herbaty

Wszystko co należy wiedzieć na temat właściwości i zastosowania witaminy C

Wszystko co należy wiedzieć na temat właściwości i zastosowania witaminy C

Witamina C to związek naturalnie występujący w przyrodzie. Jest syntezowany przez wszystkie rośliny i większość zwierząt. Do jego źródeł w diecie należą przede wszystkim owoce i warzywa. W produktach pochodzenia zwierzęcego znajdziemy go zdecydowanie mniej. Niestety człowiek należy do nielicznej grupy organizmów, które nie są w stanie same syntetyzować witaminy C. Dodatkowo witamina ta jest rozpuszczalna w wodzie, a co za tym idzie, nie jest magazynowana w organizmie. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby zadbać o jej regularną podaż w odpowiednich ilościach.

Jak zażywać witaminą C?

Witamina C – czy można ją przedawkować?

Jaka jest najlepsza witamina C dla dzieci?

  • Podsumowanie

Kto odkrył witaminę C i jak to wszystko się zaczęło?

Już w średniowieczu zauważono, że sok z owoców cytrusowych zapobiega szkorbutowi. Trudno było wtedy sprecyzować, jaki związek dokładnie odpowiada za ten efekt. Witamina C została po raz pierwszy wyizolowana w 1928 roku z kilku produktów, takich jak papryka oraz sok z kapusty. Kilka lat później, bo w 1932 roku, nadano jej nazwę kwasu askorbinowego, w nawiązaniu do jej właściwości zapobiegania szkorbutowi. Od tego czasu prowadzono intensywne badania nad właściwościami witaminy C, które pozwoliły poznać jej kluczową rolę dla funkcjonowania organizmu człowieka.

Witamina C - jak działa w organizmie człowieka?

Wiele badań naukowych przez lata starało się ustalić jak działa witamina C w organizmie człowieka. Szybko okazało się, że związek ten uczestniczy w dziesiątkach procesów kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek ciała. Witamina C jest kofaktorem wielu enzymów, co oznacza, że uczestniczy w szeregu różnych przemian metabolicznych. Badania naukowe wykazały, że posiada bardzo silne działanie przeciwutleniające. Wskazuje to na potencjalne właściwości, jakie wykazuje witamina C przeciw starzeniu. Intensywnym badaniom poddawane jest również możliwe działanie, jakie może mieć witamina C przeciw nowotworom. Jak do tej pory badania naukowe pozwalają przypuszczać, że związek ten może zmniejszać m.in. ryzyko występowania raka płuc.

Naukowcy podkreślają również kluczową rolę witaminy C w przebiegu procesów immunologicznych, czyli odporności organizmu. Badania wykazały dodatkowo, że kwas askorbinowy umożliwia syntezę kolagenu, wykazuje działanie bakteriobójcze oraz uczestniczy w przemianach tyrozyny.

Dlaczego warto stosować witaminę C?

Kwestia, czy warto stosować witaminę C jest bardzo indywidualna. Na wstępie należy zaznaczyć, że suplementacja nigdy nie zastąpi prawidłowej i zróżnicowanej diety. Niemniej jednak niedobór witaminy C może przynieść katastrofalne skutki dla funkcjonowania całego organizmu. Jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej jej ilości z pożywienia, zdecydowanie warto przemyśleć podaż ze źródeł syntetycznych. Witamina C w proszku jest bardzo dobrze przyswajalna i łatwa do codziennego przyjmowania. Istotny jest również fakt, że według badań nadmiar witaminy C występuje bardzo rzadko, nawet w przypadku suplementacji. Za toksyczną dawkę, która może wywoływać problemy żołądkowe, wysypkę, wymioty i problemy z nerkami, naukowcy przyjmują ilości większe niż 2g na dobę.

Suplementacja kwasu askorbinowego może wpływać korzystnie na odporność organizmu. Badania naukowe nie są jednoznaczne w kwestii zmniejszenia zachorowalności na przeziębienia, jednak wyraźnie wskazują na skrócenie czasu takiej infekcji u osób spożywających regularnie większe dawki witaminy C.

