letnia wyprzedaż

Dieta OXY – na czym polega i jakie są jej najważniejsze założenia?

Na całym świecie, w tym również w Polsce, coraz więcej osób zmaga się z problemem nadwagi i otyłości. Niniejsze zaburzenia prowadzą do poważnych konsekwencji, w tym nadciśnienia, cukrzycy typu 2, miażdżycy oraz chorób nowotworowych w obrębie układu pokarmowego. Dlatego też, wiele osób poszukuje w internecie skutecznych sposobów redukcji nadmiernej tkanki tłuszczowej. Jeszcze do niedawna prawdziwym „hitem” dietetycznym była dieta Dukana, która dzisiaj wiązana jest z bezpośrednim zagrożeniem stanu zdrowia. Niemniej jednak, diety wysokobiałkowe nadal cieszą się sporym zainteresowaniem. Dlatego też, pojawiła się dieta OXY, której założenia są nieco zbliżone do popularnej niegdyś diety dr Pierre’a Dukana. Co warto wiedzieć na temat diety OXY? I czy jej stosowanie może zapewnić nam skuteczny spadek masy ciała? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

Spis treści:

7.1-1024x683 Dieta OXY – na czym polega i jakie są jej najważniejsze założenia?

Na czym polega dieta OXY?

Dieta OXY powstała w odpowiedzi na zainteresowanie dietami wysokobiałkowymi, które odznaczają się wysoką skutecznością w redukcji nadmiernej masy ciała. Niemniej jednak, jej głównym założeniem było wyeliminowanie niebezpieczeństwa dla zdrowia, wiążącego się z nadmiernym spożyciem białka w codziennej diecie. Co ciekawe, dieta OXY została stworzona przez polską dietetyczkę Patrycję Mazur. Na temat niniejszego planu żywieniowego nie znajdziemy informacji w literaturze naukowej. Źródłem wiedzy jest oficjalna strona internetowa diety OXY oraz opinie jej użytkowników.

Wiadomo jednak, że dieta OXY trwa tylko 4 tygodnie i składa się z czterech następujących po sobie faz. Oprócz istotnej redukcji węglowodanów, jak również tłuszczu w czasie jej stosowania, pacjentom zlecane jest także spożywanie specjalnego koktajlu OXY, którego zadaniem jest zniwelowanie efektów ubocznych wynikających ze stosowania diet wysokobiałkowych (takich jak: zaparcia, ogólne osłabienie organizmu, bóle głowy). Podstawą koktajlu OXY jest żurawina, której łacińska nazwa brzmi oxycoccus.

Plan żywieniowy diety OXY dobierany jest na postawie indywidualnych wymagań jednostki, w których uwzględniany jest wiek, waga, aktywność fizyczna, płeć oraz cel, który poprzez stosowanie diety klient ma zamiar osiągnąć. Ponadto, przed przygotowaniem jadłospisu, klient proszony jest o wypełnienie testu psychologicznego, którego zadaniem jest zrozumienie motywacji jednostki do podjęcia procesu odchudzania. Taka procedura dostosowywania planu żywieniowego do indywidualnych potrzeb klienta brzmi dobrze, zastanawia jednak fakt, iż gotowy jadłospis przesyłany jest w ciągu zaledwie kilkudziesięciu a nawet kilkunastu minut od wypełnienia wszystkich ankiet. Doświadczeni dietetycy zdają sobie sprawę z tego, iż przygotowanie zrównoważonego planu żywieniowego, dostosowanego do wymagań pacjenta, trwa znacznie dużej.

W tym miejscu warto również wspomnieć, iż osoby decydujące się na dietę OXY mają do wyboru aż trzy jej warianty:

  • Po pierwsze: podstawową dietę OXY;
  • Po drugie: dietę OXY w wersji VEGE;
  • Po trzecie: dietę OXY VEGE + FISH.

Co ciekawe, administratorzy strony zalecają, aby przed przystąpieniem do diety OXY skonsultować się z lekarzem lub doświadczonym dietetykiem.

Dieta OXY – etapy

Dieta OXY składa się z 4 podstawowych etapów, z których każdy trwa 7 dni. W pierwotnych założeniach, niniejsza dieta składała się wyłącznie z 3 faz, ale po licznych konsultacjach zdecydowano jednak, aby dołączyć do niej etap detoksu, który stanowi obecnie pierwszą fazę popularnej diety.

