Oleje i masła wegańskie

PODKATEGORIE

RODZAJ PRODUKTU
PRODUCENT

Oleje dla wegetarian w zdrowej diecie

Tłuszcze stanowią bardzo ważny element diety. Są niezbędne dla prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących w zdrowych komórkach naszego ciała. Budują błony komórkowe, stanowią źródło energii dla mięśnia sercowego oraz rozpuszczalnik dla witamin A, D, E i K. Ponadto wchodzą w skład ochronnej bariery skórnej, wspierają jej prawidłowe nawodnienie i zapobiegają przesuszaniu. Jednak aby wszystkie te funkcje zostały spełnione, konieczne jest zadbanie o odpowiednią jakość spożywanych tłuszczów. Najzdrowsze są roślinne oleje dla wegetarian i wegan. Do grupy tej zalicza się najbardziej cenioną oliwę z oliwek i jej północnego odpowiednika, czyli olej rzepakowy. Równie wartościowy jest olej słonecznikowy, olej lniany, olej sezamowy czy olej z pestek winogron. Nieco innymi właściwościami cechuje się natomiast olej kokosowy. Doskonałe źródło zdrowych tłuszczów stanowić mogą roślinne pasty kanapkowe – masła orzechowe lub tahini. W celach kosmetycznych warto natomiast wykorzystać uniwersalne masło shea.

Masła dla wegan – wartości odżywcze

Oprócz klasycznych oliw i olejów, wśród naturalnych tłuszczów roślinnych znaleźć można również masła dla wegan. Są to najczęściej pasty przygotowywane na bazie orzechów. Poza najpopularniejszym masłem z orzeszków arachidonowych, na uwagę zasługują również masła z orzechów laskowych czy migdałów. Miłośnicy kuchni azjatyckiej powinni zwrócić uwagę również na tahini, czyli pastę z ziaren sezamu. Produkty takie cechują się wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Stanowią doskonałe źródło kwasów omega-3 i omega-6. Zwłaszcza orzechy laskowe zawierają wyjątkowo korzystną proporcję wymienionych składników, których spożywanie sprzyja utrzymaniu zdrowia i pięknego wyglądu na długie lata.

Oliwy, oleje i masła roślinne – wartości odżywcze

Wśród naturalnych tłuszczów roślinnych znaleźć można całą gamę produktów wytwarzanych z różnych surowców. Nierzadko pochodzą one z bardzo odległych krańców świata. Taka różnorodność skutkuje zatem odmiennymi charakterystykami poszczególnych produktów. Wszystkie roślinne oleje i oliwy zasługują na uwagę, ale również na oddzielne omówienie ich wyjątkowych właściwości. Klasyczna oliwa z oliwek jest najlepszym wyborem przy smażeniu. Dodatkowo warto spożywać ją również na surowo, ze względu na bardzo duże bogactwo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Olej kokosowy doskonale sprawdzi się przy wielu wypiekach oraz w kosmetyce, do przygotowania naturalnych kremów czy odżywek na włosy. Olej rzepakowy, podobnie jak oliwa bardzo dobrze nadaje się do smażenia. Ponadto stanowi świetne źródło wielonienasyconych kwasów omega-3 i omega-6. Olej słonecznikowy powinien być spożywany jedynie na surowo. Warto dodawać go do sałatek lub przygotowywać z niego dipy lub zimne sosy. Podobne zastosowanie ma olej lniany, olej sojowy czy olej z pestek winogron. Wszystkie one cechują się bardzo wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych niezbędnych dla zachowania prawidłowego profilu lipidowego we krwi i zapobiegania chorobom serca, nadciśnieniu i miażdżycy.