Dzień taniej dostawy

Jak obniżyć cholesterol?

Wysoki cholesterol ldl stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia, jest jedną z głównych przyczyn chorób serca i układu krążenia. Produkowany jest przez wątrobę z nasyconych tłuszczy. Wchłaniany jest także bezpośrednio z pożywienia, dlatego tak ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta. Jak obniżyć cholesterol? Czy istnieją skuteczne sposoby, które pozwolą utrzymać jego prawidłowy poziom we krwi?


1) Cholesterol LDL i HDL – różnice?
2) Wysoki cholesterol – przyczyny
3) Jak obniżyć zły cholesterol?
4) Siemię lniane – sprzymierzeniec w walce ze złym cholesterolem

05.3-1024x683 Jak obniżyć cholesterol?
Cholesterol LDL i HDL – różnice?

Cholesterol pełni bardzo ważną funkcję w organizmie. Jest budulcem wszystkich błon komórkowych, bierze udział w produkcji hormonów tj. estrogen, progesteron i testosteron. Ma wpływ na przyswajalność witaminy D. Jest także elementem składowym żółci, odpowiada więc pośrednio za wchłanianie rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, E i K. Zbyt wysoki poziom cholesterolu może jednak poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu. Jego nadmiar odkłada się w naczyniach krwionośnych, co prowadzi do zwężenia ich światła i powstawania zmian miażdżycowych. Te z kolei są przyczyną zaburzeń krążenia, które może doprowadzić nawet do niewydolności serca, zawału lub udaru. Tzw. zły cholesterol to lipoproteiny niskiej gęstości (w skrócie LDL). To właśnie on odpowiada za wszelkie zmiany w naszym organizmie, które zagrażają zdrowiu, a nawet życiu. Wyróżniamy jeszcze cholesterol HDL, czyli frakcję odpowiedzialną za usuwanie tłuszczu ze ścian naczyń krowionośnych. To tzw. dobry cholesterol. Ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji między nimi. Najkorzystniejsze dla naszego zdrowia jest utrzymanie wysokiego poziomu cholesterolu HDL i niskiego LDL. Cholesterol całkowity powinien wynosić mniej niż 190 mg/dl. Jego stężenie można oznaczyć za pomocą badań laboratoryjnych z krwi (tzw. lipidogram). Warto wykonywać je regularnie.


Wysoki cholesterol – przyczyny

Wysoki poziom złego cholesterolu może być wynikiem predyspozycji organizmu. Często jednak wiąże się z prowadzeniem niezdrowego stylu życia. Brak ruchu i wysokotłuszczowa dieta to najczęstsze przyczyny problemów z utrzymaniem właściwego poziomu cholesterolu. Szczególnie niebezpieczne jest spożywanie dużej ilości produktów bogatych w tłuszcze nasycone tj. czerwone mięso, kiełbasa, sery, masło, smalec, ciasta, śmietana. Czynnikiem zwiększającym ryzyko wystąpienia podwyższonego cholesterolu jest także nadwaga, palenie tytoniu oraz spożywanie znacznej ilości alkoholu. Wysoki poziom cholesterolu LDL może towarzyszyć również niektórym chorobom tj. niedoczynność tarczycy, schorzenia nerek, nadciśnienie, cukrzyca, choroby wątroby, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów.

Jak obniżyć zły cholesterol?

Podwyższony poziom złego cholesterolu u osób zdrowych nie jest podstawą do wdrożenia leczenia farmakologicznego. Stężenie frakcji LDL, które oscyluje w górnych granicach normy, jest natomiast podstawą do wdrożenia kilku zmian w codziennym życiu. Pamiętajmy jednak o regularnych badaniach krwi, co pozwoli na bieżąco monitorować poziom złego cholesterolu i w porę wdrożyć odpowiednie leczenie. W utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu najważniejsza jest dieta. Spożywajmy produkty bogate w kwasy omega-3 (ryby i oliwę z oliwek), witaminy i antyoksydanty (ich źródłem są warzywa). Unikajmy tłuszczy pochodzenia zwierzęcego. Sięgajmy jak najczęściej po orzechy i nasiona (pestki dyni, słonecznika) oraz oleje roślinne (słonecznikowy, lniany, winogronowy). Warto włączyć do diety różnego rodzaju kasze (zwłaszcza gryczaną i kasze pęczak), pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, gryczane, otręby oraz przyprawy tj. imbir, czosnek i cynamon. Unikajmy spożywania nadmiernych ilości słodyczy oraz żywności wysoko przetworzonej. Zadbajmy o odpowiednie nawodnienie organizmu. Szczególnie zalecana jest woda alkaliczna, która pozwoli usunąć toksyny z organizmu. Wpłynie także pozytywnie na przemianę materii, pracę wątroby oraz nerek.

05.2-683x1024 Jak obniżyć cholesterol?
Siemię lniane – sprzymierzeniec w walce ze złym cholesterolem

Nasiona lnu, ze względu na zawartość substancji zwanej lignanami, może być pomocne w walce z wysokim poziomem złego cholesterolu. Spożywanie 3 łyżek siemienia lnianego dziennie może przyczynić się do obniżenia frakcji LDL. Warto więc sięgać po len codziennie pod różnymi postaciami. Siemię lniane dostępne jest w formie proszku, nasion, a także oleju, dlatego też z powodzeniem znajdzie wiele zastosować w naszej kuchni. Wybierajmy produkty od sprawdzonych dostawców, co będzie gwarancją ich najwyższej jakości i prawidłowych warunków przechowywania. Siemię lniane jest powszechnie dostępne zarówno w sklepach spożywczych, aptekach, jak i sklepach ze zdrową żywnością.

Odpowiedni poziom cholesterolu w dużej mierze zależy od stylu życia, jaki prowadzimy. Przestrzeganie kilku podstawowych zasad zdrowej diety może przyczynić się do obniżenia poziomu frakcji LDL. Ważne jest jednak nieustanne monitorowanie stężenia cholesterolu we krwi, czemu służą regularne badania laboratoryjne.