ETAP 1: DETOX – który możemy określić mianem wstępu do procesu odchudzania. Głównym zadaniem niniejszego etapu nie jest redukcja tkanki tłuszczowej, a oczyszczenie organizmu z nadmiaru szkodliwych toksyn, co korzystnie wpływa na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Podczas niniejszego etapu nie występują znaczne restrykcje kaloryczne. Ograniczeniu nie ulegają również wartości węglowodanów, ani tłuszczów. Niemniej jednak, ważne jest, aby klient w tym czasie dostarczał do swojego organizmu jak największą ilość warzyw oraz owoców (najlepiej w formie koktajli) i jednocześnie wykluczył ze swojego jadłospisu wszelkie produkty przetworzone, jak również dania typu fast food. Na tym etapie zwraca się szczególną uwagę na spożycie antyoksydantów oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (ze szczególnym uwzględnieniem kwasów tłuszczowych z grupy omega-3). W tym miejscu warto także wspomnieć, że jeśli dostarczamy do organizmu odpowiednią ilość mikro i makroskładników, wraz z codzienną dietą opartą o zasady zdrowego odżywiania, nasz organizm sam usuwa zbędne toksyny z organizmu.

7.2-1024x682 Dieta OXY – na czym polega i jakie są jej najważniejsze założenia?

ETAP 2: FAT BURNING – to okres najintensywniejszego spadku masy ciała. Dzieje się tak za sprawą zwiększonego udziału białka w codziennym jadłospisie, który nasila proces termogenezy, a tym samym przyspiesza proces spalania zbędnego tłuszczu. Podczas niniejszego etapu wskazany jest aż 35% udział białka zwierzęcego w diecie. Dlatego też, wprowadzony zostaje także wspomniany wyżej koktajl OXY, którego zadaniem jest nie tylko niwelowanie uporczywych skutków diety wysokobiałkowej, ale także ochrona naszych nerek i wątroby, które w obliczu zwiększonej podaży białka, narażone są na nadmierny wysiłek. Podczas fazy FAT BURNING konieczne jest wycofanie z jadłospisu większości owoców, jak również węglowodanów (nawet w postaci kasz gruboziarnistych, makaronu czy pieczywa).

ETAP 3: STEP – którego zadaniem jest utrwalenie osiągniętych do tej pory efektów, jak również kontynuacja rozpoczętego procesu odchudzania. Na tym etapie oprócz białka zwierzęcego, zalecane jest także spożywanie białka roślinnego w stosunku 50:50. Dlatego też, duży nacisk kładzie się na udział roślin strączkowych w codziennym jadłospisie. Ponadto, na tym etapie zalecane jest także codzienne spożywanie koktajlu OXY, na przykład w postaci drugiego śniadania lub przekąski.

ETAP 4: BALANCE – na tym etapie do jadłospisu pacjenta powracają węglowodany oraz tłuszcze. Zaleca się stosowanie ich w proporcjach odpowiadających ustaleniom Instytutu Żywności i Żywienia. Zadaniem niniejszej fazy jest utrwalenie osiągniętych efektów odchudzania oraz wprowadzenie do codzienności klienta zdrowych nawyków żywieniowych, które powinny pozostać z nim przez resztę życia.

Dieta OXY a plan żywieniowy Pierre’a Dukana

Dieta Dukana na początku XXI wieku stanowiła prawdziwy hit dietetyczny. Polecały ją wielkie gwiazdy kina i telewizji. Niemniej jednak, z czasem osiągnęła ona złą sławę. Wszystko to ze względu na fakt, iż długi czas jej stosowania (związany z bardzo wysoką podażą białka) odpowiadał za wywołanie licznych zagrożeń stanu zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem chorób nerek i wątroby, niejednokrotnie doprowadzając do niewydolności tych narządów. Dieta OXY, choć podobnie jak dieta Dukana opiera redukcję masy ciała na zwiększonym udziale białka w codziennym jadłospisie, nie stwarza takich zagrożeń dla zdrowia. Przede wszystkim ze względu na fakt, iż trwa zaledwie 4 tygodnie, podczas gdy stosowanie diety Dukana mogło trwać przez długie miesiące, a nawet lata. Ponadto, z diety OXY nie zostają wykluczone węglowodany, zmniejszony zostaje jedynie ich udział. Cenne węglowodany złożone oraz te pochodzące z owoców znajdują się bowiem w koktajlu OXY, który należy spożywać codziennie, zwłaszcza w drugiej i trzeciej fazie diety.

Na temat szkodliwości diety Dukana możemy znaleźć dziś liczne artykuły naukowe. Skuteczność, a zarazem negatywny wpływ diety OXY na organizm człowieka nie został do tej pory zbadany. Dlatego też, należy wykazać się ostrożnością podczas podejmowania decyzji na temat jej stosowania.

7.3-1024x683 Dieta OXY – na czym polega i jakie są jej najważniejsze założenia?

