info@cosdlazdrowia.pl

+48 530 044 043
+48 537 801 951

KONTAKT

Jak wprowadzić zalecenia zdrowego stylu życia do codzienności wypełnionej obowiązkami rodzinnymi i zawodowymi

diet-concept-with-sport-woman-healthy-food-1024x683 Jak wprowadzić zalecenia zdrowego stylu życia do codzienności wypełnionej obowiązkami rodzinnymi i zawodowymi

Wiele słyszy się na temat znaczenia zrównoważonej diety oraz systematycznej aktywności fizycznej w kontekście profilaktyki zdrowia. Niestety, dla wielu z nas wprowadzenie zmian w sposobie odżywiania, a także wygospodarowanie czasu na regularny trening jest niezwykle trudne. Dlatego też, w poniższym artykule postanowiliśmy przestawić kilka sprawdzonych sposobów, dzięki którym łatwiej będzie Ci wprowadzić zalecenia zdrowego stylu życia do swojej codzienności.

Spis treści:

Dlaczego warto wprowadzić zalecenia zdrowego stylu życia do swojej codzienności?

„Możesz, czy musisz” – dowiedz się, w jakiej kondycji jest Twoje zdrowie?

Zdobądź niezbędną wiedzę na temat zdrowego odżywiania;

Planuj swoją codzienność;

Skorzystaj z pomocy specjalistów;

Zdobądź wsparcie najbliższych;

Zakładaj realne cele.

Dlaczego warto wprowadzić zalecenia zdrowego stylu życia do swojej codzienności?

Powiedzenie „w zdrowym ciele – zdrowy duch” jest nam wszystkim dobrze znane. Niestety, niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele jest w nim prawdy. W ciągu ostatnich lat, w przestrzeni publicznej coraz więcej miejsca poświęca się na dyskusję dotyczącą wzrastającego problemu otyłości, zarówno wśród osób dorosłych, jak i najmłodszych dzieci. Problem widoczny jest gołym okiem, a najnowsze badania wskazują, że z otyłością może zmagać się nawet 30% dorosłych Polaków.

Niemniej jednak, to nie z uwagi na nadmierną masę ciała, a konsekwencje, jakie są z tym związane, tak wiele mówi się na temat konieczności zmiany nawyków żywieniowych wielu z nas. Należy bowiem pamiętać, że wraz z rozpoznaniem otyłości istotnie zwiększa się ryzyko rozwoju chorób współistniejących, wśród których wymienia się:

  • Choroby w obrębie układu sercowo-naczyniowego, w tym nadciśnienie tętnicze, miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca;
  • Cukrzycę typu 2;
  • Choroby neurologiczne, w tym przyspieszone ryzyko rozwoju zaburzeń otępiennych;
  • Osłabienie układu immunologicznego, a tym samym zwiększoną podatność na działanie szkodliwych patogenów;
  • Zaburzenia psychiczne, w tym przede wszystkim zaburzenia nastroju;
  • Zmiany zwyrodnieniowe w obrębie kości i stawów;
  • Choroby w obrębie układu pokarmowego, w tym chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy, choroby zapalne jelit;
  • Choroby nowotworowe, ze szczególnym uwzględnieniem nowotworu jelita grubego.
woman-cooking-kitchen-1-1024x683 Jak wprowadzić zalecenia zdrowego stylu życia do codzienności wypełnionej obowiązkami rodzinnymi i zawodowymi

W tym miejscu warto także wspomnieć, że otyłość może także wpływać na nasze relacje interpersonalne. Osoby z rozpoznaniem niniejszego zaburzenia są mniej skore do uczestniczenia w życiu społecznym. Ponadto, mogą one doświadczać trudności w realizacji codziennych obowiązków, co może związane być z ograniczeniem zdolności do długotrwałego utrzymywania uwagi i koncentracji.

Choć niewielu z nas zdaje sobie z tego sprawę, osoby o nadmiernej masie ciała niejednokrotnie zmagają się z niedoborem ważnych składników, w tym przede wszystkim witamin i minerałów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wynika to przede wszystkim z faktu, że chociaż ich dieta jest wysokokaloryczna, tak naprawdę uboga jest w ważne składniki odżywcze.

