Dynia w trzech odsłonach – dlaczego warto wprowadzić ją do swojej diety?

Wraz z końcem wakacji w sklepach spożywczych i na targach warzywnych możemy znaleźć coraz więcej dyni. Niniejsze warzywo świetnie sprawdza się nie tylko jako ozdoba przydomowych ganków, ale przede wszystkim, jako składnik pełnych zdrowia oraz smaku potraw. Dlaczego warto wprowadzić niniejsze warzywo do swojej diety? I czy ciasto dyniowe może być smaczne? Odpowiedzi na te pytania oraz inne ciekawe informacje na temat tego niezwykłego, jesiennego warzywa, znajdziesz w poniższym tekście.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego warto wprowadzić dynię do swojej diety;
  • Jak przygotować pożywną zupę z dyni na ostro;
  • Jak przyrządzić smaczną sałatkę z dodatkiem dyni;
  • Jak przygotować ciasto dyniowe.

Dlaczego warto wprowadzić dynię do swojej diety?

Chociaż dynia nie jest w stanie dostarczyć do naszego organizmu dużej ilości kalorii (około 26 kalorii na 100 gram), zawiera ona w sobie całą masę cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Jej spożywanie zapewnia nam dowóz między innymi witaminy A, witamin z grupy B oraz witaminy C i K. Dzięki temu, warzywo to stanowi cenne wsparcie zarówno dla naszej odporności, jak również przeciwdziała powstawaniu chorób nowotworowych. Warto również wiedzieć, że włączenie dyni do zrównoważonej diety oraz aktywnego trybu życia może sprzyjać zmniejszaniu ryzyka występowania chorób w obrębie układu sercowo-naczyniowego.

Jak przygotować pożywną zupę z dynią na ostro?

Jakich składników potrzebujesz?

  • Około 1 kilograma obranej i pokrojonej w kostkę dyni;
  • 1 cebuli czerwonej;
  • 600ml bulionu warzywnego;
  • 2 łyżek masła klarowanego;
  • 2 łyżeczek tartego imbiru;
  • Szczypty soli i pieprzu do smaku;
  • Garści prażonych pestek dyni do dekoracji.

Sposób przygotowania:

Krok I: Pokrój cebulę w kostkę;

Krok II: Na dnie grubego garnka rozgrzej masło klarowane;

Krok III: Podsmaż cebulkę w garnku, a następnie dodaj pokrojoną w kostkę dynię i smaż całość przez około 2-3 minuty;

Krok IV: Do składników w garnku dodaj bulion warzywny oraz przyprawy. Całość gotuj przez około 15-20 minut, aż dynia stanie się miękka;

Krok V: Gotową zupę zmiksuj przy pomocy blendera.

Gotową zupę możesz podawać z prażonymi pestkami dyni oraz łyżką jogurtu typu greckiego.

Jak przyrządzić smaczną sałatkę z dodatkiem dyni?

Jakich składników potrzebujesz?

Sposób przygotowania:

Krok I: Dynię pokrój w kostki o wielkości około 2×2 centymetry;

Krok II: Oprósz dynię solą i pieprzem, a następnie polej niewielką ilością oliwy z oliwek;

Krok III: Wyłóż blachę papierem do pieczenia i rozgrzej piekarnik do 180oC, a następnie piecz w nim dynię aż do momentu, w którym stanie się miękka;

Krok IV: Gotową dynię wyłóż na półmisek, a następnie rozkrusz na niej ser feta, dodaj rukolę i prażone migdały;

Krok V: Całość polej delikatnym sosem przygotowanym na bazie miodu oraz octu balsamicznego.

Jak przygotować ciasto dyniowe?

Jakich składników potrzebujesz?

Sposób przygotowania:

Krok I: Keksówkę wyłóż papierem do pieczenia;

Krok II: Mąkę przesiej razem sodą i przyprawami;

Krok III: W osobnej misce wymieszaj ze sobą: jajka, puree z dyni, cukier oraz olej;

Krok IV: Połącz ze sobą mokre oraz suche składniki, a następnie dodaj bakalie;

Krok V: Wymieszaj dokładnie wszystkie składniki, a następnie przelej ciasto do keksówki;

Krok VI: Rozgrzej piekarnik do 180oC i piecz w nim ciasto przez około 50-60 minut.

Podsumowanie

Dynia to doskonałe warzywo nie tylko do przygotowywania dań wytrawnych, ale również słodkich deserów. Poza tym, stanowi ona niezrównane źródło cennych dla zdrowia witamin i minerałów, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dlatego też, warto wypróbować jeden z powyższych przepisów i wprowadzić dynię do swojego jesiennego jadłospisu już dziś.