Dieta OXY – przykładowy jadłospis

W poniższej tabeli przedstawiono przykładowe jadłospisy diety OXY. Skomponowane zostały one na bazie informacji zawartych na oficjalnej stronie diety. Niemniej jednak, nie stanowią one oficjalnego jadłospisu diety OXY.

FAZADIETA OXY – JADŁOSPIS
DETOXŚniadanie: owsianka z płatków górskich przygotowana na wodzie, z dodatkiem ksylitolu oraz świeżych borówek. Do picia: szklanka wody z cytryną;
II Śniadanie: koktajl na bazie rukoli z dodatkiem pomarańczy, mrożonych malin oraz truskawek i kiwi. Do picia: szklanka wody mineralnej;
Obiad: Sałatka z awokado, rukoli, czerwonej papryki i pomidorów koktajlowych, z dodatkiem sosu sporządzonego na bazie oliwy z oliwek. Do picia: szklanka wody mineralnej;
Podwieczorek: Koktajl warzywny na bazie szpinaku z dodatkiem banana, pomarańczy oraz spiruliny. Do picia: zielona herbata;
Kolacja: Zupa-krem z pomidorów i pieczonej papryki. Do picia: szklanka wody mineralnej.
FAT BURNINGŚniadanie: Sałatka z gotowanych jajek, szynki z kurczaka oraz sałaty lodowej z dodatkiem sosu jogurtowo-koperkowego. Do picia: szklanka zielonej herbaty;
II Śniadanie: Koktajl OXY;
Obiad: Pieczona pierś z kurczaka z dodatkiem szparagów. Do picia: szklanka wody mineralnej;
Podwieczorek: twarożek z cynamonem i ksylitolem. Do picia: szklanka wody mineralnej z cytryną;
Kolacja: Sałatka z kurczaka z dodatkiem sałaty lodowej oraz pomidorów koktajlowych. Do picia: szklanka wody mineralnej.
STEPŚniadanie: humus z dodatkiem papryki oraz chrupkiego pieczywa. Do picia: matcha;
II Śniadanie: koktajl OXY;
Obiad: pieczony dorsz z dodatkiem puree z zielonego groszku oraz pomidorków koktajlowych. Do picia: szklanka wody mineralnej;
Podwieczorek: lekka sałatka warzywna z dodatkiem twarogu oraz dresingu na bazie oliwy z oliwek. Do picia: szklanka wody mineralnej;
Kolacja: jajecznica z pomidorami, z dodatkiem chrupkiego pieczywa. Do picia: szklanka wody mineralnej.
BALANCEŚniadanie: płatki owsiane z dodatkiem suszonej żurawiny i pokruszonych orzechów włoskich. Do picia: szklanka wody mineralnej;
II Śniadanie: sałatka z rukoli, pomidorków koktajlowych, zielonych oliwek i awokado, z dodatkiem grzanki pełnoziarnistej. Do picia: szklanka wody z plastrem cytryny;
Obiad: pulpety z ciecierzycy w sosie pomidorowym, z dodatkiem kaszy jęczmiennej oraz rukoli. Do picia: szklanka wody mineralnej;
Podwieczorek: koktajl warzywny na bazie szpinaku, z dodatkiem banana oraz kiwi i pomarańczy;
Kolacja: Kanapki z pastą warzywną, pomidor malinowy posypany oregano i polany olejem lnianym. Do picia: szklanka wody mineralnej.

Przepis na koktajl żurawinowy w stylu OXY

Koktajl żurawinowy stanowi niezbędny składnik diety OXY. Sporządzany jest on na bazie świeżych lub liofilizowanych owoców żurawiny. Oto prosty przepis na to, jak go przygotować.

Składniki:

  • Garść świeżych owoców żurawiny;
  • 1 łyżeczka babki płesznik;
  • 1 łyżka otrębów owsianych;
  • 1 łyżeczka ksylitolu;
  • 200ml kefiru naturalnego o obniżonej zawartości tłuszczu.

Sposób przygotowania:

Owoce żurawiny dokładnie opłucz, osusz, a następnie przełóż je do kielicha blendera. Następnie dodaj do nich pozostałe składniki i dokładnie wymieszaj całość. Tak przygotowany koktajl powinieneś spożywać podczas stosowania drugiej i trzeciej fazy diety OXY.

7.4-1024x683 Dieta OXY – na czym polega i jakie są jej najważniejsze założenia?

Przeciwwskazania i skutki uboczne wynikające ze stosowania diety OXY

Dieta OXY jest przeznaczona wyłącznie dla osób cieszących się dobrym zdrowiem. W przeciwnym razie może ona doprowadzić do zaburzeń funkcjonowania organizmu, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji nerek oraz wątroby. Wśród bezwzględnych przeciwwskazań związanych ze stosowaniem niniejszego jadłospisu wyróżnia się:

  • Ciążę oraz okres karmienia piersią;
  • Okres dorastania;
  • Występowanie takich chorób jak: cukrzyca, insulinooporność, nadciśnienie tętnicze, choroby tarczycy;
  • Choroby nerek (np. kamica nerkowa) oraz wątroby.

Plusy i minusy diety OXY

Dieta OXY, jak każda inna dieta odchudzająca, niewątpliwie posiada swoje wady i zalety. Wśród zalet planu żywieniowego OXY możemy wyróżnić:

  • Krótki czas stosowania;
  • Łatwy dostęp do bazy przepisów i możliwość modyfikacji otrzymanego planu żywieniowego;
  • Szybką redukcję masy ciała w krótkim czasie;
  • Możliwość otrzymania spersonalizowanego jadłospisu, sporządzanego na bazie wypełnianych wcześniej ankiet;
  • Wyższy stopień bezpieczeństwa niż w przypadku stosowania diety Dukana.

Wśród minusów diety OXY wyróżniamy natomiast:

  • Zwiększone ryzyko wystąpienia efektu jo-jo (między innymi ze względu na krótki czas stosowania diety);
  • Kształtowanie nieodpowiednich wzorców żywieniowych, związanych z nadmierną podażą białka;
  • Słabą redukcję tkanki tłuszczowej;
  • Ryzyko wystąpienia zaburzeń w obrębie funkcjonowania nerek oraz wątroby;
  • Odchudzanie bez stałej kontroli specjalisty oraz wykonywania okresowych badań kontrolnych.

Dieta OXY – opinie dietetyków

Dieta OXY wzbudza wiele kontrowersji w środowisku dietetyków. Przede wszystkim z uwagi na fakt, iż nie kształtuje ona prawidłowych nawyków żywieniowych. Ponadto, utrata masy ciała, która następuje na jej skutek, związana jest przede wszystkim z utratą wody i zapasów glikogenu, a nie tłuszczu. Dlatego też, ważne jest, aby osoby stosujące dietę OXY miały dostęp do wykonywania pomiarów przy zastosowaniu medycznego analizatora składu ciała.

Podsumowanie

Dieta OXY to z pewnością popularny sposób redukcji nadmiernej tkanki tłuszczowej. Warto jednak wiedzieć, że utrata kilogramów z nią związana utrzymuje się na poziomie 0,5 – 1 kilograma tygodniowo. Taki sam efekt można osiągnąć dzięki nieznacznej redukcji kalorycznej i stosowaniu zrównoważonych zasad odżywiania, opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia. Warto także pamiętać, że w przypadku otyłości, zalecana jest redukcja masy ciała pod okiem doświadczonego dietetyka oraz lekarza, który może zlecić pacjentowi wykonywanie niezbędnych badań krwi. 

Bibliografia:

  1. Cao JJ, Johnson LK, Hunt JR. A diet high in meat protein and potential renal acid load increases fractional calcium absorption and urinary calcium excretion without affecting markers of bone resorption or formation in postmenopausal women. J Nutr 2011;141(3):391‑7;
  2. Darling AL, Millward DJ, Torgerson DJ, Hewitt CE, Lanham‑New SA. Dietary protein and bone health: a systematic review and meta‑analysis. Am J Clin Nutr 2009;90(6):1674‑92;
  3. Jarosz M. Normy żywienia dla populacji – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia. Warszawa: Instytut Żywienia i Żywności; 2012;
  4. Knight EL, Stampfer MJ, Hankinson SE et al.: The impact of protein intake on renal function decline in women with normal renal function or mild renal insufficiency. Ann Intern Med 2003; 138, 460-467.
  5. Klein S, Burke LE, Bray GA et al.: Clinical implications of obesity with specific fokus on cardiovascular disease: A statement for professionals from American Heart Association Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism: endorsed by the American College of Cardiology Foundation. Circulation 2004; 110, 2952-67;
  6. Nordmann AJ, Nordmann A, Briel M et al.: Effects of low-carbohydrate vs low-fat diets on weight loss and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomized controlle trials. Arch Intern Med 2006; 166: 285-293;
  7. Szostak WB, Białkowska M, Cichocka A et al.: Ocena zasadności „diety optymalnej” w profilaktyce metabolicznych chorób cywilizacyjnych. Wyd. IŻŻ, nr 106, Warszawa 2004;
  8. Zahorska-Markiewicz B, Podolec P, Kopeć G et al.: Polish Forum for Prevention Guidelines on overweight and obesity. Kardiol Pol 2008; 66(5): 594-6.