To bardzo ważne dla naszej motywacji, aby zdać sobie sprawę z tego, dlaczego wprowadzenie zaleceń zrównoważonej diety jest tak istotne dla naszego zdrowia oraz dobrego samopoczucia psychicznego.

„Możesz, czy musisz” – dowiedz się, w jakiej kondycji jest Twoje zdrowie?

Oprócz budowania własnej świadomości na temat znaczenia zdrowego stylu życia w codzienności, ważne jest także systematyczne kontrolowanie masy (i składu) własnego ciała, a także regularne wykonywanie badań kontrolnych (obejmujących przede wszystkim kontrolę poziomu glukozy i cholesterolu we krwi).

Szczególnie w sytuacji, w której zdajesz sobie sprawę z tego, że Twoja dieta nie jest bogata w niezbędne składniki pokarmowe, a przejawiana przez Ciebie aktywność fizyczna pozostawia wiele do życzenia, przynajmniej raz w miesiącu powinieneś/powinnaś kontrolować masę swojego ciała. Jeśli to możliwe, sprawdź także zawartość tkanki tłuszczowej w swoim organizmie. Dzięki temu dowiesz się, czy zmagasz się z podwyższonym ryzykiem rozwoju chorób dietozależnych.

Profilaktyka jest najlepszym sposobem na długotrwałe zachowanie zdrowia. Dlatego też, nawet jeśli w tym momencie Twoja masa ciała i wyniki badań krwi są prawidłowe, już dziś zacznij wprowadzać zdrowe nawyki do swojej codzienności. W przeciwnym razie, przestrzeganie zaleceń diety redukcyjnej może stać się dla Ciebie koniecznością, a dobrze zdajemy sobie sprawę z tego, że większość z nas nie lubi działać pod presją.

Zdobądź niezbędną wiedzę na temat zdrowego odżywiania

Mimo obecności niniejszego tematu w mediach, tak naprawdę niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak powinno wyglądać zdrowe odżywianie. Już sam termin „dieta” wydaje się być tutaj błędnym stwierdzeniem, albowiem zdrowe odżywianie to coś znacznie więcej. Przede wszystkim, nie powinno ono podlegać ograniczeniom czasowym.

Wiedzę na temat zdrowego odżywiania powinniśmy czerpać z fachowej literatury, a także sprawdzonych stron internetowych (między innymi tych rekomendowanych przez Polski Instytut Żywności i Żywienia). Ponadto, porad na temat zdrowego odżywiania warto zasięgać w gabinecie dietetyka. Dzięki wsparciu specjalisty jesteśmy bowiem w stanie dostosować jadłospis do indywidualnych potrzeb naszego organizmu.

A jaka powinna być zdrowa dieta?

  • Po pierwsze: powinna pokrywać nasze zapotrzebowanie energetyczne (jeśli mamy do czynienia z prawidłową masą ciała);
  • Po drugie: powinna dostarczać do naszego organizmu węglowodany, białko oraz tłuszcze w odpowiednich proporcjach;
  • Po trzecie: powinna pokrywać zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne witaminy i minerały, które są niezbędne dla prawidłowej czynności organizmu;
  • Po czwarte: powinna uwzględniać odpowiednią podaż płynów;
  • Po piąte: powinna dostosowana być do indywidualnych potrzeb organizmu każdego dnia, a tym samym uwzględniać specyficzne wymagania, które mogą mieć miejsce podczas przebiegu określonych chorób przewlekłych;
  • Po szóste: powinna uwzględniać stosowane przez nas leki oraz suplementy diety;
  • Po siódme: powinna być smaczna i różnorodna;
  • Po ósme: powinna oparta być o łatwodostępne produkty sezonowe.

Planuj swoją codzienność

Chociaż wygospodarowanie czasu na systematyczne ćwiczenia fizyczne i przyrządzanie zdrowych posiłków może wydawać nam się trudne, warto wiedzieć, że wbrew pozorom nie wymaga to od nas tak wiele wysiłku.