Naukowcy wiążą bardzo duże nadzieje w potencjalnych właściwościach, jakie wykazuje witamina C przeciw nowotworom. Jest to bardzo intensywnie badany temat. Z licznych publikacji wiadomo bowiem, że kwas askorbinowy cechuje się dużym potencjałem antyoksydacyjnym.

Badania dowiodły również, że kwas askorbinowy umożliwia syntezę kolagenu, który stanowi podstawowy element tkanki łącznej w skórze. Nadaje jej elastyczność i młody wygląd. Z tego powodu suplementacja witaminą C może wpłynąć korzystnie na kondycję skóry, a także włosów i paznokci.

Witamina C lewoskrętna - skąd ta nazwa?

Z chemicznego punktu widzenia witamina C jest kwasem L-askorbinowym skręcającym płaszczyznę światła w prawo. Tylko taka jej forma jest aktywna w organizmie człowieka i wywołuje pożądane reakcje. Sformułowanie witamina C lewoskrętna to potoczna nazwa na ten właśnie związek. Warto zaznaczyć, że jest to niepoprawne nazewnictwo, które wynika z mylenia konfiguracji bezwzględnej z kierunkiem skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego.

Naturalne źródła witaminy C

Naturalna witamina C występuje przede wszystkim w owocach i warzywach. Wbrew pozorom, jej największej ilości wcale nie znajdziemy w cytrusach. Najwięcej witaminy C występuje w aceroli. Według danych naukowych 100g tych owoców to aż 1600 mg aktywnego związku. Innymi jej źródłami są owoc dzikiej róży, natka pietruszki, papryka, czerwona porzeczka, jarmuż czy brukselka. W większych bądź mniejszych ilościach, witamina C występuje niemal we wszystkich owocach i warzywach. Niestety jednak kwas l-askorbinowy jest bardzo nietrwałym związkiem. W badaniach stwierdzono, że podczas obróbki chemicznej rozkładowi ulega 50-70% witaminy. Witamina C niesyntetyczna występująca w owocach i warzywach może być tracona również pod wpływem światła lub w kontakcie z askorbinazą, którą naturalnie można spotkać np. w ogórkach.

Witamina C w proszku - cena

Witamina C w proszku to kwas l-askorbinowy, czyli aktywna postać tego związku chemicznego. Najczęściej wybieraną dawką jest witamina C 1000 mg. Ilość taka jest zupełnie wystarczająca, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu. Ceny takiego suplementu nie są wygórowane, gdyż za opakowanie 1000g trzeba zapłacić w granicach 20-30zł.

Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania dotyczące witaminy C 1000 mg

Pytanie 1: Jak zażywać witaminę C?

Suplementacja witaminy C w proszku jest bardzo prosta. Wyznaczoną dawkę produktu należy rozpuścić w wodzie lub w innym ulubionym napoju. Można ją spożywać o dowolnej porze dnia.

Pytanie 2: Witamina C – czy można przedawkować?

Witamina C należy do witamin rozpuszczanych w wodzie. Oznacza to, że jej nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem. Według badań naukowych, w większości przypadków nawet duże dawki suplementu nie będą szkodliwe. Jednak zdarza się, że nadmiar witaminy C może powodować dolegliwości takie jak:

  • problemy żołądkowe
  • biegunki
  • wymioty
  • wysypka

Wysokie stężenie witaminy C w moczu, związane z jej nadmiernym spożyciem, może wywoływać również dolegliwości ze strony nerek. Naukowcy podkreślają, że szczególnie osoby ze skłonnościami do tworzenia się kamieni nerkowych powinny bardzo dokładnie rozważyć suplementację.

Pytanie 3: Jaka jest najlepsza witamina C dla dzieci?

Suplementacja witaminy C u dzieci jest bardzo popularna. Jednak wybór odpowiedniego produktu dla malucha nierzadko przysparza rodzicom wiele kłopotów. Organizm dziecka potrzebuje dokładnie tego samego związku, co organizm osoby dorosłej. Czysta witamina C, którą sami suplementujemy będzie zatem jak najbardziej trafnym wyborem. Warto pamiętać, że zapotrzebowanie na kwas askorbinowy u dzieci jest większe niż u osoby dorosłej, bo wynosi około 2mg na kg masy ciała (u dorosłego 1mg na kg masy ciała).

witamina C