ddd

Oczyszczanie organizmu – dieta i domowe sposoby na wzmocnienie organizmu

Nasz organizm stale musi radzić sobie z wieloma przeszkodami i wyzwaniami. Wiąże się to z różnymi czynnikami, takimi jak dieta, stres, brak snu, a nawet zanieczyszczenia powietrza. Biorąc pod uwagę tak wiele obciążeń, nic dziwnego, że czasami czujemy się ociężali i przytłoczeni. Odbija się to zarówno na naszym zdrowiu psychicznym, jak i fizycznym. Czy istnieją proste i naturalne sposoby, by wspomóc nasz organizm w tej trudnej codzienności? Czy sama dieta wystarczy? I czy stosowanie „magicznych sposobów” na oczyszczanie organizmu jest uzasadnione? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znaleźć można w dalszej części artykułu.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega oczyszczanie organizmu?
  • Czy oczyszczanie organizmu jest bezpieczne?
  • Jak dieta wpływa na nasze samopoczucie?
  • Czy warto stosować suplementy diety?
  • Jaką rolę w oczyszczaniu organizmu odgrywa sport?

Oczyszczanie organizmu – co to jest i na czym polega?

Oczyszczanie organizmu, czyli potocznie zwany detoks, ma za zadanie usunąć z organizmu toksyny. Już wiele lat temu pojawiła się moda na stosowanie w tym celu specjalnych diet. Zwykle są to diety sokowe lub owocowo-warzywne. Już na wstępie należy zaznaczyć, że takie metody nie mają żadnego uzasadnienia medycznego. Posiadają kilka pozornych zalet, jednak w dłuższej perspektywie w najlepszym razie nie przyniosą żadnych efektów, a w najgorszym doprowadzą do poważnych zaburzeń fizycznych lub psychicznych.

Jak organizm pozbywa się toksyn?

Nie ulega wątpliwości, że organizm jest stale narażony na wiele obcych czynników i substancji chemicznych. Dostają się one do naszego ciała przez układ pokarmowy czy też drogą wziewną podczas oddychania. Na szczęście jednak organizm ludzki jest doskonale przystosowany do radzenia sobie z wieloma szkodliwymi czynnikami. Podstawowym narządem bezpośrednio odpowiadającym za detoksykację jest wątroba. Krew zawierająca szkodliwe substancje chemiczne, prosto z przewodu pokarmowego, przepływa właśnie przez wątrobę. W ten sposób toksyny są wychwytywane i neutralizowane jeszcze zanim będą miały styczność z innymi zdrowymi komórkami naszego ciała. Podobną rolę pełnią również nerki. Narząd ten dodatkowo bierze udział w usuwaniu toksyn z moczem. Również w płucach znajduje się szereg mechanizmów ochronnych, począwszy od specjalnego śluzu wydzielanego przez komórki wyścielające oskrzela, a skończywszy na makrofagach płucnych. Te ostatnie należą do specyficznych komórek układu odpornościowego i odpowiadają za wychwytywanie toksyn, które dostają się do płuc podczas oddychania.

Jak zatem widać nasz organizm doskonale radzi sobie z trudnościami dnia codziennego. Aby wszystko funkcjonowało jak należy, konieczne jest jednak zapewnienie organizmowi odpowiednich „warunków pracy”. Najskuteczniejszym sposobem, aby tego dokonać jest odpowiedzialna, zrównoważona dieta. Jeśli dodamy do tego regularny średnio intensywny wysiłek fizyczny, z pewnością osiągniemy zadawalające efekty.

Czy diety oczyszczające działają?

Diety oczyszczające bazują na ograniczeniu tłuszczów i cukrów prostych. To z pewnością korzystny aspekt, który mógłby przysłużyć się naszemu organizmowi. Niestety jednak większość owych „diet cud” idzie jeszcze o krok dalej. Ich twórcy przekonują, że same soki lub warzywa zdziałają cuda w naszym organizmie. Chociaż owoce i warzywa z pewnością są bardzo zdrowe, nie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania organizmu na większość składników. Nawet kilkudniowe stosowanie takich metod może doprowadzić do niedoborów. Organizm nie otrzyma odpowiedniej porcji energii, białka oraz węglowodanów złożonych. Zabraknie również wielu witamin, szczególnie tych rozpuszczalnych w tłuszczach. Podsumowując, restrykcyjne diety oczyszczające nie są sposobem na faktyczne wzmocnienie organizmu. Co więcej, tak duże ograniczenia mogą prowadzić do zmęczenia, irytacji, napadów głodu i zaburzeń odżywiania.

Odtruwanie organizmu – naturalne suplementy

Podstawą diety, która wzmocni organizm powinny być surowe owoce i warzywa oraz węglowodany złożone. Oczywiście należy pamiętać również o odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka. Natura obdarzyła nas jednak dodatkowymi darami, które mogą stanowić bardzo dobre uzupełnienie klasycznej diety. Należy do nich między innymi babka jajowata i babka płesznik. Produkty te są bardzo bogate w błonnik pokarmowy. Składnik ten bardzo korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego. Wyjątkowymi właściwościami antyoksydacyjnymi cechuje się natomiast moringa oraz spirulina. Pracę wątroby może wspomóc ostropest plamisty, a konkretnie zawarta w nim sylimaryna. Istnieje również wiele innych naturalnych suplementów, takich jak ashwagandha, młody jęczmień czy acerola. Wszystkie one charakteryzują się nieco odmiennymi właściwościami. Warto rozważyć włączenie ich do swojej diety z dostosowaniem do własnych preferencji, poziomu stresu i stylu życia.