Weekend taniej dostawy

Czereśnie – jakie wartości odżywcze w sobie skrywają i jak wykorzystać je w naszej kuchni?

Lato w pełni, a to oznacza, że czas rozpocząć sezon na pyszne wakacyjne owoce. A cóż nie kojarzy nam się bardziej z upalnymi dniami, niż soczyste czereśnie? Okazuje się, iż niniejsze owoce stanowią nie tylko pyszną formę przekąski między posiłkami, ale są również źródłem cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Jak spożywanie czereśni może wpłynąć na nasze zdrowie? I jak przygotować z nich przepyszne ciasteczka? Odpowiedzi na te pytania oraz najważniejsze informacje na temat czereśni znajdziesz w dalszej części tekstu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie wartości odżywcze skrywają w sobie czereśnie?
  • Jak spożywanie czereśni może wpłynąć na nasze zdrowie?
  • Jak przygotować pyszne ciasteczka owsiane z dodatkiem czereśni?
  • Jak przyrządzić pożywną owsiankę z czereśniami?
  • Jak przygotować smaczne lody czereśniowe?

Jakie wartości odżywcze skrywają w sobie czereśnie?

Czereśnie w prawie 80% składają się z wody. Mimo to, możemy w nich znaleźć całą masę cennych dla zdrowia składników odżywczych. W 100 gramach niniejszych owoców znajdziemy zaledwie 63 kalorie i 2,1 grama błonnika. Ponadto, czereśnie stanowią źródło:

Cennych witamin, takich jak:

  • Witamina A;
  • Witaminy z grupy B (w tym: tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy oraz witamina B6);
  • Witamina C;
  • Witamina E; oraz
  • Witamina K.

Niezbędnych minerałów, takich jak:

  • Wapń;
  • Żelazo;
  • Magnez;
  • Potas;
  • Fosfor; oraz
  • Cynk.

Warto również wiedzieć, że te niewielkie owoce są cennym źródłem antyoksydantów, które przyczyniają się nie tylko do opóźnienia procesów starzenia się organizmu, ale również do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości. Dodatkowo, czereśnie charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym (IG=22). Dlatego też, w rozsądnych ilościach mogą spożywane być przez osoby zmagające się z problemem cukrzycy lub insulinooporności.

Jak spożywanie czereśni może wpłynąć na nasze zdrowie?

Wprowadzenie czereśni do zdrowej diety i aktywnego trybu życia może przynieść wiele pozytywnych efektów dla naszego zdrowia i samopoczucia. Okazuje się, że spożywanie niniejszych owoców przyczynia się między innymi do wspomożenia czynności układu krążenia, jak również czynności nerek. Warto również wiedzieć, że czereśnie (dzięki sporej zawartości witaminy C) wspierają funkcjonowanie naszego układy immunologicznego, a tym samym chronią nas przed licznymi infekcjami i działają wzmacniająco. Należy jednak pamiętać, że surowe czereśnie są produktem ciężkostrawnym. Dlatego też, spożywanie niniejszych owoców w nadmiernych ilościach może doprowadzić do wywołania objawów niepożądanych ze strony układu pokarmowego.

Jak przygotować pyszne ciasteczka owsiane z dodatkiem czereśni?

Jakich składników potrzebujesz?

Sposób przygotowania:

Krok I: Czereśnie dokładnie umyj, a następnie zmiksuj je przy pomocy blendera na gładką masę;

Krok II: Do średniej wielkości miski przełóż: płatki owsiane, mąkę pełnoziarnistą, masło sklarowane, pokruszone orzechy, miód, cynamon oraz zmiksowane czereśnie;

Krok III: Przy pomocy dużej łyżki zmieszaj wszystko na gładką masę;

Krok IV: Wyłóż blachę papierem do pieczenia i rozgrzej piekarnik do temperatury 180oC;

Krok V: Przy pomocy dłoni uformuj ciasteczka o dowolnej wielkości i ułóż je na blaszce do pieczenia;

Krok VI: Piecz ciasteczka w piekarniku przez około 20 minut.

Jak przyrządzić pożywną owsiankę z czereśniami?

Jakich składników potrzebujesz?

Sposób przygotowania:

Krok I: Podgrzej mleko w niewielkim garnuszku i zalej nim płatki owsiane. Po chwili dodaj miód i przy pomocy łyżki dokładnie wymieszaj całość;

Krok II: Do składników w misce dodaj siemię lniane;

Krok III: Zetrzyj czekoladę na tarce;

Krok IV: Ułóż czereśnie na płatkach owsianych, a następnie posyp całość tartą czekoladą.

Jak przygotować smaczne lody czereśniowe?

Jakich składników potrzebujesz?

  • Około 250-300g świeżych i pozbawionych pestek czereśni;
  • 400ml gęstego jogurtu naturalnego;
  • 50g cukru trzcinowego;
  • 2 łyżeczek nalewki czereśniowej (lub wiśniowej).

Sposób przygotowania:

Krok I: czereśnie, cukier oraz wiśniówkę przełóż do kielicha blendera i zmiksuj na gładką masę;

Krok II: Otrzymany mus owocowy połącz z jogurtem;

Krok III: Gotową masę przełóż do szklanego pojemnika i włóż do zamrażarki na minimum 4 godziny.

Gotowe lody możesz podawać z tartą gorzką czekoladą oraz świeżymi liśćmi mięty.

Podsumowanie

Czereśnie to nie tylko smaczne, ale również pełne witamin i minerałów owoce lata. Wprowadzenie ich do zdrowej diety jest w stanie przyczynić się do zwiększenia odporności naszego organizmu, jak również wspomożenia czynności układu sercowo-naczyniowego. Czereśnie możemy wykorzystać w naszej kuchni na wiele różnych sposobów. Doskonale sprawdzą się one jako składnik słodkich deserów, jak również dań mięsnych. Jeśli chcesz się o tym przekonać, już dziś wprowadź te niezwykłe owoce do swojej codziennej diety.