Na przykład:

  • Przygotowanie porannej owsianki jest znacznie szybsze niż przygotowanie kanapek;
  • Przygotowanie makaronu pełnoziarnistego z dodatkiem sosu pomidorowego jest szybsze niż obranie ziemniaków, krojenie, panierowanie i smażenie mięsa;
  • Pieczenie zajmuje mniej czasu niż smażenie, a ponadto nie trzeba po nim sprzątać.

Pamiętaj także o tym, że codzienny trening fizyczny nie musi odbywać się na siłowni (co wiąże się z kosztami czasowymi i finansowymi), wystarczy 20-30 minut spaceru, jazdy na rowerze, biegania lub ćwiczeń aerobowych przed telewizorem, aby naprawdę poczuć się lepiej, a przede wszystkim przyczynić się do profilaktyki swojego zdrowia.

Zaplanuj dobrze swój każdy dzień, dzięki temu łatwiej będzie Ci zadbać o to, aby był on wypełniony nie tylko pysznym jedzeniem, ale także przyjemną aktywnością.

Skorzystaj z pomocy specjalistów

Jeśli odczuwasz problem we wprowadzaniu zaleceń zrównoważonej diety oraz aktywnego stylu życia do swojej codzienności, pamiętaj, że nie musisz robić tego sam. Skorzystaj z pomocy dietetyka, który pomoże Ci w ustaleniu jadłospisu dostosowanego do potrzeb Twojego organizmu, a także dostosowanego do Twoich preferencji smakowych. Dzięki opiece specjalisty łatwiej będzie Ci monitorować postępy wprowadzanych zmian, a także korygować ewentualne błędy.

Jeśli natomiast zmagasz się z problemem odnalezienia w sobie motywacji (mimo, że zmagasz się z istotnie nadmierną masą ciała) lub posiadasz problemy z kompulsywnym objadaniem się, nie wahaj się przed zasięgnięciem porady w gabinecie doświadczonego psychologa lub psychodietetyka.

W przypadku osób, które zmagają się z określonymi chorobami przewlekłymi, a także zaburzeniami w obrębie układu ruchu, przed zaplanowaniem systematycznych treningów warto skorzystać z pomocy doświadczonego fizjoterapeuty lub trenera, który dostosuje aktywność fizyczną do wymagań i możliwości naszego organizmu.

Zdobądź wsparcie najbliższych

Droga do wprowadzenia zdrowego stylu życia do swojej codzienności może być wyboista. Dlatego też, warto abyś nie podążał nią sam. Zaangażuj swoich bliskich w proces zmiany i razem cieszcie się z dobrego samopoczucia!

Zakładaj realne cele

Jeśli problem nadwagi lub otyłości dotyczy właśnie Ciebie, pamiętaj, że dążenie do prawidłowej masy ciała jest procesem złożonym i długotrwałym. Dlatego też, staraj się urealnić swoje oczekiwania i załóż sobie możliwe do realizacji cele. Chociaż niewielu z nas zdaje sobie z tego sprawę, prawidłowa utrata masy ciała powinna odbywać się na poziomie 0,5 kg – 1 kg na tydzień.

To bardzo ważne, aby podczas zmiany nawyków żywieniowych wykazywać się cierpliwością, mając w pamięci, że szybko osiągane efekty potrafią równie szybko znikać.

Podsumowanie

Zdrowy styl życia to coś znacznie więcej niż dieta. To przede wszystkim sposób na osiągnięcie zdrowia i dobrego samopoczucia. Wprowadzenie do codzienności zaleceń zrównoważonej diety oraz systematycznej aktywności fizycznej powinno być dla nas niezwykle ważne. Warto bowiem pamiętać, że to właśnie zbilansowany jadłospis może w istotny sposób wpłynąć na zmniejszenie ryzyka licznych zaburzeń stanu zdrowia, a tym samym zagwarantować nam dłuższe i szczęśliwsze życie u boku naszych najbliższych. A czy jest coś ważniejszego?