herbaty

Jak wzmocnić odporność

Przesilenie wiosenne to okres, w którym częściej zapadamy na różnego rodzaju infekcje. Nasz układ odpornościowy jest wtedy szczególnie narażony na kontakt z licznymi patogenami. Dlatego też często poszukujemy skutecznych metod na wzmocnienie organizmu. Musimy pamiętać, że to proces długotrwały — nie zrobimy tego w jeden dzień. Poprawa odporności wymaga konsekwencji w działaniu i zmiany stylu życia. Czy w związku z tym pozostaje nam tylko suplementacja? W jaki sposób dieta może wzmocnić naszą odporność? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.


1) Stres wrogiem Twojego układu immunologicznego
2) Chcesz wzmocnić odporność? Zacznij uprawiać sport!
3) Sen to zdrowie
4) Suplementacja witaminą C i D
5) Jak wzmocnić organizm poprzez dietę?

Stres wrogiem Twojego układu immunologicznego

Doskonale wiemy, że życie bez stresu istnieje tylko w filmach. Musimy jednak zrobić wszystko, co w naszej mocy, by ograniczyć dopływ czynników stresogennych. Długotrwałe narażenie na stres może poważnie zaszkodzić naszej odporności. Wysokie stężenie hormonów wydzielanych pod wpływem stresu osłabia organizm. W przypadku zetknięcia z drobnoustrojami nie będzie on w stanie skutecznie z nimi walczyć. Dlatego też tak ważne jest zadbanie o równowagę psychiczną, odpoczynek od pracy i relaks po ciężkim dniu. Każdego dnia starajmy się znaleźć chwilę dla siebie, róbmy to, co daje nam radość i pozwala zapomnieć o wszelkich kłopotach.

04.1 Jak wzmocnić odporność

Chcesz wzmocnić odporność? Zacznij uprawiać sport!

Nie tylko nasza psychika, ale również ciało wymaga uwagi. Aktywność fizyczna pozwala nam zachować kondycję przez długie lata. To dzięki niej czujemy się młodziej. Umiarkowany wysiłek fizyczny powtarzany w regularnych odstępach czasu przyniesie wiele korzyści zdrowotnych. Usprawni pracę całego organizmu. Przede wszystkim pozytywnie wpłynie na układ krążenia i układ kostno-stawowy. Jazda na rowerze, spacery, fitness w domowych warunkach nie pozostają bez znaczenia także dla odporności organizmu. Gdy się poruszamy, przeciwciała i białe krwinki szybciej krążą we krwi. Wtedy szansa na wykrycie wirusów i bakterii zdecydowanie rośnie. To z koleji pozwala zahamować rozwój potencjalnej infekcji.

Sen to zdrowie

Wiele osób w dzisiejszych czasach boryka się z problemem bezsenności. Brak odpowiedniej ilości snu utrudnia funkcjonowanie w ciągu dnia. Jesteśmy rozdrażnieni, trudniej nam się skupić, chętniej sięgamy po niezdrowe przekąski. Odbija się także na kondycji całego organizmu. Może również negatywnie wpłynąć na układ immunologicznych. Poprawa odporności jest nierozerwalnie związana z zapewnieniem naszemu organizmowi co najmniej 7-9 godzin snu każdej nocy. To czas na regenerację i wyciszenie.

04.2 Jak wzmocnić odporność

Suplementacja witaminą C i D

O tym, że witamina C pomaga wzmocnić układ immunologiczny wiedziały już nasze babcie. W jaki sposób to się dzieje? Wpływa ona na obniżenie hormonów stresu, które osłabiają kondycję naszego organizmu i utrudniają mu walkę z patogenami chorobotwórczymi. Witamina C stymuluje także układ odpornościowy, co przekłada się na wzrost aktywności limfocytów. Ponadto ma właściwości przeciwutleniające – neutralizuje wolne rodniki, które mają negatywny wpływ na komórki naszego organizmu. Może być dostarczana z pożywieniem, ale w stanach osłabionej odporności (okres jesienno-zimowy, wiosenny) zaleca się dodatkowo suplementację. Sprzymierzeńcem naszej odporności jest także witamina D. Jej niedobór pojawia się zazwyczaj w miesiącach mało słonecznych (wrzesień-marzec). W tym okresie powinniśmy przyjmować ją w dawce do 2000 IU dziennie. Zbyt niski poziom witaminy D może negatywnie wpłynąć na odporność organizmu.

Jak wzmocnić organizm poprzez dietę?

Odpowiednio zbilansowana dieta pomoże nam cieszyć się dobrym zdrowiem niezależnie od pory roku. Warto wyrobić w sobie nawyk zdrowego odżywiania. Co zatem powinniśmy jeść? Jednym ze składników wpierających pracę układu odpornościowego jest cynk. Znajdziemy go w roślinach strączkowych, migdałach, pestkach dyni, jajach i gorzkiej czekoladzie. Ważna jest również odpowiednia ilość białka dostarczana z pożywieniem. Powinno być go co najmniej 0,9 g dziennie na każdy kilogram masy ciała. Istnieje również grupa produktów, która uchodzi za szczególnego sprzymierzeńca naszej odporności. Należy do niej m.in. czosnek, miód i kurkuma. Wszystkie ww. są łatwo dostępne i warto wprowadzić je na stałe do naszego jadłospisu. Możemy je spożywać pod różnymi postaciami, więc nie musimy obawiać się o monotonię. Pamiętajmy również o unikaniu używek tj. alkohol i tytoń. Zrezygnujmy z dań typu fast food i ograniczmy spożywanie słodyczy. Nasz organizm z pewnością nam się odwdzięczy za nasze starania.


Dobre zdrowie zależy tylko i wyłącznie od nas samych. Budowanie odporności organizmu trwa przez wiele lat i niekiedy wymaga wielu wyrzeczeń, eliminacji złych nawyków. Wystarczy jednak wprowadzić kilka zmian do swojego życia, by poczuć się lepiej. Odpowiednia dawka aktywności fizycznej, regeneracja organizmu podczas snu i zbilansowana dieta potrafią zdziałać cuda. W walce o zwiększenie odporności będą nas wspierać również suplementy diety bogate w witaminę C i D.