Fasola czerwona – dlaczego warto ją jeść i czy można przygotować z niej ciasto?

Nasiona roślin strączkowych stanowią ważny składnik zdrowej diety. Mimo to, rzadko znajdują się one na naszych talerzach. Wielka szkoda, albowiem stanowią one nie tylko doskonałe źródło białka roślinnego, ale również cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Wśród roślin strączkowych na szczególną uwagę z pewnością zasługuje fasola czerwona, której spożywanie korzystnie wpływać może zarówno na nasz układ krążenia, jak i profilaktykę chorób nowotworowych. A jakie inne właściwości zdrowotne wykazuje niniejsza roślina? I czy można przygotować z niej smaczne ciasto czekoladowe? Odpowiedzi na te pytania oraz garść inspiracji kulinarnych znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest fasola czerwona;
  • Jakie wartości odżywcze skrywa w sobie fasola czerwona;
  • Jaki wpływ na nasze zdrowie może wywrzeć spożywanie fasoli czerwonej;
  • Jakie zastosowanie w naszej kuchni znajduje fasola czerwona;
  • Jak przyrządzić smaczne ciasto z fasoli czerwonej.

Czym jest fasola czerwona?

Fasola należy do jednych z najstarszych roślin uprawianych przez człowieka. Źródła donoszą, iż pochodzi ona z terenów Ameryki Środkowej, gdzie stanowi jeden z głównych składników żywienia już od prawie czterech tysięcy lat. Jej czerwona odmiana do dzisiaj jest niezastąpionym elementem kuchni meksykańskiej. Znajdziemy ją zarówno w pełnym smaku chili con carne, jak i w chrupiącej tortilli.  Co ciekawe, roślina ta została sprowadzona na ziemie Europejskie dopiero w XV wieku, dzisiaj jednak uprawia się ją niemalże w każdym zakątku świata, również w Polsce. Fasola czerwona charakteryzuje się nerkowatym kształtem i bordowym kolorem. Jest mięsista i lekko słodka w smaku. W większości sklepów możemy kupić ją w formie suszonych nasion lub konserwowej.

Jakie wartości odżywcze skrywa w sobie fasola czerwona?

Fasola czerwona jest nie tylko pełna smaku, ale również cennych dla zdrowia składników odżywczych. Znajdziemy w niej bogaty zestaw witamin (w tym witaminy z grupy B, witaminę C, E oraz K), jak również niezastąpionych minerałów (takich jak: żelazo, cynk, fosfor, magnez oraz potas). Ponadto, roślina ta jest doskonałym źródłem białka roślinnego, a co za tym idzie niezbędnych aminokwasów. Ze względu na wysoką wartość odżywczą, fasola czerwona powinna zajmować ważne miejsce szczególnie w diecie tych osób, które na co dzień rezygnują ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego.

Jaki wpływ na nasze zdrowie może wywrzeć spożywanie fasoli czerwonej?

Dzięki zawartości cennych dla zdrowia składników odżywczych, witamin i minerałów, wprowadzenie fasoli czerwonej do zrównoważonej diety, w połączeniu z systematyczną aktywnością fizyczną, może przyczynić się do poprawy naszego zdrowia oraz codziennego samopoczucia. Liczne badania naukowe wskazują, iż dzięki wysokiej zawartości błonnika, magnezu, potasu oraz kwasu foliowego, fasola czerwona wykazuje działanie kardio-protekcyjne. Co oznacza, że chroni nas przed rozwojem poważnych zaburzeń w obrębie układu sercowo-naczyniowego (np. miażdżycą, zawałem serca). Ponadto, roślina ta odpowiadać może za stabilizację poziomu cukru we krwi. Dlatego też, zalecana jest w diecie osób zmagających się z problemem cukrzycy i insulinooporności. Warto również wiedzieć, iż fasola czerwona jest bogatym źródłem żelaza, dzięki czemu odpowiada za wsparcie prawidłowego funkcjonowania organizmu w przebiegu niedokrwistości. Co ciekawe, niniejsza roślina jest również skarbnicą flawonoidów, które skutecznie neutralizują szkodliwy wpływ wolnych rodników na nasz organizm, a tym samym zmniejszają ryzyko rozwoju chorób nowotworowych w przyszłości. Nie bez znaczenia są również witaminy z grupy B pochodzące z nasion fasoli czerwonej. To właśnie dzięki nim możliwe staje się wspomożenie prawidłowej czynności układu nerwowego, jak również zwiększenie naszych zdolności do długotrwałej koncentracji i zapamiętywania.

Jakie zastosowanie w naszej kuchni znajduje fasola czerwona?

Fasola czerwona znajduje szerokie zastosowanie nie tylko w kuchni meksykańskiej. W swoim jadłospisie może wykorzystać ją każdy z nas:

Po pierwsze: można przygotować z niej pyszną pastę na kanapki z dodatkiem świeżych ziół;

Po drugie: idealnie podkreśli ona smak wegańskiego pasztetu;

Po trzecie: można przygotować z jej udziałem aromatyczny gulasz lub zapiekankę warzywną;

Po czwarte: fasola czerwona może stanowić podstawę wegańskich ciast;

Po piąte: niniejsza roślina strączkowa idealnie uzupełnia smak pełnych warzyw sałatek.

Jak przyrządzić smaczne ciasto z fasoli czerwonej?

Składniki do przygotowania ciasta:

Składniki do przygotowania polewy:

  • 1 tabliczka gorzkiej czekolady;
  • 70ml gęstego mleka kokosowego;
  • Garść pokruszonych orzechów włoskich.

Sposób przygotowania:

Krok I: Do kielicha blendera przełóż odsączoną fasolę, namoczone w gorącej wodzie daktyle, kakao, ksylitol, jajka oraz proszek do pieczenia. Całość zmiksuj na gładką masę;

Krok II: Do otrzymanej masy dodaj masło klarowane oraz posiekane śliwki suszone, a następnie mieszaj całość dużą łyżką, aż wszystkie składniki się połączą;

Krok III: Przygotuj formę do pieczenia o wymiarach 20 na 23 centymetry;

Krok IV: Rozgrzej piekarnik do temperatury 180oC i piecz ciasto przez około 40 minut;

Krok V: W rondelku rozpuść czekoladę z mlekiem kokosowym;

Krok VI: Ostudzone ciasto polej polewą i posyp orzechami włoskimi.

Podsumowanie

Fasola czerwona to bez wątpienia prawdziwa skarbnica składników odżywczych, witamin oraz minerałów. Doskonale nadaje się ona zarówno do przyrządzania dań wytrawnych, jak i słodkich deserów. Ze względu na bogatą zawartość białka, roślina ta powinna zajmować ważne miejsce w diecie osób, które na co dzień rezygnują ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego.