcjonowanie organizmu człowieka. Spożywane w odpowiednich ilościach, za sprawą dużej dawki potasu, są w stanie obniżyć znacząco wartość ciśnienia krwi. Dzięki zawartości kwasu oleanolowego, bakalie te mogą pozytywnie wpłynąć na walkę z objawami próchnicy, przyczyniając się do zwalczania szkodliwych bakterii bytujących w jamie ustnej. Dodatkowo, rodzynki połączone ze zrównoważoną dietą wpływają na utrzymanie sprawności układu nerwowego, jak również układu kostnego.

Rodzynki a cukrzyca

Mimo dość wysokiej zawartości węglowodanów, rodzynki spożywane w formie przekąski między posiłkami, w połączeniu ze zrównoważoną dietą oraz regularną aktywnością fizyczną, przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia cukrzycy typu II w przyszłości.

Rodzynki a odchudzanie

Rodzynki są stosunkowo wysokokaloryczną przekąską, niemniej jednak nie trzeba wykluczać ich z jadłospisu podczas stosowania diet redukcyjnych. W niewielkich ilościach można dodawać je do pełnej warzyw sałatki lub domowych ciasteczek owsianych.

Rodzynki – przeciwwskazania

Przed spożywaniem rodzynek powinny wzbraniać się osoby zmagające się z zespołem jelita drażliwego (IBS) oraz z wrzodami żołądka lub dwunastnicy. Dodatkowo, rodzynki mogą nasilać objawy migreny, dlatego też nie można spożywać ich w trakcie ataku choroby.

Jakie rodzynki możemy kupić w sklepie?

W Polsce najpopularniejsze są rodzynki sułtańskie pochodzące zazwyczaj z Turcji, Iranu lub Chin. Kolejną grupę stanowią drobne rodzynki o ciemnobrązowym zabarwieniu. Są to zazwyczaj koryntki (rodzynki pochodzenia greckiego). Trzecią grupę, najczęściej spotykanych w Polsce rodzynek, stanowią rodzynki włoskie o lekko muszkatołowym aromacie. Ta odmiana doskonale nadaje się do wypieku świątecznych ciast.

Jak wykorzystać rodzynki w naszej kuchni?

Rodzynki możemy wykorzystać w naszej codziennej kuchni na wiele różnych sposobów. Stanowią one doskonały dodatek zarówno do słodkich ciast, jak i dań wytrawnych. Bez przeszkód możemy dodawać je do pełnych warzyw sałatek, śledzi oraz dań mięsnych. Nadają one potrawom delikatnej słodyczy i niepowtarzalnego aromatu. Rodzynki w połączeniu ze świeżym jabłkiem oraz płatkami owsianymi mogą również stanowić doskonałą formę śniadania, które zagwarantuje nam energię na cały poranek.

Podsumowanie

Rodzynki to nie tylko słodka przekąska, ale również doskonałe źródło cennych składników odżywczych. Dlatego też, warto dodać je do swojej codziennej diety.