Dlaczego warto jeść jabłka i jak wykorzystać je w naszej kuchni?

Chociaż lato dobiega końca, a wraz z nim kończy się sezon na  borówki, maliny i inne pełne słońca owoce, warto pamiętać, że w naszych polskich sadach znajduje się słodki i pełen witamin skarb jesieni. Soczyste jabłka, bo o nich tu mowa, są nie tylko idealnym dodatkiem do słodkiej szarlotki, czy bogatej w żelazo wątróbki, ale przede wszystkim doskonałym źródłem błonnika, który wspiera prawidłowe funkcjonowanie naszych jelit. Dlaczego warto jeść jabłka? I jak przygotować niecodzienną sałatkę z dodatkiem tych aromatycznych owoców? Odpowiedzi na te pytania oraz inspiracji kulinarnych szukaj w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego warto jeść jabłka;
  • Jak przygotować pożywną owsiankę z dodatkiem jabłek;
  • Jak przyrządzić aromatyczną sałatkę z dodatkiem pieczonego jabłka;
  • Jak przygotować bezglutenową szarlotkę dla całej rodziny.

Dlaczego warto jeść jabłka?

Chociaż najczęściej kojarzą nam się z Polską, jabłka tak naprawdę pochodzą z regionu Morza Czarnego oraz Kaspijskiego. Co ciekawe, właściwości lecznicze niniejszych owoców znane były już 6000 lat przed naszą erą. Dlatego też, stanowiły one częsty przysmak starożytnych Greków i Rzymian. Pierwsze wzmianki o polskich jabłkach pochodzą natomiast z 1600 roku przed narodzinami Chrystusa. Od tego czasu, nasz kraj stał się jednym z głównych producentów niniejszych owoców na terenie całego świata.

Warto wiedzieć, iż jabłka są nie tylko słodkie, ale również zawierają w sobie całą masę cennych dla zdrowia składników odżywczych. Znajdziemy w nich między innymi węglowodany, niewielkie ilości białka oraz błonnik. Ponadto, jabłka (spożywane ze skórką) są w stanie dostarczyć do naszego organizmu niezbędne witaminy (w tym: witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę C, E i K), jak również minerały (takie jak: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk oraz sód). Ze względu na zawarte wyżej składniki, jabłka wykazują szereg właściwości zdrowotnych. Okazuje się, iż wspierają one nasz układ krążenia przed występowaniem licznych zaburzeń, jak również zmniejszają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II w przyszłości. Warto również wiedzieć, iż jabłka (dzięki bogatej zawartości witamin z grupy B) są w stanie przyczynić się do usprawnienia funkcjonowania naszego układu nerwowego.

Jak przygotować pożywną owsiankę z dodatkiem jabłek?

Jakich składników potrzebujesz?

Sposób przygotowania:

Krok I: Podgrzej mleko wraz cynamonem oraz miodem w niewielkim garnku;

Krok II: Zalej płatki owsiane ciepłym mlekiem i odczekaj około 5 minut;

Krok III: Dokładnie umyj jabłko, a następnie pokrój je w drobną kostkę wraz ze skórką i dodaj do owsianki;

Krok IV: Posyp owsiankę posiekanymi drobno rodzynkami i gotowe.

Jak przyrządzić aromatyczną sałatkę z dodatkiem pieczonego jabłka?

Jakich składników potrzebujesz?

Sposób przygotowania:

Krok I: Dokładnie umyj jabłko, pokrój je na ósemki, a następnie usuń z niego gniazda nasienne;

Krok II: Rozpuść niewielką ilość masła w rondelku;

Krok III: Rozłóż jabłka na blaszce do pieczenia, posyp je cukrem trzcinowym, pokruszonymi orzechami oraz polej roztopionym masłem;

Krok IV: Rozgrzej piekarnik do temperatury 180oC i piecz w nim jabłka przez około 15 minut (aż do momentu, w którym staną się miękkie);

Krok V: Upieczone jabłka zostaw na chwilę do ostygnięcia;

Krok VI: W tym czasie wymieszaj ze sobą: olej rzepakowy, miód oraz ocet jabłkowy;

Krok VII: Rozłóż rukolę na talerzu, a następnie posyp ją siekaną żurawiną;

Krok VIII: Ułóż jabłka wraz z orzechami na sałacie, a na koniec polej całość przygotowanym dressingiem.

Jak przygotować bezglutenową szarlotkę dla całej rodziny?

Jakich składników potrzebujesz do przygotowania ciasta?

Jakich składników potrzebujesz do przygotowania masy jabłkowej?

  • Około 1,5 kilograma ulubionych jabłek;
  • 4 łyżek świeżo wyciśniętego soku z cytryny;
  • 2 łyżek mąki ziemniaczanej;
  • 4 łyżeczek cukru trzcinowego;
  • 1 łyżki cynamonu.

Sposób przygotowania:

Krok I: Ugotowaną kaszę przełóż do miski. Następnie dodaj do niej cukier i obie mąki. Dokładnie wymieszaj całość tak, aby powstała gęsta masa;

(Jeśli masa będzie zbyt sucha, możesz dodać do niej jednego rozgniecionego banana)

Krok II: Umyte i obrane jabłka zetrzyj na tarce, a następnie wymieszaj z sokiem z cytryny, cukrem, mąką ziemniaczaną oraz cynamonem;

Krok III: Masę z kaszy jaglanej podziel na dwie części (I część 2/3 masy; II część 1/3 masy);

Krok IV: Tortownicę o średnicy 22 cm wyłóż papierem do pieczenia;

Krok V: Na dnie tortownicy ułóż większą część masy z kaszy jaglanej i mocno dociśnij całość;

Krok VI: Na kaszy jaglanej ułóż farsz jabłkowy, a następnie pozostałą część masy z kaszy;

Krok VII: Na wierzchu ciast rozprowadź masło klarowane i posyp całość odrobiną cukru trzcinowego;

Krok VIII: Rozgrzej piekarnik do 180oC, przykryj całość folią aluminiową i piecz przez około 60 minut.

Podsumowanie

Jabłka są nie tylko słodkim owocem jesieni, ale przede wszystkim prawdziwą skarbnicą cennych dla zdrowia składników odżywczych. Wprowadzenie niniejszych owoców do zdrowej diety, w połączeniu z systematyczną aktywnością fizyczną, może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób w obrębie układu sercowo-naczyniowego, jak również cukrzycy typu II w przyszłości.